Gå til innhold

Hvor mye rest mellom hvert sett?


Fitsoon

Anbefalte innlegg

Jeg har det som kalles "ectomorph" kroppstype og har lest flere steder at at pausen mellom hvert sett burde være minst 2 minutter. Har da kjøpt en plan laget av en personligtrener, og der står det for eksempel 60 sekunder mellom noen av øvelsene. 

Burde jeg bare bruke 2 minutter istedet for 1 minutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, Fitsoon skrev:

Jeg har det som kalles "ectomorph" kroppstype og har lest flere steder at at pausen mellom hvert sett burde være minst 2 minutter. Har da kjøpt en plan laget av en personligtrener, og der står det for eksempel 60 sekunder mellom noen av øvelsene. 

Burde jeg bare bruke 2 minutter istedet for 1 minutt?

Jeg kjenner ikke til noe som tilsier at den og den "Kroppstypen" bør ha så så lange pauser. 

Først og fremst bør du ha så lange pauser at du greier å gjennomføre neste sett, men ikke dermed sagt at du bør se en halv episode av en tv-serie på netflix gjennom hvert sett.

For min del kommer det an på hva jeg gjør, jeg starter mine økter med tunge baseløft (Mark, bøy osv) med relativt få reps, og her er det logisk for meg å ha litt lengre pauser, mens jeg kjører mer intensivt med kortere pauser resten av programmet.

Man skal ikke kimse av intensiv trening med korte pauser, Jeg kjører eks. 2 minutt mellom settene på første øvelse, 1 minutt på noen øvelser og deretter 30 sekund på flere andre mot slutten av økta. 

Men som sagt, det finnes ikke noe fasitsvar, men det finnes en hel rekke kvalifiserte treningsprogrammer der ute lagd av dyktige folk som gir deg det med teskje, altså definerer hvor korte pauser du skal ha når. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppstype er broscience. Den ecto- endo- meso- grafen har blitt debunka for lenge siden. Ikke tenk på hva slags kroppstype du har. Konsentrer seg heller om målene dine.

For noen passer 2 minutter bra, for andre 1 minutt. Og siden det ikke finnes noe fasit på dette må du aldri i livet finne på å gjøre det anonyme brukere sier at du skal gjøre. DU må finne ut hva som passer for DEG best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...