Gå til innhold

Fra bulk til shredded


queenb

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så lei av fettet at jeg nesten gulper litt i munnen...

Jeg har nå trent fast i 1,5 år, og fokusert på muskelvekst siden august. Jeg er jente, 26 år, 163 høy og veier nå 71,5kg. Jeg har gått opp 6 kg på 9 mnd. Jeg syntes det er utrolig deilig å kjenne hvor mye sterkere jeg har blitt, og jeg vil ha enda mer, MEN jeg liker ikke kroppen min nå. Jeg klarer ikke å være komfortabel.

Scanneren sier at jeg nå  ligger på:

•71,6 kg (oktober: 65,5)

•28,2% fett (20,2 kg) (oktober: 27,8%)

•48,8kg muskelmasse (oktober: 44,9kg)

•51,4 kg fettfrimasse (oktober: 47,3)

 

Jeg har max rep:

-knebøy, 130 kg.

-benkpress, 50 kg

-markløft, 105 kg

-skulderpress, 50 kg.

 

Har en hvileforbrenning rundt 1600 kcal. Jeg har variert mellom 1200 og opp til 2000 kcal de siste 9 mnd. Da jeg lå på 1200kcal så vet jeg at jeg ikke fikk nok proteiner. Nå har jeg de siste mnd lagt på 1600kcal; 40% protein (155gr), 30% karbs og 30% fett.

Så, nå tenker jeg å fokusere på fettprosenten. Selvom jeg elsker å løfte tungt så er jeg mer enn villig til å legge det på hyllen en stund for å komme nærmere målet om en helårskropp hvor jeg faktisk kan se resultatet av styrketreningen -ikke bare ved at alle klærene blir trang og jeg ser ut som en myk klump.

 

Så til spørsmålet! 

Hvordan går jeg frem? Kan jeg starte imorgen? Bør jeg redusere kcal gradvis eller er pangstart ok? Hvor lang tid pleier det å ta før man får resultater? Hvor lenge kan man holde på?

Jeg tenker, av det jeg har lest på nett, at jeg bør ha 1100kcal; 154g protein, 77g karb, 20g fett?

Kjøre kardio, type sone 1-2 (65% av makspuls, 4-6 dager i uken?

Trene styrke 3-5 dager i uken, men øke reps (10-15?), holde 3-4 sett, og lette litt på vektene? 

Eller er jeg helt på tur? Kom gjerne med innspill, rettledning eller fortell meg om det er helt på tryne -jeg tar til meg alt av hjelp og veiledning! :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er avhengig av hvor mye du skal ned og hvor lenge du er forberedt på å holde på. Noen liker å bruke god tid. Andre går mer aggressivt til verks.

Uansett bør du nok ikke bruke opp all ammunisjonen første uke. Om du ønsker å trene styrke 3-5 ganger i uken, så burde det være rikelig for vektnedgang gitt at kostholdet er bra. Så kan du heller øke på med kardio senere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, SamGold said:

Det er avhengig av hvor mye du skal ned og hvor lenge du er forberedt på å holde på. Noen liker å bruke god tid. Andre går mer aggressivt til verks.

Uansett bør du nok ikke bruke opp all ammunisjonen første uke. Om du ønsker å trene styrke 3-5 ganger i uken, så burde det være rikelig for vektnedgang gitt at kostholdet er bra. Så kan du heller øke på med kardio senere. :) 

Jeg er veldig giret og er forberedt på å kunne holde på lenge -men da er jeg avhengig av å se litt resultater de første ukene :p

Jeg kunne jo egentlig ikke brydd meg mindre om vekten, jeg vil bare føle og se mer definert ut... Men jeg tenker kanskje 10 kg ned, ned til ca 15%? 

Jeg har det siste året trent i snitt rundt 4 dager i uken, og passet på kostholdet, men jeg har ikke mistet mer enn rundt 3% fett på den tiden... Derfor må jeg gå litt mer drastisk til verks, føler jeg.

Men tenker du at jeg burde ha færre økter nå da? Eller? Kanskje færre økter i begynnelsen for å bli vandt med kaloriunderskuddet? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker først om styrke 3-5 dager per uke og kardio 4-6 ganger per uke. Det vil si 11 treningsøkter per uke. 

Poenget mitt er at du trenger ikke så mange treningsøkter per uke for å gå ned i vekt, men skulle du gå så langt, så er det bedre å spare på ammunisjonen og legge inn mer kardio hvis og når vektnedgangen skulle stoppet opp. Mange guruer har gått vekk fra kardio i motsetning til hva som var status quo tidligere.

I et skreddersydd opplegg fra Menno H. hadde jeg 4 dager med tung fullkroppstrening per uke. Null kardio.

Når jeg i år har kjørt samme opplegg har jeg dog lagt inn 4 dager med rask gange som kardio. Pussig nok ble resultatene mine bedre første gang uten at jeg helt vet hvorfor. Mulig jeg startet på et lavere utgangspunktet. Men virker som kiloene sitter bedre nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, queenb skrev:

 

Så til spørsmålet! 

Hvordan går jeg frem? Kan jeg starte imorgen? Bør jeg redusere kcal gradvis eller er pangstart ok? Hvor lang tid pleier det å ta før man får resultater? Hvor lenge kan man holde på?

Jeg tenker, av det jeg har lest på nett, at jeg bør ha 1100kcal; 154g protein, 77g karb, 20g fett?

Kjøre kardio, type sone 1-2 (65% av makspuls, 4-6 dager i uken?

Trene styrke 3-5 dager i uken, men øke reps (10-15?), holde 3-4 sett, og lette litt på vektene? 

Eller er jeg helt på tur? Kom gjerne med innspill, rettledning eller fortell meg om det er helt på tryne -jeg tar til meg alt av hjelp og veiledning! :)

 

 

 

1100 Kcal er for lite uansett hva dine mål er. Ser ikke bort ifra at du kan gå på en smell på et så lavt inntak. Det er min eneste innskytelse :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, SamGold said:

Du snakker først om styrke 3-5 dager per uke og kardio 4-6 ganger per uke. Det vil si 11 treningsøkter per uke. 

Poenget mitt er at du trenger ikke så mange treningsøkter per uke for å gå ned i vekt, men skulle du gå så langt, så er det bedre å spare på ammunisjonen og legge inn mer kardio hvis og når vektnedgangen skulle stoppet opp. Mange guruer har gått vekk fra kardio i motsetning til hva som var status quo tidligere.

I et skreddersydd opplegg fra Menno H. hadde jeg 4 dager med tung fullkroppstrening per uke. Null kardio.

Når jeg i år har kjørt samme opplegg har jeg dog lagt inn 4 dager med rask gange som kardio. Pussig nok ble resultatene mine bedre første gang uten at jeg helt vet hvorfor. Mulig jeg startet på et lavere utgangspunktet. Men virker som kiloene sitter bedre nå. :)

Ja, da tenker jeg at dagen kan forløpe seg slik at jeg tar 30 min med powerwalk på morgenen og så kjører jeg styrke eller en styrke/kondisjonstime på kvelden. Da tenker jeg heller ikke å kjøre 5 + 6 økter ila en uke, men hvis jeg kjører 3 styrkeøkter så kan jeg kjøre 6 cardioøkter f.eks. 

Jeg har prøvde mye nå for å gå ned, men det er som at kroppen min ikke spiller på lag. Først så gikk jeg litt ned ved å øke inntaket og proteinmengde, men etter 3 uker så begynte vekten å øke. Nå har den sakte, men sikkert økt jevnt og trutt. Så jeg føler at jeg "må" gå for noe mer drastisk...? Gir det mening? :p 

Jeg tenker ikke på cardio som masse intervaller og direkte løping nødvendigvis. Har hørt fra "høyere hold" i Olympiatoppen at sone 1 trening er det som forbrenner mest... Så da vil ikke de cardioøktene være noe som kjører kroppen helt ned. 

Men jeg kan jo gjerne kutte ned på treningsøktene. Hva med 3 dager styrke og 3 dager cardio? Jeg er student så resten av dagen blir fort ganske inaktiv, derfor trener jeg aldri i kun én time ;) 

20 hours ago, 938 said:

1100 Kcal er for lite uansett hva dine mål er. Ser ikke bort ifra at du kan gå på en smell på et så lavt inntak. Det er min eneste innskytelse :p

Tror du det? Selv når hvileforbrenningen min ligger rundt 1600? Jeg må jo ned i minus, og de fleste ser jo ut til å anbefale 500 kcal mindre... På treningsdager så vil jeg jo da legge til de ca kcal som er forbrent. Har du noe forslag til hva jeg burde holde da? Jeg har forsøkt meg på 1200, 1400, 1500, 1600, 1800 og 2000. Da jeg økte til 1600 så gikk jeg ned 2 kg ganske fort, ila 3 uker, men så økt vekten ganske kjapt igjen og ble stabil. Økte til 1800, og den forble stabil. Etter 5 uker så økte jeg til 2000, da gikk vekten sakte oppover -da la jeg til 2 intervalløkter i uken også. Så har jeg gått ned til 1600 igjen, men det skjer absolutt ingenting....

Så nå tenkte jeg meg ned til 1100 da :p -med gradvis nedgang. Så tenkte å kjøre denne uken på 1450, neste uke på 1280, og så ned på 1100. 

 

Men burde jeg ha en dag i uken med økt inntak? 

Og kan jeg spørre så dumt at jeg lurer på hvilken type smell dere tenker at jeg vil gå på? :p  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvileforbrenningen din på 1600 er det kroppen trenger hvis du ligger i koma. Jeg regner med du gjør litt flere ting i løpet av en dag enn å ligge i sengen? :) 1100 kalorier er sulting. Si at du i løpet av en dag har ingen aktivitet, da regner jeg med du forbrenner ca 1900 kalorier. Er du litt eller mer aktiv ser jeg ikke bort ifra at du trenger mellom 2100-2500 kalorier. 

 

Å være i underskudd på mer enn 500 kalorier til dagen kan bli for heftig for kroppen. Den smellen jeg beskriver er når kroppen er så sulten og hodet ikke klarer å kjempe imot den intense trangen til å tømme hele huset for mat, det syntes de fleste ikke er så gøy, og du går tilbake til start. 

 

Det er veldig lite å spise 1100 kalorier til dagen. Husk at dette er en livsstil du skal kunne forene med et sosialt liv også.

Syntes du skal prøve å lese deg opp på hva hvileforbrenning betyr og mer om trening generelt :) Ønsker deg lykke til med dine mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, 938 said:

Hvileforbrenningen din på 1600 er det kroppen trenger hvis du ligger i koma. Jeg regner med du gjør litt flere ting i løpet av en dag enn å ligge i sengen? :) 1100 kalorier er sulting. Si at du i løpet av en dag har ingen aktivitet, da regner jeg med du forbrenner ca 1900 kalorier. Er du litt eller mer aktiv ser jeg ikke bort ifra at du trenger mellom 2100-2500 kalorier. 

 

Å være i underskudd på mer enn 500 kalorier til dagen kan bli for heftig for kroppen. Den smellen jeg beskriver er når kroppen er så sulten og hodet ikke klarer å kjempe imot den intense trangen til å tømme hele huset for mat, det syntes de fleste ikke er så gøy, og du går tilbake til start. 

 

Det er veldig lite å spise 1100 kalorier til dagen. Husk at dette er en livsstil du skal kunne forene med et sosialt liv også.

Syntes du skal prøve å lese deg opp på hva hvileforbrenning betyr og mer om trening generelt :) Ønsker deg lykke til med dine mål.

Men den intense trangen har hatt selv på svært inaktive dager uten trening med et inntak på 2000kcal... Jeg opplever ikke at jeg sulter meg når jeg inntar så store mengder med proteinholdig mat. Jeg klarte ikke å fullføre middagen idag engang. Igår gjorde jeg ikke annet enn å spise da jeg kom hjem fra trening, satt litt på spissen selvsagt. Jeg er, tro det eller ei, såpass oppegående at jeg kommer til å endre mengder dersom jeg går rundt sulten. Sult gjør meg til et troll og da er jeg ikke til å bo i hus med -det merker jeg selv. 

Men av det jeg har skrevet tidligere om inntak, trening og vekt, kan du da virkelig tro at jeg behøver større mengder kcal per dag? For som nevnt, om jeg mister litt muskelmasse, men mye fett, så er det helt greit. Men fettprosenten MÅ ned. 

Det kan kanskje virke som at jeg ikke kan så mye om trening, kosthold og forbrenning...og det føles ofte sånn, for jeg har jo ikke kommet i nærheten av å nå målene mine på over 1,5 år. Når det er sagt så er jeg ikke sikker på om den er helt i vater. Jeg har brukt flere PT'er, vært i kontakt med ernæringsfysiolog og testet diverse hos fastlegen. Alt jeg har gjort det siste året har vært i samråd med de som skal være eksperter på sunn og fornuftig vektnedgang og muskelvekst. Jeg har med andre ord brukt såpass mye penger, tid og energi på dette prosjektet mitt at nå føler jeg at jeg bare må prøve meg frem på egenhånd for å forstå meg selv.

Når det er sagt, jeg leser hva du skriver og tar det til ettertanke ;) Men jeg håper at du forstår hvorfor jeg føler at jeg ikke kjenner min egen kropp! Med alt jeg kan og har lært så har jeg klart å hjelpe både min mor og flere venner med å nå sine mål, så jeg vet jo hva som burde vært "fasiten". Det bare funker ikke på meg. lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.4.2017 den 12.16, queenb skrev:

Men jeg kan jo gjerne kutte ned på treningsøktene. Hva med 3 dager styrke og 3 dager cardio? Jeg er student så resten av dagen blir fort ganske inaktiv, derfor trener jeg aldri i kun én time ;) 

Bra utgangspunkt det. Så kan du legge inn kardio senere om du føler du trenger det. 

Men, dette skal være mer enn nok til å gå ned i vekt. Kostholdet avgjører dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kroppsmålinger tar vi med en trillebår salt. Er det DEXA (som ett av få noenlunde "nøyaktige" målinger) kan det være greit nok, er det bio impendance kan du se bort i fra målingene. 

2. Din hvileforbrenning er sikkert OK, men som han over her sier er dette et utgangspunkt. Går du over 5-6 tusen skritt hver dag kan du lett ta utgangspunkt i at du forbrenner 2k. Spesielt med vekt på 71kg. Se punkt 5.

3. 15% kroppsfett er lite realistisk. Du kan sikte deg inn på 18-20%, stort under det er ikke særlig sunt i lengden. 10 kg er likevel et greit mål. Tatt dine maksløft i betraktning vil du antageligvis være ganske heit da.

4. -

5. Enten tracker du kalorier feil ellers sitter du i rullestol. Start å tracke presist, legg deg på 1700 kcal og se hva som skjer. Juster gradvis nedover når ting stopper opp. Du kan gjerne trene litt kardio, men med mindre du har veldig lavt aktivitetsnivå anser jeg det unødvendig med det første. Øk gjerne kardio hvis det kreves at du må under eks 13-1400 kcals. Overdreven kardio vil raskt ødelegge styrken din. 45 min hurtig gange i litt stigning er tilstrekkelig. 

6. Du kan gjerne dele opp øktene til fullkropp. Kjør litt ulikt rep-skikt fordelt på dagene. 3-4 økter er mer enn nok. Tren lave reps på baseøvelsene for å beholde styrke, tren evt høyere rep på andre øvelser. Styrken beholder du best med lavere repetisjoner.

7. Juster ned proteininntaket. De færreste jenter (med mindre du har en del mer muskelmasse enn jeg antar du har) trenger 155g proteiner. Hold deg over 100g proteiner i snitt, fordel deretter hvordan du selv ønsker. 20g fett er way for lavt. Jenter trenger gjerne litt ekstra fett, særlig mettet. Dette for å forhindre amonere ved hurtig vektnedgang.

8. Du virker ganske seriøs, i motsetning til 99% av de andre kjøtthuene på fitnessbloggen som ønsker å bli kvitt lubbet. Derfor sier jeg Lykke til- dette går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, SamGold said:

Bra utgangspunkt det. Så kan du legge inn kardio senere om du føler du trenger det. 

Men, dette skal være mer enn nok til å gå ned i vekt. Kostholdet avgjører dette. :)

Jeg håper at du har rett, det hadde vært helt fantastisk å faktisk dersom det endelig begynte å skje noe ;) 

20 hours ago, Marcus Halberstram said:

1. Kroppsmålinger tar vi med en trillebår salt. Er det DEXA (som ett av få noenlunde "nøyaktige" målinger) kan det være greit nok, er det bio impendance kan du se bort i fra målingene. 

2. Din hvileforbrenning er sikkert OK, men som han over her sier er dette et utgangspunkt. Går du over 5-6 tusen skritt hver dag kan du lett ta utgangspunkt i at du forbrenner 2k. Spesielt med vekt på 71kg. Se punkt 5.

3. 15% kroppsfett er lite realistisk. Du kan sikte deg inn på 18-20%, stort under det er ikke særlig sunt i lengden. 10 kg er likevel et greit mål. Tatt dine maksløft i betraktning vil du antageligvis være ganske heit da.

4. -

5. Enten tracker du kalorier feil ellers sitter du i rullestol. Start å tracke presist, legg deg på 1700 kcal og se hva som skjer. Juster gradvis nedover når ting stopper opp. Du kan gjerne trene litt kardio, men med mindre du har veldig lavt aktivitetsnivå anser jeg det unødvendig med det første. Øk gjerne kardio hvis det kreves at du må under eks 13-1400 kcals. Overdreven kardio vil raskt ødelegge styrken din. 45 min hurtig gange i litt stigning er tilstrekkelig. 

6. Du kan gjerne dele opp øktene til fullkropp. Kjør litt ulikt rep-skikt fordelt på dagene. 3-4 økter er mer enn nok. Tren lave reps på baseøvelsene for å beholde styrke, tren evt høyere rep på andre øvelser. Styrken beholder du best med lavere repetisjoner.

7. Juster ned proteininntaket. De færreste jenter (med mindre du har en del mer muskelmasse enn jeg antar du har) trenger 155g proteiner. Hold deg over 100g proteiner i snitt, fordel deretter hvordan du selv ønsker. 20g fett er way for lavt. Jenter trenger gjerne litt ekstra fett, særlig mettet. Dette for å forhindre amonere ved hurtig vektnedgang.

8. Du virker ganske seriøs, i motsetning til 99% av de andre kjøtthuene på fitnessbloggen som ønsker å bli kvitt lubbet. Derfor sier jeg Lykke til- dette går fint.

 

Nei, det er ikke DEXA, det er Tanita. Litt veiledende eller helt ubrukelig? Hvorfor i alle dager velger da treningssentrene og PT'er å forholde seg helt og holdent til resultatet disse maskinene kommer med... Det gjør meg isåfall ganske matt. Men ved forskningsdelen til HiB så bruker de Inbody. Man skulle jo tro at den var noe man kan stole på?

Da jeg brukte aktivitetsmåler, som jeg nå har rotet bort -hei surrehode, så hadde jeg et snitt på rundt 6-7 tusen skritt om dagen. Men tatt det i betraktning så burde jeg jo da ha hatt en merkbar nedgang både på 16- og 18hundre kcal? Jeg registrerer alt jeg spiser i Lifesum, og veier det på kjøkkenvekten. 

Jeg har nok ikke vært nede på en slik fettprosent siden engang før jeg begynte å bli bevisst på det, så jeg tenker at jeg må ta det litt underveis. Føle og se hva som passer meg best. Men du er den første som sier noe om hva som er realistisk og hva man bør legge seg på, takk! :) Nå er jeg jo egentlig ikke så veldig opptatt av vekten, men jeg vet jo at jeg følte meg best da jeg lå på rundt 56-58 kg -men dette var før jeg begynte med tung styrketrening, men da hadde jeg fortsatt en fettprosent som var over 20. Så fornøyd var jeg jo ikke. 

Denne uken f.eks, har sett slik ut:

Mandag: Beinøkt

Tirsdag: Sirkeltrening

Onsdag: 90 minutter med sone 1

Torsdag: 20 min crossfit wod og 30 min tabata

Fredag: Planlagt terskelintervaller (4min*7)

Lørdag: Planlagt sone 1 trening

Søndag: Planlagt økt på overkropp

 

Denne uken har jeg justert meg ned på 1480kcal; 130g karb,152g protein, 39g fett. Har ikke klart å spise "opp" karbohydratene da, og har endt over på proteinmengden. I tillegg til at jeg har hatt mellom 150-200 kcal igjen etter trening. Jeg går overhodet ikke rundt sulten og føler at jeg har veldig greie mengder med mat når proteininntaket er såpass stort. Blir det feil? Mettet fett, det skal jeg huske på, takk!

Jeg gjør ikke ting halvveis, og jeg ser ingen poeng i å prøve å lure seg selv på veien mot et mål som kun har betydning for en selv. Stress og irritasjon har jeg lagt bak meg for over 1 år siden da trening ble det jeg ville, ikke det jeg måtte. Så takk for tilliten iht dine antakelser om min seriøsitet, den er ikke forgjeves! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, queenb skrev:

Nei, det er ikke DEXA, det er Tanita. Litt veiledende eller helt ubrukelig? Hvorfor i alle dager velger da treningssentrene og PT'er å forholde seg helt og holdent til resultatet disse maskinene kommer med... Det gjør meg isåfall ganske matt. Men ved forskningsdelen til HiB så bruker de Inbody. Man skulle jo tro at den var noe man kan stole på?

Hvis man er spesielt interessert kan man sjekke ut denne lenken

http://weightology.net/weightologyweekly/index.php/free-content/free-content/volume-1-issue-4-the-pitfalls-of-body-fat-measurement-parts-3-and-4-bod-pod-and-bioelectrical-impedance-bia/the-pitfalls-of-bodyfat-measurement-part-4-bioelectrical-impedance-bia/

Kort oppsummert; ikke ubrukelig, men skal veldig mye til for at det er brukelig. Dette gjelder generelt for bio impedance-målinger, som begge de nevnte er. Kompis av meg målte 8%, og er kanskje 18%. Fitnessutøvere med 5-6% har testet 15%. Jeg anser det rett og slett ikke verdt pengene. I så fall må man være veeldig presis når det gjelder forutsetningene bak målingene (likt utgangspunkt).

99% av PTne har ingen anelse hva i helvete de driver med. 

29 minutter siden, queenb skrev:

Da jeg brukte aktivitetsmåler, som jeg nå har rotet bort -hei surrehode, så hadde jeg et snitt på rundt 6-7 tusen skritt om dagen. Men tatt det i betraktning så burde jeg jo da ha hatt en merkbar nedgang både på 16- og 18hundre kcal? Jeg registrerer alt jeg spiser i Lifesum, og veier det på kjøkkenvekten. 

Jeg har nok ikke vært nede på en slik fettprosent siden engang før jeg begynte å bli bevisst på det, så jeg tenker at jeg må ta det litt underveis. Føle og se hva som passer meg best. Men du er den første som sier noe om hva som er realistisk og hva man bør legge seg på, takk! :) Nå er jeg jo egentlig ikke så veldig opptatt av vekten, men jeg vet jo at jeg følte meg best da jeg lå på rundt 56-58 kg -men dette var før jeg begynte med tung styrketrening, men da hadde jeg fortsatt en fettprosent som var over 20. Så fornøyd var jeg jo ikke. 

Denne uken f.eks, har sett slik ut:

Mandag: Beinøkt

Tirsdag: Sirkeltrening

Onsdag: 90 minutter med sone 1

Torsdag: 20 min crossfit wod og 30 min tabata

Fredag: Planlagt terskelintervaller (4min*7)

Lørdag: Planlagt sone 1 trening

Søndag: Planlagt økt på overkropp

 

Denne uken har jeg justert meg ned på 1480kcal; 130g karb,152g protein, 39g fett. Har ikke klart å spise "opp" karbohydratene da, og har endt over på proteinmengden. I tillegg til at jeg har hatt mellom 150-200 kcal igjen etter trening. Jeg går overhodet ikke rundt sulten og føler at jeg har veldig greie mengder med mat når proteininntaket er såpass stort. Blir det feil? Mettet fett, det skal jeg huske på, takk!

Jeg gjør ikke ting halvveis, og jeg ser ingen poeng i å prøve å lure seg selv på veien mot et mål som kun har betydning for en selv. Stress og irritasjon har jeg lagt bak meg for over 1 år siden da trening ble det jeg ville, ikke det jeg måtte. Så takk for tilliten iht dine antakelser om min seriøsitet, den er ikke forgjeves! ;) 

1. Går du 6-7k skritt forbrenner du mer enn 1600kcals med vekt på 71kg. Med mindre du har medisinske problemer. 

2. Hvor spørsmålene "Jeg tracker ALT, ligger i underskudd, men går ikke ned i vekt", er det to mulige svar: 1. Du tracker feil (99,9999% av tilfellene). 2. Du har medisinske problemer.

3. Hvis du ønsker å bevare styrke: ro ned kardio

4. Hvis du heller foretrekker proteiner enn karbohydrater og fett, vær så god og spis proteiner. Jeg kjenner ingen som syns tørr tunfisk er bedre enn donuts, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.4.2017 at 4:22 PM, Marcus Halberstram said:

Hvis man er spesielt interessert kan man sjekke ut denne lenken

http://weightology.net/weightologyweekly/index.php/free-content/free-content/volume-1-issue-4-the-pitfalls-of-body-fat-measurement-parts-3-and-4-bod-pod-and-bioelectrical-impedance-bia/the-pitfalls-of-bodyfat-measurement-part-4-bioelectrical-impedance-bia/

Kort oppsummert; ikke ubrukelig, men skal veldig mye til for at det er brukelig. Dette gjelder generelt for bio impedance-målinger, som begge de nevnte er. Kompis av meg målte 8%, og er kanskje 18%. Fitnessutøvere med 5-6% har testet 15%. Jeg anser det rett og slett ikke verdt pengene. I så fall må man være veeldig presis når det gjelder forutsetningene bak målingene (likt utgangspunkt).

99% av PTne har ingen anelse hva i helvete de driver med. 

1. Går du 6-7k skritt forbrenner du mer enn 1600kcals med vekt på 71kg. Med mindre du har medisinske problemer. 

2. Hvor spørsmålene "Jeg tracker ALT, ligger i underskudd, men går ikke ned i vekt", er det to mulige svar: 1. Du tracker feil (99,9999% av tilfellene). 2. Du har medisinske problemer.

3. Hvis du ønsker å bevare styrke: ro ned kardio

4. Hvis du heller foretrekker proteiner enn karbohydrater og fett, vær så god og spis proteiner. Jeg kjenner ingen som syns tørr tunfisk er bedre enn donuts, men ok.

Takk for linken, det var veldig interessant å lese! 

Nå er straks første uke overstått og den har gått over all forventning. 

Jeg har nå dobbeltsjekket all mat jeg har registrert i Lifesum. Noen hadde avvik, men ingenting graverende. Jeg er jo ikke født bak en stein, så jeg kan ikke forstå at det kan være mulig at jeg har registrert feil... Nei, bare nei. 

Angående medisinske problemer. Som jeg nevnte så har jeg vært hos legen for å høre hva hun mente og for å sjekke at alt var som det skulle. Alle testene var OK. Dog har jeg mistet tiltroen på denne legen da hennes råd til meg var; "spis mindre og tren mindre. Noen bygger fett når de trener styrke.". Jeg spurte da hvor lite hun mente at jeg burde spise, og refererte til ca forbrenningen; "den varierer såpass mye at du kan ikke vite hva den er, du må prøve deg frem. Noen må så lavt som på 500 kcal per dag for å gå ned i vekt.". Mer trenger jeg vel ikke å utdype den delen, eller hvor sjokkert jeg er av å få et slikt råd av en ganske så anerkjent lege... Så for alt jeg vet så kan jo resultatene på prøvene være utenfor normalen. 

Selvsagt syntes jeg at sjokolade, oster, kake, hvetebakst og sukker generelt er mye diggere enn kylling hver dag... Men altså, det er jo ikke resten av livet vi snakker om her ;) Tok en liten "kosedag" i helgen med fruktsalat og yoghurtis -480 kcal og helt himmelsk. Men sånn ellers så har det ikke vært noe problem. Jeg sliter faktisk med å fylle karbohydratmengen...

Imorgen veier og måler jeg meg igjen, blir spennende å se om det er noen endringer.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, queenb skrev:

 

Det er faktisk forsket nokså intensivt på feilregistrering av macros, og det er heeeelt vilt. Enkelte metoder gjør det mulig å sjekke presis hvilket macro inntak deltaker X har hatt i løpet av en periode (ekke sikker på hvordan), og selv om deltakerne fikk klar beskjed på forhånd om at dette ville bli registrert, ble det likevel registrert markant feil. Det er sånn man lærer over tid. Jeg sier ikke med 100% sikkerhet at du tracker feil, men hvis jeg hadde vært flue på veggen et døgn skulle jeg sikkert funnet ett og annet å pirke på.

SJekk ut denne for noen greie tips:

https://rippedbody.com/how-to-count-macros/

Eks på vanlige "feil": Ikke måle olje, eller ta det på slump (det er 100 kcals fra eller til, kanskje mer, per dag). Ikke måle den ene sjokoladebiten som blir spist et par-tre ganger om dagen. Ikke regne den ene frukten du spiste. Feiltelling eller småspising av Meget næringstett mat, eks nøtter. Feilvurdering av hva slags mat som er næringstett. Også elementært; å veie mat Før de prepareres (eks kyllingfilet før stekt, ris før kokt etc).

--

Hvis legen ordrett sa det du nå sier, da ville jeg rapport vedkommende til en eller annen nemd eller myndighet. Forklar situasjonen. Å si at noen må spise 500kcal per dag for å gå ned i vekt er for det første helt fullstendig riv ruskende galt. For det andre er dette en meget uheldig uttalelse som en lege skulle vært frabedt å si - dette er fullstendig uetisk og et fint startskudd for spiseforstyrrelser. Blodprøvene kan du sikkert forhørt deg med hos en annen lege. Vedrørernde en eventuell behandling eller vurdering av lave stoffskifteverdier er praksisen til leger generelt meget sprikende hva gjelder behandling. Men jeg skal ikke forhaste konklusjoner.

--

Vei deg gjerne hver dag for å tracke vektnedgang. Men husk; vektnedgang, spesielt for jenter, kan skjule seg bak vannvekt. Det kan ta en måned før du dropper vekt. Bare stol på at det du gjør er rett. Resultatetene kommer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja -det har faktisk skjedd ting på vekten! Jeg trekker ingen konklusjoner enda, det har jo bare første ukem, men det ga meg uansett en ordentlig boost og enda mer pågangsmot til å fortsette det jeg nå gjør. Vekten viste idag 69,1 kg (fra 71,6 forrige uke)! Så med andre ord, det er nok mye vann her, men det blir spennende å se hva som skjer de kommende ukene. 

3 hours ago, Marcus Halberstram said:

Det er faktisk forsket nokså intensivt på feilregistrering av macros, og det er heeeelt vilt. Enkelte metoder gjør det mulig å sjekke presis hvilket macro inntak deltaker X har hatt i løpet av en periode (ekke sikker på hvordan), og selv om deltakerne fikk klar beskjed på forhånd om at dette ville bli registrert, ble det likevel registrert markant feil. Det er sånn man lærer over tid. Jeg sier ikke med 100% sikkerhet at du tracker feil, men hvis jeg hadde vært flue på veggen et døgn skulle jeg sikkert funnet ett og annet å pirke på.

SJekk ut denne for noen greie tips:

https://rippedbody.com/how-to-count-macros/

Eks på vanlige "feil": Ikke måle olje, eller ta det på slump (det er 100 kcals fra eller til, kanskje mer, per dag). Ikke måle den ene sjokoladebiten som blir spist et par-tre ganger om dagen. Ikke regne den ene frukten du spiste. Feiltelling eller småspising av Meget næringstett mat, eks nøtter. Feilvurdering av hva slags mat som er næringstett. Også elementært; å veie mat Før de prepareres (eks kyllingfilet før stekt, ris før kokt etc).

--

Hvis legen ordrett sa det du nå sier, da ville jeg rapport vedkommende til en eller annen nemd eller myndighet. Forklar situasjonen. Å si at noen må spise 500kcal per dag for å gå ned i vekt er for det første helt fullstendig riv ruskende galt. For det andre er dette en meget uheldig uttalelse som en lege skulle vært frabedt å si - dette er fullstendig uetisk og et fint startskudd for spiseforstyrrelser. Blodprøvene kan du sikkert forhørt deg med hos en annen lege. Vedrørernde en eventuell behandling eller vurdering av lave stoffskifteverdier er praksisen til leger generelt meget sprikende hva gjelder behandling. Men jeg skal ikke forhaste konklusjoner.

--

Vei deg gjerne hver dag for å tracke vektnedgang. Men husk; vektnedgang, spesielt for jenter, kan skjule seg bak vannvekt. Det kan ta en måned før du dropper vekt. Bare stol på at det du gjør er rett. Resultatetene kommer.

 

Det kan nok stemme, for det har jeg vært dårlig på å registrer tidligere, men nå har jeg veid absolutt ALT. Så det kan jo være det som har gjort at resultatene har uteblitt før... 

Ja, det er faktisk, dessverre, ordrett det jeg fikk beskjed om. Jeg satt spørsmålstegn ved det og sa at det var jo helt absurd, for hvordan i alle dager skal man kunne fungere i hverdagen på 500 kcal!? Og at man bygger fett istedefor muskler... Come again?! Jeg sa jo at jeg ønsket muskler, og at vekten sånnsett var uinteressant. "Nei, men jeg må jo fortelle deg det jeg har lært og hva som kan hjelpe når du spør om hjelp. Min datter ville også slanke seg etter at hun hadde født. Få slankere lår og midje, da måtte jeg fortelle henne akkurat det samme som jeg nå forteller deg.". Har selv tenkt på at jeg burde gjøre noe med det, men... kanskje jeg bare må få rumpen i gir og gjøre det. For jeg tenkte jo det samme, dersom hun gir disse rådene til noen som er litt mer uviten eller usikker så kan det jo gå ordentlig ille. 

Da skal jeg logge vekten hver dag fra nå.

Tusen takk for alle tips og seriøste innspill -med kilder! Det er mye mer enn hva jeg hadde forventet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...