Gå til innhold

Teknikk i knebøy


Buene

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid følt at knebøy er en øvelse jeg aldri har fått helt dreisen på, og derfor har jeg heller ikke klart å bli sterk i knebøy (noe jeg gjerne vil!!).
Lurer derfor på om det kan ha noe med teknikken min å gjøre..

Noen innspill? 
Tar i mot alt av tips og kritikk! :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svært bra teknikk! Finner rett og slett ingenting å plukke på her. Ideelt sett kunne du filmet forfra eller bakfra også for å kunne sett knærne bedre, men dette her ser veldig bra ut!

Klarer du ikke å øke i styrke må du nok heller se på treningsprogrammet eller matinntaket :)

Edit: Du kan prøve å få litt mer buktrykk før hver repetisjon. Trekk pusten og press lufta ned i magen (lag en gravidmage mens du holder pusten inne). Dra stanga nedover, tenk at du skal bøye stanga over nakken. Du vil da enda bedre stabilitet i kjernen og kan potensielt løfte litt mer. Men dette er bare flisespikkeri :)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for kritikk!

Har følt meg usikker på øvelsen, og derfor hatt et langt opphold uten den. Innførte den igjen nå, og er fast bestemt på å ikke gi meg før jeg er sterk i øvelsen. Per nå trener jeg kun knebøy en gang i uka, men trener bein to dager i uka. Bør jeg ha med knebøy på begge dagene kanskje?
Tenkte å se det litt an, men samtidig vil jeg jo gjerne ha resultater så fort som mulig! Maten kan jeg  nok pushe litt ja, prøver for tiden å spise litt ekstra med mat (uten å følge en direkte matplan)

Matinntaket kan se ut som dette (eksempeldag):
M1: 40-50g havregyn, 1ts peanutsmør, 1dl ekstra lett melk, 30g proteinpulver
M1: 4 lomper med 1pk skinke, kremost og grønt + 10-20g nøtter (liten neve)
Mellom: minigulrøtter / eple / skyr
M3: 75g(ukokt vekt) ris, 200g kylling, grønnsaker, kokosmelk
M4: 1dl appelsinjuice, 100g kesam, 100gresk yoghurt, 200g bær + 1ss cocosa/liten neve nøtter

På treningsdager spiser jeg et eple og bcaa før trening, og 4 riskaker + 30g proteinpulver etter trening.

Bør kanskje få inn et litt bedre mellommåltid her.. Innspill?

 

Edit: Skal filme forfra/bakfra neste økt, med litt tyngre vekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe av det beste jeg har sett med tanke på teknikk, så du trenger på ingen måte å la være å trene den øvelsen.

Ja, skal du bli sterk i knebøy bør du nok trene det mer enn en gang i uka. Du kan helt fint ha knebøy to ganger i uka, men det kommer naturligvis an på hvordan programmet ditt ser ut ellers.

Matvalgene dine er bra. Proteininntaket er ok men du kan gjerne flytte litt mer protein til siste måltid. I hovedsak så kan du ha litt mer protein i siste måltid og etter treing enn de andre måltidene. Du kunne nok også økt fettinntaket noe.

Du trenger ikke mellommåltider egentlig, så du kan like gjerne spise litt mer sammen med de andre måltidene i stedet for mellom måltidene.

Det er så mye som kan påvirke fremgang, så uten å jobbe med deg så kan jeg bare komme med tips basert på det du skriver her. Det er fullt mulig å øke i styrke selv i kaloriunderskudd også. Det er faktisk forventet dersom oppsettet er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for grundig svar!
Da skal jeg se om jeg får implementert knebøy i den andre beinøkta også.
Den inneholder fra før av beinpress, rumenske mark og lårcurl. Tenker jeg da må ta knebøy først i hvertfall.

Gode tips til matinntaket, skal tenke på det når jeg spiser framover!
Setter pris på hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig kameravinkel, men det kan se ut som om du ikke setter deg ned *mellom* beina. Altså at du står litt smalt og ikke får åpnet hoften helt når du bøyer. Prøv hvordan teknikken blir om du står litt bredere og har føttene pekende litt utover.

Ser du heller ikke har sko med oppbygd hæl. Du kan evt forsøke å stå med hælen på en tynn vektskive på hvert bein og se om du får bedre bevegelse da.

Ellers veldig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig bra. Perfekt bekkenstilling gjennom hele løftet. Eneste som kan hjelpe deg er en bredere beinstilling, da du kommer uproporsjonalt langt frem med knærne. Dette vil også ta litt mer på hofte enn forsiden lår, men er helt valgfritt.

Skadefri og fin teknikk.

En ting som det ser ut som at trenger bedring, er kanskje pustingen. Ser ikke ut som at du lader opp med buktrykk før løftet, noe som kompromitterer kraftutvikling i stor grad. Det vil også redusere dekompresjon av ryggskivene og kjerneaktivering. Men, vanskelig å si sikkert uten å ha sett in person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ingenting å tilføre utover det de andre har nevnt over meg :)
Sover og hviler du nok? 
Det kan også ha solid innvirkning på hvorvidt du klarer å øke eller ikke.
Gjør du knebøyen tidlig eller sent i økten? 
Kan være en fordel å plassere denne øvelsen tidlig/først. 
Skulle du fremdeles stagnere tiltros for at alt dette også er "innafor" så ville jeg prøvd meg på å øke litt kcal inntak :) eventuelt også tatt en liten uke treningsfri for å se om kroppen rett og slett også trenger litt hvile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...