Gå til innhold

Hva gjør jeg feil?


stefan1989

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har den siste mnd fokusert på å komme ned i vekt, og jeg har noen spørsmål rundt det som jeg håper de litt mer erfarne her kan hjelpe meg med.

 

Litt om meg:
Jeg er en 28år gammel gutt, som er 177cm høy, og veier nå 85kg. Når jeg startet fokuset for rundt fire uker siden, så veide jeg 90,1kg. Jeg har ryggproblemer, noe som har hindret meg ifra å trene som jeg vil, men har nå funnet overskudd til å komme i gang igjen. De 3 første ukene jeg startet å spise sunt, trente jeg ingenting, og jeg raste for ned i vekt (Mye var nok muskler). Så kom jeg igang med treningen og har nå trent 5 dager på rad.

 

De 3 første ukene var jeg veldig inaktiv, og jeg lå da på et kaloriinntak på rundt 1200kcal om dagen. Og nå når jeg har begynt å trene økte jeg dette til rundt 15-1600kcal om dagen. Jeg har kuttet ut alt godteri utenom lettbrus. Og jeg har hatt 1 cheatmeal på denne perioden. Etter det cheatmealet har jeg hatt tre dager med vektoppgang på mellom 0.3-0.5kg om dagen. Selv om jeg bare har spist 15-1600kcal. Jeg vet det er dumt å veie seg hver dag, men det er gjort på samme tidspunkt, og frem til oppgang så jeg vektnedgang hver dag og det var en trend at jeg gikk nedover. Jeg vet at på kort sikt blir vekt påvirket av vann i kroppen etc, men føler at tre dager med vannøkning er litt merkelig når jeg gjennom hele resten av perioden har hatt nedgang.

 

Jeg har lest litt på forskjellige steder og fylt inn forskjellige kalkulatorer, og flere steder havner jeg på at jeg skal ligge på 22-2400kcal om dagen for vektnedgang. Hvordan skal jeg kunne gå ned i vekt av å ligge på et sånn nivå når jeg ser vektøtkning av 1600kcal?

 

De tanker jeg har gjort meg opp da er:

1. Kroppen har ligget i stort underskudd hele tiden, og er gått inn i "krisemodus".(Kanskje mest sannsynlig, men usikker på denne og).

2. Jeg har verdens dårligste forbrenning.

3. Jeg spiser flere kalorier enn jeg tror. (Jeg veier mat og fører dagbok i myfitnesspal).

4. Økningen er en kombinasjon av muskelvekst og vann i kroppen/musklene (Jeg har ingen tro på at jeg legger på meg så mye muskler på så kort tid).

 

Hvor mye burde jeg ligge på om dagen i inntak ca for å gå fornuftig ned i vekst? (jeg vet det er veldig individuelt, da alle har forskjellig forbrenning, men her er jeg veldig usikker).

Om jeg burde ligge på 2200-2400 som alle kalkulatorne mener, hvordan burde jeg komme opp på det nivået? Starte i morra med å spise den mengden mat, eller burde jeg gradvis gå opp til så mye kalorier?

 

Treningen jeg ønsker å følge er:
Mandag: Bryst/triceps og fotballtrening

Tirsdag Rygg/biceps

Onsdag: Fotballtrening eller ro intervaller

Torsdag Skuldre

Fredag: Bein

Lørdag eller søndag: Ro intervaller

 

Jeg har lyst å ha to roøkter i uka, samt to fotballøkter, så jeg må se litt på når jeg tar hvilken cardioøkt. Har noen innspill til dette i tillegg til kostholdsspørsmålene mine setter jeg pris på dette :)

På forhånd tusen takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenk på å bli sterkere, ikke på vekten. 

Og du er absolutt inne på noe mtp. at du kanskje går i for mye kaloriunderskudd. Kroppen går i selvforsvar. 

Det er heller ikke sunt å ha for store målsetninger i starten(men avhenger av person). Sett deg mindre mål, som for eksempel hvor mye du ønsker å øke i benk/markløft etc. 

 

Lykke til! 

 

PS: Muskler øker forbrenningen. 1kg mer muskelmasse = ca 90kalorier mer forbrenning pr dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg må ned i vekt, da jeg er overvektig. Men jeg har størst fokus på treningen. Det jeg er usikker på er hvor mye jeg burde spise, og hvordan jeg burde komme opp på det kalorinivået? Med den treningen tror jeg og 1500kcal er for lite, men si jeg skal spise 2000kcal om dagen for å ligge i underskudd. Burde jeg da gå rett opp på 2000kcal fra i dag? Eller gå gradvis opp med 100kcal om dagen eller noe sånn? Med tanke på at jeg legger på meg av bare en liten økning så er jeg usikker på hva som er best? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper vel heller at det handler om punkt 3 der: at du undervurderer hvor mye du spiser. For det første er ikke nødvendigvis MyFitnesspal og disse så veldig nøyaktige, for det andre så kan det tenkes at øyemålet ditt er litt ukalibrert og du feilbedømmer vekten av det du spiser, og for det tredje kan det tenkes at du ikke nødvendigvis fører opp absolutt alt du spiser selv om du tror det.

Hadde du faktisk ligget på 1600kcal i ukesvis, hadde du sett sånn her ut:

samlegg.jpg

"Starvation mode" slik det snakkes om i fitnesskretser (at du kan spise nesten ingenting og fortsatt ikke gå ned i vekt) finnes ikke. Spiser du lite mat vil du gå ned i vekt. Går du ikke ned i vekt spiser du for mye mat. Det finnes ingen gråsoner, usikkerheter eller mystiske mekanismer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra deg og :) Jeg ser jeg startet oppføring i MFP 27.juli, og har ført opp ALT jeg har spist, utenom 3chipsflak jeg hadde den ene dagen. Og da mener jeg 3 -tre- chipsflak. Å lyve på sånne ting lurer ingen andre enn meg selv, og det gidder jeg ikke. Når det kommer til  at ikke det programmet er så nøyaktig kan godt hende, men de produkter jeg har sjekket opp mot varedeklerasjon på pakken har stemt. Hvordan foreslår du jeg regner kalorier da?

Jeg veier maten min med matvekt. Det eneste jeg ikke veier er når jeg tar hele produkter fra pakken og bruker, da jeg går utifra at det som står på stemmer. Jeg må kanskje begynne å veie det og? Jeg veier heller ikke egget og bananen jeg spiser, men jeg ser ikke hvordan 10-50gram forskjell på et egg eller en banan kan utgjøre helt de store kaloriene i løpet av en dag.

 

Og som jeg skriver i første innlegg, så har jeg rast ned i vekt de første ukene, mellom 1 og 2 kg i uka. Det er kun siste dagene da jeg har økt inntaket litt vekten har økt. Når jeg har økt i kalorier inn de siste dagene har det stort sett vært at jeg har spist mer kjøtt. Pluss jeg har startet å trene. Jeg har også hatt et cheatmeal inni her, men jeg spiste lite resten av dagen som gjør at kaloriinntaket ikke var så stort her likevel. Det jeg synes er merkelig er at jeg har gått fra å gå ned 1-300gram til å gå opp 2-500gram på en dag.

 

Anbefaler du meg da å kutte ned til det jeg tror er 12-1500kcal da og fortsette vektnedgangen?

 

Just for fun, hva jeg har registrert som kalorier de forskjellige dagene:

27.juli: 1626kcal     28.juli: 1178 kcal       29.juli: 1292kcal         30.juli: 1431kcal          31.juli: 1209kcal

01.aug: 1099kcal    02.aug: 1276kcal     03.aug: 1507kcal         04.aug: 1944kcal       05.aug: 2005kcal(Her hadde jeg tre flak chips i tillegg)         06.aug: 1095kcal      07.aug: 1567kcal        08.aug: 497kcal(Her hadde jeg cheatmeal som jeg er usikker på hvor mye kalorier var i. Var kyllingfajitas fra restaurant med bønner og ris). 09.aug: 1557kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, HenrikWL skrev:

Jeg tipper vel heller at det handler om punkt 3 der: at du undervurderer hvor mye du spiser. For det første er ikke nødvendigvis MyFitnesspal og disse så veldig nøyaktige, for det andre så kan det tenkes at øyemålet ditt er litt ukalibrert og du feilbedømmer vekten av det du spiser, og for det tredje kan det tenkes at du ikke nødvendigvis fører opp absolutt alt du spiser selv om du tror det.

Hadde du faktisk ligget på 1600kcal i ukesvis, hadde du sett sånn her ut:

samlegg.jpg

"Starvation mode" slik det snakkes om i fitnesskretser (at du kan spise nesten ingenting og fortsatt ikke gå ned i vekt) finnes ikke. Spiser du lite mat vil du gå ned i vekt. Går du ikke ned i vekt spiser du for mye mat. Det finnes ingen gråsoner, usikkerheter eller mystiske mekanismer her.

Selvsagt vil man ved stort kaloriunderskudd i månedsvis gå ned i vekt (først muskler deretter fett), men nå endrer du jo hele problemstillingen. TS har holdt på en mnd og lurer på hvorfor vektnedgangen uteblir. 

 

Ingen som benekter at du går ned i vekt dersom du går i kaloriunderskudd, men dersom målet er å gå ned i vekt er ikke massivt kaloriunderskudd løsningen. Da taper man muskelmasse, og i den perioden vil man heller ikke gå særlig ned i vekt. 

 

SÅ kan man selvsagt si at dersom du holder kaloriunderskuddet i flere måneder/år så vil man se ut på bildet. Men poenget? Det er jo ikke målet til TS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vad är din dagliga aktivitet?

Det finns ett grovt missförstånd om att man kan träna 2-3-4 gånger i veckan, gärna 2 timmarspass i tron om att detta ska ge en fight-club kroppen.. och sen sitta ner resten av dagen.

För att bränna bort fett ska du INTE: stå på crosstrainer 1 timme eller gå ut å springa. Inte heller träna 6 pass i veckan

https://differentstrength.com/2017/08/17/the-cardio-for-fat-loss-myth/

För att bränna fett ska du: se till att få 10k steg varje dag! träna Tungt till Failure och intensivt max 4 timmar totalt per vecka, bästa rekommendationen är 3 pass så kroppen får vilat ordentligt.

Se till att du äter inom din BMR + PAL

https://differentstrength.com/2017/06/27/cico-calories-in-calories-out/

Stressa inte för mycket runt det heller, stress = cortisol = fettlagring

https://www.facebook.com/differentstrength/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...