Gå til innhold

Vond skulder ved knebøy og arm som sovner


SarahM

Anbefalte innlegg

Har hatt en halvårs pause uten så alt for mye knebøy, et par økter her og der, men ikke noe spesielt. Nå har jeg begynt for fult igjen med litt lavere stangplassering enn jeg hadde før. Dette er mye bedre for min del så slipper jeg at stangen gnager og lager blåmerker på toppen av skulderbladene. Jeg føler nå at den ligger bedre på ryggen til tross for at håndleddene får litt mer press på seg. 

Det som er problemet nå er at det dukker opp en rivende følelse inne i skulder-leddet (og i musklene over/fremfor/bak skulderen også, men denne er mildere) halveis gjennom settet og en mer brennende smerte i ettertid. Nå er det konstant vondt og armen min sovner til random tidspunkt gjennom dagen. Føler også at jeg har redusert styrke i hele armen. 

Hva kan dette være? er kun på ene siden, og det blir verre hver gang jeg kjører knebøy, enten det er lette eller tunge vekter. Smerten blir nærmest uutholdelig etter treningsøkt men er bare irriterende dagene etter. 

Jeg har ikke spesielt dårlig mobilitet i leddet og den "hold i et kosteskaft og vift den over og bak hodet" er ikke noe problem med halv-smalt grep. Knebøy blir utført med smalt grep, det blir ikke bedre av å holde lengre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nervekompresjon. Du bør kutte ut lowbar umiddelbart.

Hvilke nerver som klemmes, og hvor, kommer an på hvor du føler nummenheten. Det er primært fire nerver som innerverer armen. For å kunne gi deg mer spesifikk info, må jeg vite vite hvilke steder på armen som er rammet. Deretter kan kompresjonsområdet antas.

De vanligste kompresjonspunktene, er under pectoralis minor (sannsynlig), under clavicula, og i det triangulære interval i skulderleddet.

Men, til tross for dette (altså hjelpen jeg kan tilby deg over nett) bør du ta turen til en behandler som er dreven på diffuse nerveproblemer.

 

2000px-Gray812and814.svg.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde nervekompresjon skulle gjøre helt latterlig vondt hele tiden jeg. Men får bytte til litt høyere stang igjen. Vil dette gå over av seg selv når jeg slutter med lav stang? Er fortsatt merkbart etter to dager uten trening, men mye bedre. Er ikke spesielt gira på å stikke til lege eller slikt, får bare høre "du må slutte å trene på den måten som gjør vondt." Men om jeg faktisk må til en spesialist for å bli helt kvitt plagene får jeg gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ignorer hvis du vil være fornuftig, men det funker, kjapt og greit uten innblanding av anti-trening lege)

Slet med akkurat det samme for noen mnd siden når jeg la om fra mid-low til low-lowbar, det kjentes ut som skulderen revnet og armen ble nummen/sovnet helt random (håndleddsbind/litt bredere grep vil redde håndleddene dine forresten). En god fysioterapeut (med idrettsrelasjoner er å foretrekke) klemte og bøyde litt, konkluderte med muskulatur som førte til stress på noen nerver, husker ikke nøyaktig. Dry needling, 50min, takk og adjø, siden har det vært helt fint :) Verdt en vurdering!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...