Jump to content
Sign in to follow this  
LenaV

Prolaps , Modic type 1 og styrketrening?

Recommended Posts

Hei folkens. Vil gjerne høre fra de med prolaps i korsryggen. Fikk påvist prolaps i fjor og fikk beskjed om at jeg kan trene styrke forsiktig. Jeg trener ingenting som innebærer løft og utfall, kun styrketrening for øvre del av ryggen (apparat) og squats, da passer jeg at korsryggen er fiksert. Skal til kiropraktor denne uke så fisket frem min gamle MR beskrivelse og der leser jeg at jeg har modic type 1 forandringer i L5, med nerveaffeksjon mot S1. Skjønte ikke hva Modic er for noe, så gikk og leste og holdt på å svimme av. Leste at det var sånn type bakteria som spiser ryggmargen og skaper masse brydd, og man skal unngå trening med den. Spesielt styrketrening er ikke lurt. Nå ble jeg veldig fortvilt. Det skrives også at folk i Danmark får antibiotika mot dette og blir friske, mens folk i Norge får ingenting og må leve med smerter. Jeg har smerter i korsryggen så lenge jeg husker meg selv, og de blir verre med fysiske belastninger. Merker ikke super forskjell med fysio heller. Noe som har erfaring med trening med sånt? Skal høre med kiropraktor selff og evt be om viderehenvisning, men kunne vært fint å høre noen sine erfaringer. Kanskje det er ikke så skummelt å trene litt hvertfall. Jeg er så skuffet og lei meg:(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hei,

modic betyr at beinmargen har fått en langvarig smell, antakeligvis fordi skiven ikke lenger støtter ryggraden på adekvat vis. Det skal veldig mye til for at dette ikke går seg til, så slapp helt av.

Glem der du hører om antibiotika og modic. Betennelse er kroppens måte å regenerere vev på; når den ikke klarer å reparere skaden (på grunn av kontinuerlig belastning) vil betennelsen vedvare. Antiobiotika er IKKE løsningen.

Løsningen er følgelig å fjerne årsaken til betennelsen: Feilbelastningen av ryggskivene.

Hvorfor oppstår nesten ALLTID skadene nederst i korsryggen? Fordi disse er mest affisert av bekkenets stilling. Det må derfor foretas korrigering av stilling i hvilestilling og under belastning, samt opptrening av både de ytre og dype ryggstrekkerne. Buktrykk på optimaliseres.

Men, viktigst av alt, er altså bekkenSTILLINGEN. Både i holdning og under belastning. Vi har over 90% suksess med kroniske ryggsmerter ved bruk av disse enkle prinsippene.

Les hvordan her

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=4095

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3944

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=3874

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Kjetil

Jeg har lige fået Modic 1 konstanteret. Jeg har ikke ret ondt endnu, men jeg styrketræner 6 gange om uge med 8-10 gentagelser med max vægt, da jeg ønsker muskelmasse. Kan jeg forsætte eller skal jeg vælge en anden form for træning.

hilsen Maja

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har også hatt prolaps l5 Modic bla bla bla. Kunne ikke sitte i en stol på nesten et helt år. Nå merker jeg ingenting til prolapsen.Har sluttet med knebøy og markløft.

 knebøy erstattet med front bøy for å kunne bøye med rettere rygg. Fysio mente også knebøy var ufarlig så lenge du ikke gikk for dypt da ikke alle kan gå "ass 2 grass" uten butt-wink.Markløften har jeg ikke funnet fullverdig erstatning for, men vurderer å begynne med rack pulls snart.

Uansett, viktigere med god rygg enn maksimal muskelmasse for min del.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×