Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer litt på hvordan jeg kan spise MER grønnsaker til middagen (kl 18.30) istedenfor ris/pasta. Dvs, jeg vet HVORDAN jeg kan spise mer (ved å spise mer:) , men jeg tenker:

Hvis jeg kutter en del av ris/pasta-mengden, så må jo dette kompenseres med GANSKE mye grønnsaker for at det skal bli like stor mengde karbs/kalorier. Hvordan "regner" dere når dere kutter i ris/pastaen?

Hvis f.eks min vanlige porsjon med ris som er 65g tørr ris skal halveres til 32,5g, hvordan vet jeg da hvor mye grønnsaker jeg må spise for å oppnå 32,5 karbohydrater og ca 107 kalorier. Jeg er ikke redd for å spise for LITE grønnsaker, men utfordringen må jo være at man klarer å spise nok... Det må jo EN DEL gram med grønnsaker for å komme opp i 32,5 karbohydrater?!

Kostholdet mitt ser til vanlig slik ut:

7.30: 100g havregryn m/skummet melk + proteinshake (30g)

10.30: 50-60g nøtter + en frukt

13:00: 200g grønnsaker + 50g kyllingfilet

15:00: 2 grove brødskiver med maget kjøttpålegg + Skyr (19g protein/16g karbs)

16:00 Trening

Etter trening: Proteinshake (30g) + 4 riskaker

18:30: 200g svinekjøtt/karbonadedeig eller 230g kyllingfilet + 62,5g tørr ris + 200g grønnsaker

22:00: Proteinshake (30g) før leggetid.

Ville dere sagt at ovennevnte problemstilling er flisespikkeri i forhold til å kutte ned på rismengden? Eller har det noe for seg? Spiser jeg nesten litt for lite, slik at full mengde ris uansett bør følges? Eller?

Jeg er 1.80 høy, veier 68 kg. Mitt mål med trening er markerte muskler og liiiite kroppsfett. Skal ikke "bygge" XL-muskler, men om jeg går opp et par kg er selvsagt ikke det noe krise.

Trener KUN styrke, 4-5 dager i uken, som regel hver muskelgruppe to ganger i uken. Et par ganger i uken løper jeg på tredemøllen i 20 min etter treningsøkten.

Hvis noen har noen innspill, er det bare å spytte ut. Jeg har trent og spist sånn her i godt over et halvt år (oppnådd bra resultater), men man vil jo ikke stagnere... Hva skal til for å få bort det lille fettet som gjenstår? :)

Fortsetter under...

Hvorfor vil du kutte ned på mengden ris/pasta til middagen? Vanligvis gjør folk dette for å redusere det totale inntaket av karbohydrater, og da blir det litt bakvendt å erstatte det med like mye karbohydrater fra grønnsaker. Litt av poenget er at grønnsaker inneholder mye mindre karbohydrater per mengde, slik at du kan spise ganske mye grønnsaker og likevel kutte betraktelig.

Energien fra de karbohydratene du reduserer erstattes med litt mer fett og protein, ikke med energi fra grønnsaker (da må du spise ekstreme mengder).

Kostholdet ditt er svært karbohydratdominert og veldig fettfattig. Jeg vil absolutt tro at du vil ha godt av å redusere ganske kraftig på karbohydratmengden og øke på fettmengden.

Okei, jeg trodde kanskje at karbohydratene fra grønnsaker var "bedre" enn fra ris/pasta, og at jeg av den grunn ønsket å tilføre mer av karbohydrater fra grønnsaker. Men da har altså ikke det noe å si...?

Jeg føler ikke jeg spiser så mye karbohydrater egentlig (havregryn, to brødskiver, en porsjon ris, en skyr, samt grønnsaker!? (ikke med tanke på at jeg er gutt, mener jeg? Hmm...), men at jeg kanskje spiser litt lite fett er nok kanskje riktig, selv om jeg får i meg en god del fett i de nøttene da - og så steker jeg alltid kylling/svin i smør :p Men kanskje jeg burde slenge inn en avocado et sted?

Okei, jeg trodde kanskje at karbohydratene fra grønnsaker var "bedre" enn fra ris/pasta, og at jeg av den grunn ønsket å tilføre mer av karbohydrater fra grønnsaker. Men da har altså ikke det noe å si...?

Jeg føler ikke jeg spiser så mye karbohydrater egentlig (havregryn, to brødskiver, en porsjon ris, en skyr, samt grønnsaker!? (ikke med tanke på at jeg er gutt, mener jeg? Hmm...), men at jeg kanskje spiser litt lite fett er nok kanskje riktig, selv om jeg får i meg en god del fett i de nøttene da - og så steker jeg alltid kylling/svin i smør :p Men kanskje jeg burde slenge inn en avocado et sted?

GOd ide.

Hvordan vekt har du som veier 62.5 g altså både gram og miligram?

Joda, grønnsaker er ye mer næringstett enn ris/pasta, men det vil være upraktisk å erstatte energiinntaket med grønnsaker, da du må spise så ekstremt mye. Da ville jeg heller spist litt mer fett for energiinnholdet sin del, og spise så mye grønnsaker jeg orket i tillegg.

Annonse

GOd ide.

Hvordan vekt har du som veier 62.5 g altså både gram og miligram?

Oi, jeg mente egentlig 65g, som jeg skrev øverst. Er vel porsjonsmengden bak på rispakken som er 62,5g, og som gjorde at jeg skrev litt feil...:)

Altså: 230g kylling, 65g tørr ris, en avocado, samt grønnsaker (rotmos, kan spise massemassemasse av den) til jeg blir helt stappings!?

En fin middag? (som også er mitt siste måltid, bortsett fra shaken før leggetid)

Ja, kan LETT spise 400-500g grønnsaker i form av en rotmos (gulrøtter, kålrot, sellerirot, blomkål, brokkoli, en liten potet - ispedd rødløk og purre).

Men så lenge dette kommer i tillegg til "vanlig porsjonering" av ris/pasta, så er det vel bare å kjøre på!?

Nam!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...