Gå til innhold

Beste program for muskelvekst?


LarsErik

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

2 timer siden, LarsErik skrev:

Hei!

Er relativt ny på styrketrening, men skal kjøre nå og tenker å bulke ved å spise mye sunn mat og litt overskudd.

Men hvilket treningsprogram syns dere personlig er det beste for økt muskelvekst? 

Ikke hør på snakk om at "Det og det programmet er best for muskelvekst" og "Det og det er best for deffing" osv. 

Det er nemlig stort sett bare tøv, som regel for å tjene penger på folks uvitenhet. 

Det er kostholdet som vil gi deg muskelvekst (Les: Kalorioverskudd og noenlunde fornuftig makrofordeling) - Sett at du trener ordentlig over tid (Les: Følger et hvilket som helst kvalifisert program som innebærer at du trener hele kroppen og at du evner å øke belastningen over tid)

Jeg har trent på mange forskjellige vis både i overskudd, vedlikehold og i underskudd. I år har jeg fulgt samme program på deff og bulk (Kun justert på volum) 

Derfor bør du heller søke etter et program som er best for DEG, og glem tullprat om "DET programmet for muskelvekst og DET programmet for fettforbrenning" - Og heller spørre deg selv hvordan du ønsker å trene (Fullkropp ? Splitt ? og ikke minst hvor mange ganger ila. feks en uke kan og har du lyst til å trene ? ) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, NoBro skrev:

Ikke hør på snakk om at "Det og det programmet er best for muskelvekst" og "Det og det er best for deffing" osv. 

Det er nemlig stort sett bare tøv, som regel for å tjene penger på folks uvitenhet. 

Det er kostholdet som vil gi deg muskelvekst (Les: Kalorioverskudd og noenlunde fornuftig makrofordeling) - Sett at du trener ordentlig over tid (Les: Følger et hvilket som helst kvalifisert program som innebærer at du trener hele kroppen og at du evner å øke belastningen over tid)

Jeg har trent på mange forskjellige vis både i overskudd, vedlikehold og i underskudd. I år har jeg fulgt samme program på deff og bulk (Kun justert på volum) 

Derfor bør du heller søke etter et program som er best for DEG, og glem tullprat om "DET programmet for muskelvekst og DET programmet for fettforbrenning" - Og heller spørre deg selv hvordan du ønsker å trene (Fullkropp ? Splitt ? og ikke minst hvor mange ganger ila. feks en uke kan og har du lyst til å trene ? ) 

 

 

Hei, og takk for svar.

Ja er fullt klar over at kostholdet er veldig viktig, men føler jeg har koll på dette nå. Tenker egentlig bare å få vekk alt av sukker/fast food osv og spise mye kjøtt og grønt.

Uansett kroppen min er helt normal, er slank. Men vil si at jeg har endel fettmasse på kroppen. Vil sikkert si rundt 30%. Altså lav muskelmasse og høy fettprosent. Da er det vel best å bulke for å legge på seg masse også deffe.

Det er samma for meg om det er fullkropp eller split. Gjerne 3-4-5-6 dager i uka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Superspurv skrev:

Alle styrkeprogram for nybegynnere har som regel lineær progresjon. (øker x antall kilo per øvelse per økt)

Morsomt at du tror nøkkelen til suksess ligger bak et spesifikt treningprogram og ingenting annet. 

Så hvorfor foretrekker så å si alle mer erfarne fitnesskarer splitprogrammer foran helkropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LarsErik skrev:

Så hvorfor foretrekker så å si alle mer erfarne fitnesskarer splitprogrammer foran helkropp?

Av den enkle årsak at de har behov for å trene oftere - da splitter de - de trener da èn muskelgruppe mens gårsdagens muskelgruppe restituerer. En nybegynner vil ikke få noen større fremgang ved å trene 5 ganger i uken kontra 3, derfor fullkropp som gjelder. Det er her mange nybegynnere går i rottefella.

Er stygt redd for at trådtittelen din vil kunne føre til mange klønete svar - og det med god grunn.

Du kan trene nærmest akkurat hvordan du vil - har du kostholdet på din side vil du få muskelvekst uansett program. Det samme gjelder andre veien. Derfor er det viktig å finne noe man trives med.

Jeg vil foreslå RYP siden det inneholder både deload og progresjon. Legg deg i kalorioverskudd og du vil oppleve muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Speilblankt skrev:

Av den enkle årsak at de har behov for å trene oftere - da splitter de - de trener da èn muskelgruppe mens gårsdagens muskelgruppe restituerer. En nybegynner vil ikke få noen større fremgang ved å trene 5 ganger i uken kontra 3, derfor fullkropp som gjelder. Det er her mange nybegynnere går i rottefella.

Er stygt redd for at trådtittelen din vil kunne føre til mange klønete svar - og det med god grunn.

Du kan trene nærmest akkurat hvordan du vil - har du kostholdet på din side vil du få muskelvekst uansett program. Det samme gjelder andre veien. Derfor er det viktig å finne noe man trives med.

Jeg vil foreslå RYP siden det inneholder både deload og progresjon. Legg deg i kalorioverskudd og du vil oppleve muskelvekst.

Ok skjønner.

Har hørt mange nevne det programmet der ja, men hvorfor finner man ikke noe treningsoppset om det programmet via nettet? Alle linkene er sletta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...