Jump to content
Georg

Tips for en nybegynner innen styrketrening

Recommended Posts

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

12 timer siden, Georg skrev:

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 timer siden, PaulM skrev:

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timer siden, Georg skrev:

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Skjønner egentlig ikke helt programmet ditt. For meg ser det ut som en liste over kroppsdeler som er fordelt utover uka. Et treningsprogram for meg er øvelser med belastning, listet opp i antall sett og reps. Dersom du er begynner kan du ha lineær progresjon og øke jevnt i flere måneder med Starting Strength forutsatt at du spiser nok og har tilstrekkelig restitusjon.

Du trenger ikke gjøre det mer komplisert. 

Paul

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...