Gå til innhold

Tips for en nybegynner innen styrketrening


Georg

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, Georg skrev:

Hei. Jeg er en gutt på 19 år, 189cm høy og veier ca 85kg. Jeg begynte å trene styrke/kondisjon for noen uker siden for å bli sterkere og komme meg i bedre form. (Trente sryrke i 2015 og 2016)
Siden begynnelsem av januar har jeg hatt et program som var slik:
Mandag: armer
Tirsdag: ben
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst og skuldre
Fredag: rygg og mage
1-2 timer hver gang.

Etter å ha lest litt så kom jeg fram til at jeg vil starte en ny rutine neste uke som er slik:
Mandag: bryst, skuldre og triceps
Tirsdag: ben, rygg og biceps
Onsdag: pause/jogging
Torsdag: bryst, skuldre og triceps
Fredag: ben rygg og biceps
(Slenger inn mage nær jeg føler for det)

Siden jeg er relativt ny, hva syns dere om dette, og har dere noen tips eller endringer jeg bør gjøre?

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, PaulM skrev:

Anbefaler Rippetoes Starting strength. Enkelt og greit helkroppsprogram over 3 dager i uka.

Paul

 

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Georg skrev:

Har lest litt om det og ville sagt at jeg har god nok kjennskap til baseøvelsene til å prøve mer, hvis jeg bruker programmet som jeg satt opp, vil det bli for stor belastning i skulderne?

Skjønner egentlig ikke helt programmet ditt. For meg ser det ut som en liste over kroppsdeler som er fordelt utover uka. Et treningsprogram for meg er øvelser med belastning, listet opp i antall sett og reps. Dersom du er begynner kan du ha lineær progresjon og øke jevnt i flere måneder med Starting Strength forutsatt at du spiser nok og har tilstrekkelig restitusjon.

Du trenger ikke gjøre det mer komplisert. 

Paul

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...