Gå til innhold

Er pt mer til hinder enn fremgang


oslomann

Anbefalte innlegg

Som tråden heter lurer jeg på om pt faktisk er mer til hinder for framgangen din. 

Har faktisk hatt en del forskjellige pter og føler egentlig at dem mulig er mer til hinder for framgangen.  Grunnen er følgende.  

Dem tar på seg altfor mange kunder. Ja, jeg vet det er jobben dems og jo mer kunder, mer penger.  Men dette føler jeg da at det blir ett dårligere produkt.  Blir mindre oppfølging, lett å gi nesten samme program til alle selv om dem har forskjellige mål. Ikke alltid like lett å få trent sammen osv. 

Dem bryr seg rett og slett ikke så veldig om kundene sine, da dem har for mange av dem. 

Ja,  når man trener sammen så får man som regel en god økt. Man yter litt ekstra, men det kan man jo også få gratis med en venn. 

Hva tenker dere om det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, oslomann said:

Som tråden heter lurer jeg på om pt faktisk er mer til hinder for framgangen din. 

Har faktisk hatt en del forskjellige pter og føler egentlig at dem mulig er mer til hinder for framgangen.  Grunnen er følgende.  

Dem tar på seg altfor mange kunder. Ja, jeg vet det er jobben dems og jo mer kunder, mer penger.  Men dette føler jeg da at det blir ett dårligere produkt.  Blir mindre oppfølging, lett å gi nesten samme program til alle selv om dem har forskjellige mål. Ikke alltid like lett å få trent sammen osv. 

Dem bryr seg rett og slett ikke så veldig om kundene sine, da dem har for mange av dem. 

Ja,  når man trener sammen så får man som regel en god økt. Man yter litt ekstra, men det kan man jo også få gratis med en venn. 

Hva tenker dere om det? 

Jeg vet ikke om det er til hinder eller ikke, da jeg aldri har hatt eller følt behovet for en PT. Jeg tror mange kan ha nytte av en pt over en kort periode. Selv kan jeg ikke se nytten over langen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man klarer seg lenge som PT om man ikke bryr seg om kundene sine. Man tilbringer mange timer med dem, og det merkes fort om man ikke bryr seg. 

En PT må ha mange kunder for å kunne leve av det, og det er slik man får erfaring og blir god i faget. 

Det er forskjellige grunner til at folk samarbeider med en PT, men her er noen:

1. PTen har ofte brukt mangen år på å bygge opp kompetanse innen feltet sitt, både gjennom praktisk erfaring og utdannelse. Han/hun kan lære kunden om hvordan det er fornuftig å trene og spise for å få resultatet. Her er det veldig mye som folk flest ikke vet, og man lærer mange "tips og triks" med årene som gjør ting lettere. 

2. PTen skal også hjelpe kunden å finne konkrete mål, ut ifra hva som er viktig for kunden. Om noen vil ned i vekt for å ha bedre selvtilitt og for å ha mer overskudd til familie og barn, kan f.eks. mål om å klare chin ups være et konkret mål som tar kunden dit han/hun vil være.

3. PTen støtter kunden gjennom prosessen. Å legge om livsstilen er veldig krevende. Å ha en dyktig coach som både støtter deg og holder deg litt i nakken kan gjøre underverker. 

Har litt vanskelig for å se hvordan PTen kan hindre fremgangen til noen, med mindre de rett og slett gjør en utrolig dårlig jobb.

Det er heller ikke bare nybegynnere som har utbytte av oppfølging. De fleste gode utøvere innen idrett og de fleste gode trenere har egne coacher/trenere. Landslaget i styrkeløft har god peiling på sporten sin, men de har fortsatt en coach.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har ikke sykt mye erfaring fra kroppsbygning, men har vært på landslag innen kampsport, så vil påstå at jeg har erfaring innen trening.

For å svare på spørsmålet ditt: Om du er nybegynner kan sikkert en PT være fint for å sette opp et program, og hjelpe deg i gang. 

Om du er kommet litt lengre, tror jeg at du kan klare deg fint uten en trener.  Det kommer ann på hva du vil med treningen.  

Hvis du ønsker å bli god/best, er det ingen vei utenom en trener. Selv de beste eliteutøverne i verden innen alle idretter har trenere. Og jeg vil påstå at ingen sv de hadde vært så god uten en trener som de er. 

Om din trener holder deg tilbake, kan være. Alle er ikke flinke nok til å se eleven sin. Men å si at en PT ikke er god p.g.a han har mange elever med samme program, blir litt rart. Om du leter etter tips her på forumet, vil du finne at mange av tipsene går igjen. Det kan jo jo hende at man ikke trenger en heksedoktor for å finne ett godt program? For en som ikke er alt for erfaren, vil tross alt nesten all trening være positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poengen deres absolutt.

Men som sagt har hatt en del forskjellige PT'er, både online og "fysisk". Det man kan begynne med der som nesten er felles på dem alle er at det starter jo egentlig ganske bra. Dem virker veldig på og motiverer at man skal klare å nå målet. Men etter en stund så dabber det nivået helt.

Dem virker nesten umotiverte og ikke særlige intresserte.

Når det kommer til idretsfolk som også har trenere så føler jeg det blir litt feil sammenligning. Som regel jobber dem i ett team der det er flere trenere, dem får også den samme lønnen om det har 1 eller 10 personer dem følger.

PT'er får jo lønn pr time. Jeg kan forstå at dem gjerne presser inn noen ekstra kunder iløpet av uken for å tjene litt ekstra, men da går det også utover kundene mener jeg. Jo flere kunder man har jo vanskeligere blir det med tett oppfølging, få inn timer som passer alle osv. Da blir det igjen ett dårligere tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.8.2017 den 13.27, oslomann skrev:

Som tråden heter lurer jeg på om pt faktisk er mer til hinder for framgangen din. 

Har faktisk hatt en del forskjellige pter og føler egentlig at dem mulig er mer til hinder for framgangen.  Grunnen er følgende.  

Dem tar på seg altfor mange kunder. Ja, jeg vet det er jobben dems og jo mer kunder, mer penger.  Men dette føler jeg da at det blir ett dårligere produkt.  Blir mindre oppfølging, lett å gi nesten samme program til alle selv om dem har forskjellige mål. Ikke alltid like lett å få trent sammen osv. 

Dem bryr seg rett og slett ikke så veldig om kundene sine, da dem har for mange av dem. 

Ja,  når man trener sammen så får man som regel en god økt. Man yter litt ekstra, men det kan man jo også få gratis med en venn. 

Hva tenker dere om det? 

At en PT automatisk er kunnskapsrik og dyktig på dette feltet er en sannhet med store modifikasjoner. 

Majoriteten av de som driver på noenlunde seriøst innen styrketrening/kroppsbygging er nok i all hovedsak selvlærte. De som har tid og vil bruke penger på det benytter seg av coach/PT osv. i perioder, men det er ingen nødvendighet.

Du er inne på det samme selv: Det er begrenset med tid ila. en uke og ila. et år du bruker sammen med PT`en din, med mindre du er rik og kan lønne en ekstra dyktig person for å ha deg som sin eneste kunde. 

Å bli "God" på dette krever mange år med prøving, feiling, igjen og igjen, man suger til seg kunnskap hele tiden, man prater med folk, man søker på nettet, man ser videoer. Hele emnet kroppsbygging/fitness/styrketrening er et gigantisk selvstudie. De mest kunnskapsrike menneskene jeg kjenner til på dette feltet har aldri vært utdannet PT. 

En PT kan for nybegynnere være nyttig, det skal jeg ikke benekte, spesielt om man ikke har venner med erfaring man kan trene med og lære av. Tenker da spesielt på det å lære seg best mulig teknikk i forskjellige løft osv. Men som en annen en er innpå: Over det lange løp har det neppe noen hensikt. 

Man må huske på at en PT i all hovedsak er kommersiell. Han ønsker å selge sitt "Produkt" og da er det naturlig at disse alltid fremhever viktigheten av å bruke PT for å lære seg styrketrening og kroppsbygging. 

Men sannheten er at en PT ikke besitter kunnskap på dette feltet som ikke er tilgjengelig for alle å lære gratis på internett og på gymmet og på kjøkkenet.

I en debatt på norwegian athletic forum var det en PT som svarte en nybegynner som i en tråd spurte hva slags splitt over 4 dager han burde kjøre. PT`en ønsket å selge han en "Bra 4-splitt for 1500 kroner. Akkurat som om man ikke vil finne den samme 4-splitten gratis på 1000 nettsider ! 

Samme PT anbefalte en annen person i en tråd å lage seg hjemmelaget gainer med 7-8 råe egg og litt kunstig søtning, det var billig og enkle 12-1300 kalorier.. 

Han fikk svar på tiltale og svarte med at et egg inneholdt 146 kalorier.. 

Korrekte er vel 146ish kalorier pr 100 gram. Dette var han som PT og selvsagt ekspert på området altså ikke klar over.

Vær kritisk. Mesteparten av kunnskapen på dette feltet må du uansett tilegne deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, du er inne på noe her NoBro.

Jeg burde kanskje være enda mer kritisk enn det jeg har vært til nå. Noen av PT'ene jeg har hatt føler jeg at jeg har mer kunnskap enn dem. Men da synes jeg det er vanskelig å eventuelt bytte PT på treningssenteret, så da har jeg heller endt med å bytte treningsenter.

Men får jo presset meg veldig bra nå jeg trener med PT, men det kunne jeg kanskje fått gratis av en venn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, oslomann skrev:

Ja, du er inne på noe her NoBro.

Jeg burde kanskje være enda mer kritisk enn det jeg har vært til nå. Noen av PT'ene jeg har hatt føler jeg at jeg har mer kunnskap enn dem. Men da synes jeg det er vanskelig å eventuelt bytte PT på treningssenteret, så da har jeg heller endt med å bytte treningsenter.

Men får jo presset meg veldig bra nå jeg trener med PT, men det kunne jeg kanskje fått gratis av en venn. 

Ja, det er hele poenget. I motsetning til hva enkelte tror, og enkelte PT`er liker å fremstille det som, så lærer de ingen hemmeligheter og ingen magi på disse PT-kursene sine. 

PT er dyrt, og det er begrenset med tid du får sammen med de. 

Dersom du er kunnskapssøkende så har du all verdens anledning til å få fremgangen du søker og kunnskapen du vil trenge. Langt mer kunnskap enn en PT noensinne vil gi deg, og langt mer kunnskapsrik enn den gjennomsnittlige PT. 

Som sagt, det finnes mange dyktige PT`er, i mangel på erfarne venner kan en PT helt sikkert lære deg basic teknikk og utførelse, men utover det så må man ha en stor grad av egeninteresse og vilje og tid til å utdanne seg selv. 

Jeg har holdt på med dette siden tusenårsskiftet, jeg er på ingen måte "Utlært", man lærer noe nytt hele tiden, man diskuterer med andre, man leser siste nytt innen forskning, andres meninger, andres resultater, egen prøving og feiling. Det er en livsstil, som man må dedikere mye av sin fritid til å utdanne seg selv innen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste med en PT er i mine øyne de pedagogiske evnene. Stoffer er ikke så tungt, og mange som ikke har tatt PT-kurs kan mye mer enn folk som har tatt det. 

Evnen til å lære bort kan ikke nevnes ofte nok, det er mange jeg vet om som er ekstremt kunnskapsrike og erfarne, men som IKKE har evnen til å lære andre selv om de har tid og prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med många PT är att de jobbar för ett gym som tar majoriteten av summan kunden betalar. Gör man matematiken för en "normal" pt med programskapning, telefontid, och diverse så slutar det runt 70-90:-/timme FÖRE skatt.

Om en kund betalar 800:- för en session så får en PT se runt 150:- av den summan.. sen tillkommer tiden som ska spenderas till för och efterarbete.

De måste helt enkelt ha en enorm volym av kunder varje dag för att kunna komma någonstans och det går ut över kvaliteten!

Det andra problemet är att mestadels av PT utbildningar är skräp. Ska man bli duktig och få resultat så får man söka kunskaper på annat håll och gräva djupt inom ämnet. De flesta PT vet faktiskt inte vad de håller på med, sorgligt nog.

Jag jobbar för mig själv och har satt en max tak på antal kunder för att inte kompromissa på kvaliteten.

https://differentstrength.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er jo helt individuelt.

 

jeg har jobbet sammen med godt over 10PT, og alle forskjellige. Vi selger jo et produkt. Samme som mine kunder har forventninger til meg, har jeg det til dem. Med meg kommer vi til målene vi har satt.  Som kunden ønsker.

 

mitt ønske:

at de skal lære og ikke piskes. Spørs hvem som helst av mine kunder; hvorfor har du beine så smalt eller bredt i en knebøy, hvor langt ned skal du?

de har lært alle at vi finner benposisjonen din, slik at den skal være slik riktig til ditt hofteledd. Jeg går ned dit, fordi her tipper jeg ikke bekkenet, kobler ut hjelp fra musklene, minsker risiko for skader og Max aktivering av musklene vi trener.  

 

Som PT, skal alle mine kunder sitte igjen med forståelsen av hvorfor du gjør sånn og sånn. Ikke bare bli pisket rundt i 3 mnd. Så forsvinner jeg, og da sitter man igjen med ingenting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Tar opp dette igjen.

Litt av og på med PT'er siden jeg laget temaet her. Det jeg har kommet frem til  er at jeg har hatt bedre fremgang uten PT. Nesten at jeg vil gå så langt å si at PT er bortkastet bruk av penger, selvfølgelig har jo fått tatt med meg noen tips fra PT'ene, men det store bilde har det vært bortkastet. 

Mulig jeg forventet for mye av PT'ene, men når du har bedre framgang uten PT så kan man jo begynne å lure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...