Gå til innhold

Prolaps , Modic type 1 og styrketrening?


LenaV

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Vil gjerne høre fra de med prolaps i korsryggen. Fikk påvist prolaps i fjor og fikk beskjed om at jeg kan trene styrke forsiktig. Jeg trener ingenting som innebærer løft og utfall, kun styrketrening for øvre del av ryggen (apparat) og squats, da passer jeg at korsryggen er fiksert. Skal til kiropraktor denne uke så fisket frem min gamle MR beskrivelse og der leser jeg at jeg har modic type 1 forandringer i L5, med nerveaffeksjon mot S1. Skjønte ikke hva Modic er for noe, så gikk og leste og holdt på å svimme av. Leste at det var sånn type bakteria som spiser ryggmargen og skaper masse brydd, og man skal unngå trening med den. Spesielt styrketrening er ikke lurt. Nå ble jeg veldig fortvilt. Det skrives også at folk i Danmark får antibiotika mot dette og blir friske, mens folk i Norge får ingenting og må leve med smerter. Jeg har smerter i korsryggen så lenge jeg husker meg selv, og de blir verre med fysiske belastninger. Merker ikke super forskjell med fysio heller. Noe som har erfaring med trening med sånt? Skal høre med kiropraktor selff og evt be om viderehenvisning, men kunne vært fint å høre noen sine erfaringer. Kanskje det er ikke så skummelt å trene litt hvertfall. Jeg er så skuffet og lei meg:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

modic betyr at beinmargen har fått en langvarig smell, antakeligvis fordi skiven ikke lenger støtter ryggraden på adekvat vis. Det skal veldig mye til for at dette ikke går seg til, så slapp helt av.

Glem der du hører om antibiotika og modic. Betennelse er kroppens måte å regenerere vev på; når den ikke klarer å reparere skaden (på grunn av kontinuerlig belastning) vil betennelsen vedvare. Antiobiotika er IKKE løsningen.

Løsningen er følgelig å fjerne årsaken til betennelsen: Feilbelastningen av ryggskivene.

Hvorfor oppstår nesten ALLTID skadene nederst i korsryggen? Fordi disse er mest affisert av bekkenets stilling. Det må derfor foretas korrigering av stilling i hvilestilling og under belastning, samt opptrening av både de ytre og dype ryggstrekkerne. Buktrykk på optimaliseres.

Men, viktigst av alt, er altså bekkenSTILLINGEN. Både i holdning og under belastning. Vi har over 90% suksess med kroniske ryggsmerter ved bruk av disse enkle prinsippene.

Les hvordan her

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4095

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hej Kjetil

Jeg har lige fået Modic 1 konstanteret. Jeg har ikke ret ondt endnu, men jeg styrketræner 6 gange om uge med 8-10 gentagelser med max vægt, da jeg ønsker muskelmasse. Kan jeg forsætte eller skal jeg vælge en anden form for træning.

hilsen Maja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt prolaps l5 Modic bla bla bla. Kunne ikke sitte i en stol på nesten et helt år. Nå merker jeg ingenting til prolapsen.Har sluttet med knebøy og markløft.

 knebøy erstattet med front bøy for å kunne bøye med rettere rygg. Fysio mente også knebøy var ufarlig så lenge du ikke gikk for dypt da ikke alle kan gå "ass 2 grass" uten butt-wink.Markløften har jeg ikke funnet fullverdig erstatning for, men vurderer å begynne med rack pulls snart.

Uansett, viktigere med god rygg enn maksimal muskelmasse for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Hei, har nettopp fått vite at jeg modic type 1 mellom l5 og s1. Har hatt dette i 2+år men har trent styrke og litt CrossFit. Det er litt bedre men går ikke bort. Fikk veldig lite info om hva jeg selv kan gjøre men var bra å trene og være i bevegelse. Noen erfaringer ? @Kjetil Larsen Vil dette ta lengre tid å kvitt hvis jeg belaster med eks frontbøy og andre øvelser som belaster området ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...