Gå til innhold
Tveitoo

Gått opp 6 kg på 3,5mnd??

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en 17 år gammel jente som har noen spørsmål. De siste 3,5/4 månedene har jeg gått opp 6 kg. Jeg er 1,74cm i midten av oktober veide jeg 59 kg, men nå varierer vekten min fra dag til dag mellom 63 og 65 kg. Jeg vil si at vekten begynte spesielt å gå opp i desember. Jeg er en veldig aktiv jente. Jeg har spilt fotball 3 ganger i uken i 10 år og spiller fremdeles. De siste månedene har jeg spilt mindre fotball. I november begynte jeg med styrke trening på treningssenter 3 ganger i uken. Jeg vil ikke si si at vekten min plager med fordi jeg kan ikke se at jeg har fått noe mer fett, men jeg er litt bekymret om hva det kan være og hvorfor jeg plutselig begynte å gå opp i vekt. Kan det være pga mindre fotball og mer styrke? Har noen erfaring med dette?

Noen tilleggsopplysninger hvis dette skulle ha noe å si: Jeg går på p-pillen microgynon og har gjort det i 1 år og 3 måneder. Jeg har også gått på antibiotika kur mot akne siden begynnelsen av desember. Denne kuren har gitt meg mye magesmerter. Spesielt mye luft plager og at jeg føler meg veldig tung. 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Tveitoo skrev:

Hei jeg er en 17 år gammel jente som har noen spørsmål. De siste 3,5/4 månedene har jeg gått opp 6 kg. Jeg er 1,74cm i midten av oktober veide jeg 59 kg, men nå varierer vekten min fra dag til dag mellom 63 og 65 kg. Jeg vil si at vekten begynte spesielt å gå opp i desember. Jeg er en veldig aktiv jente. Jeg har spilt fotball 3 ganger i uken i 10 år og spiller fremdeles. De siste månedene har jeg spilt mindre fotball. I november begynte jeg med styrke trening på treningssenter 3 ganger i uken. Jeg vil ikke si si at vekten min plager med fordi jeg kan ikke se at jeg har fått noe mer fett, men jeg er litt bekymret om hva det kan være og hvorfor jeg plutselig begynte å gå opp i vekt. Kan det være pga mindre fotball og mer styrke? Har noen erfaring med dette?

Noen tilleggsopplysninger hvis dette skulle ha noe å si: Jeg går på p-pillen microgynon og har gjort det i 1 år og 3 måneder. Jeg har også gått på antibiotika kur mot akne siden begynnelsen av desember. Denne kuren har gitt meg mye magesmerter. Spesielt mye luft plager og at jeg føler meg veldig tung. 

 
  •  

Vekten din vil alltid variere fra dag til dag, opp og ned selv om du ikke går opp eller ned i vekt, dette grunnet væskeretensjon, glykogenlagring, mengde mat i systemet, salt ++ og er altså IKKE reell vektoppgang eller nedgang. 

Du sier at du for noen mnd tilbake har begynt med styrketrening og ikke klarer å se at du har lagt på deg fett, uten at jeg har peiling på kostholdet ditt så er er det vel sannsynlig at du har lagt på deg litt muskelmasse og at vektoppgangen kan forklares med det. Garantert ikke så mye som 6 kg muskler men en del av vektoppgangen er høyst sannynlig også vann. 

Både p-piller og antibiotika kan påvirke væskeretensjonen din.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×