Gå til innhold

Spise for lite?


a123

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned rundt 8-10 kilo denne høsten ved å kutte maten og trene 2-4 ggr i uka. Var ikke noe kjempepresasjon for disse kiloene kom veldig brått på og jeg var supermotivert og innstilt på at de skulle vekk like fort. Men nå skal jeg begynne med litt mer seriøs styrketrening! tidligere har det vært spinningstimer og styrketrening det jeg bare gjorde litt diverse øvelser og maskiner som falt meg inn, men ingen rutine eller mål om vekt osv.

Jeg skal sette igang med starting strength-programmet på mandag og kommer til å kjøre litt kardio et par ggr ved siden av (en joggetur og en spinningstime for eksempel).

Men jeg er så usikker på hvor mye jeg skal spise. Jeg er 170 og veier nå 68 kg (veide nesten ti kilo mer for noen mnd siden). jeg har gjerne ligget helt nede i 700-1000 kcal om dagen(men ofte 1000-1300 også), selv om jeg VET dette er for lite. Det er rett og slett at jeg er for dårlig til å spise på morning og skolen, og når middag er en wok av kyllingfilet og andre måltider er skyr og knekkerbrød med kalkunfilet klarer jeg ikke å få i meg mer (føles jo ganske tåpelig å stappe seg når man slanker seg....)

Ps! dog har helger gjerne ført til 1-3 dager med rundt 2000-2500 kcal (og da gjerne bestående av junk alkohol osv)

Jeg skal gå ned mer, men nå er det ikke lenger et mål å se vekta gå nedover hver uke, men heller å stramme opp - og dermed gå ned - med styrketrening...

Men, nå kommer spørsmålet mitt.. hvor mye må jeg spise? jeg kan ikke tenke meg at jeg skal klare å spise rundt 2000 kcal, om ikke jeg spiser sjokolade, potetgull eller andre ting som er veldig usunne..

jeg spiser mest knekkebrød, kylling, laks, sushi, sei, kyllingkjøttdeig, karbonadedeig osv og klarer rett å slett ikke spise enorme mengder.... også vil jeg jo ikke spise for mye nå som jeg har greid å gå ned i vekt.. kroppen er vel ivrig etter å legge på seg etter å ha mistet noen kilo? (eller tar jeg feil?)

Misforstå meg rett, i helger når jeg ikke klarer beherske meg er det ingen problem å komme helt opp i 3000 kcal, men det er de dagene jeg spiser sunt, hverdager, jeg ikke kommer meg særlig over 1300(max). og det er jo gjerne da jeg også trener...

OI, dette ble langt.. Om det er noen som orker å lese alt, blir jeg supertakknemlig for svar :)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du allerede har gått ned 10kg, så synes jeg ikke målet bør være å gå ned i vekt med styrketrening, for da tror jeg du kommer til å bli veldig skuffet over resultatet.

Har selv slitt med å spise nok og har lært meg å elske nøtter, MASSE kalorier på de små luringene der! Du kan også prøve å ta blande diverse oppi skyren din slik at det blir mer å få i seg. Syltetøy, müsli etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei målet er ikke at vekten skal gå nedover lenger, men heller at mage, lår osv skal strammes opp om bli smalere (jeg bruker målebånd). Men jeg tror jeg kommer til å miste noen kilo til. i det siste har jeg trent styrke 4 ggr i uken og fortsatt går jeg ned noe. jevnt 1-300 g i uken siden november. Nøtter var et bra tips! :) det er også lett å ta med seg og få spist på skolen! Men jeg lurer hovedsakelig på hvor mange kalorier jeg burde spise daglig. Både på dager jeg trener (starting strength 3 ggr i uken) og dager jeg ikke trener/trener noe kardio?

68 kg på 170 cm er jo ikke overvektig, men det er heller ikke sånn at jeg ikke har noe som kan og burde forsvinne, hehe :) (Når det pr dags dato ikke er særlig muskelvekt å skryte av heller..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner :)

Sjekk ut ditt omtrentlige kaloriforbruk på http://www.facebook.com/fitnessbloggen?sk=app_125997777506575 og legg deg et sted under det, men om målet ditt er å øke i muskelmasse samtidig som du går ned i fettprosent burde det vel ikke være mye mindre enn 200kcal under forbruket ditt, i tillegg til et godt inntak av proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du må tenke på er det helhetelige. Om du ligger i underskudd hele uka, men går i sterkt overskudd i helga, blir det ikke underskudd totalsett lengre.

Det jeg mener du burde gjøre er å legge deg litt høyere på kcal i ukedagene, og holde helgefråtsingen litt mer moderat.

Det viktigste er å prøve seg litt frem. Med din vekt, vil jeg tro at du trenger heller å bygge litt muskler, fremfor å gå nedi vekt. Ville heller vært på vedlikehold /et lite underskudd for å bygge opp litt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Men hvis jeg legger meg på rundt 1500 daglig da, er det for lite med tanke på styrketreningen? og burde jeg spise mer på treningsdager da evt? 1500 er jo nesten 500 mer enn det jeg er vant med på en gjennomsnittlig hverdag.. Er veldig flink til å spise mye proteiner (kylling, kalkun, skyr, shake osv) så føler ikke fordelingen min er feil.. Men er bare så usikker på mengde kcal..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vektklubb sier at med tanke på høyde, vekt og alder er inntaket mitt 2009 kcal daglig (men de vet jo ikke at jeg nylig har gått ned litt, vet ikke om det har noe å si?). Men det syntes jeg hørtes grusomt høyt ut :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkulatorer som regner ut forbruk er ikke ment som fasit, men heller som en pekepinn om man er ny i gamet.

Som Ingunn sier er det bare å prøve seg frem - og tenke på det helhetlige. Du kan kanskje ta en titt på denne også med det samme http://fitnessbloggen.no/jenter-derfor-fungerer-ikke-treningen-og-dietten-deres/.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :) Men hvis jeg legger meg på rundt 1500 daglig da, er det for lite med tanke på styrketreningen? og burde jeg spise mer på treningsdager da evt? 1500 er jo nesten 500 mer enn det jeg er vant med på en gjennomsnittlig hverdag.. Er veldig flink til å spise mye proteiner (kylling, kalkun, skyr, shake osv) så føler ikke fordelingen min er feil.. Men er bare så usikker på mengde kcal..

Først og fremst høres det i underkant ut, når du skal bygge på muskler. Jeg har relativt lik vekt som deg, og spiser 2200-2300 +/- og går sakte ned i fett %, altså er ikke kalkulatorene nødvendigvis noen fasit. Synes ikke du skal henge deg for mye opp i nøyaktig kcal, men lære deg å høre på kroppen. Linken nicolay gir deg er utrolig bra. Lær deg å høre på kroppen: Kanskje du gav litt ekstra på trening, kanskje du sov litt dårlig om natta, kanskje du løp litt ekstra mye på jobb- alt dette gjør at kroppen trenger ekstra mat, noe som ikke vises i et ferdig diettoppsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...