Gå til innhold

Ned 60kg!


sh23

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente som er 1m61 høy for 125kg. Jeg hadde klart å gå ned til 70 kg for flere år siden ved å trene meg i hjel med cardio og spise 1200kcal om dagen. Som dere sikkert skjønner tok ikke det lang tid før alt var på igjen.

Jeg er egentlig ganske sterk, og greier meg fint på trening. Har heller ingen problemer knyttet til overvekten, og er i god form og helse. Har nå bestemt meg for å ta trening og kosthold seriøst igjen fordi jeg tenker på at den gode helsa jeg har nå ikke vil vare. Jeg vil også få barn en dag, og å være gravid med så mye overvekt har ikke jeg lyst til å oppleve.

 

Planen min er som følge:

Trene opp mot 4-5 ganger i uken hvorav en dag er ren cardio (gruppetime). Sånn bygger jeg opp øktene mine:

30 min intervalltrening på ellipsemaskinen. Her kjører jeg høy motstand og 30s sprint (>170bpm)+ 1m30 rolig (160-170 bpm)

Etter det tar jeg tung styrke. Den ene dagen er det mage+bein, den andre er det rygg+skulder og tredje dagen er det bryst+triceps+biceps.

Jeg har med øvelser som markløft, knebøy, benkpress +++ og er som sagt ikke redd for å kjøre tungt. Tar som regel 3x10 på hver øvelse.

Når det gjelder kosthold så vil jeg IKKE havne i den fella der jeg ødelegger metabolismen ved å sulte. Tenker å holde meg på rundt 2000kcal om dagen. Jeg har telt myt kalorier før, så har en god feeling på hva ting inneholder, men bruker alikevel lifesum til å begynne med :) Har også kjøpt proteinpulver da jeg ikke er en stor fan av kjøtt (hadde ikke klart å spise det jeg må av kjøtt).

Det jeg lurer på er:

1) Vil jeg få effekt av å trene tung stykre mtp vektnedgang?

2) Burde jeg ha mer cardio?

3) noen generelle tips? mening? Setter stor pris på alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, sh23 skrev:

 

Det jeg lurer på er:

1) Vil jeg få effekt av å trene tung stykre mtp vektnedgang?

2) Burde jeg ha mer cardio?

3) noen generelle tips? mening? Setter stor pris på alt :)

Hei og velkommen :-)

Det virker som om du er inne på riktig tankesett mtp vektreduksjon... Det er ekstremt viktig å spise nok!

For å kjapt svare på det du lurer på:

1: JA! Styrketrening vil bidra til å beholde mest mulig muskelmasse i en vektreduksjonsfase. Når man skal ned i vekt såpass som du ønsker, så er det ganske uunngåelig og også miste en del muskelmasse. Styrketrening vil gi signaler til kroppen om at du trenger musklene dine, ergo så vil kroppen drøye så lenge som mulig før den kvitter seg med muskler og i stede kvitte seg med mer fett. Jo mer muskler du har jo høyere forbrenning vil du også ha ;) Styrketrening er også en bra ting for å forebygge slitasjeskader, ryggproblemer og anna rusk og rask...

2: Cardio forbrenner mye, det er ingen tvil om det... men med et skikkelig kosthold og passelig kaloriunderskudd så er det ikke nødvendig med mange timer cardio i uken for å gå ned i vekt... Gjør nok cardio til at du opprettholder en go kondisjon, det er noe du drar nytte av i hverdagslivet generelt. Liker du cardio, så gjør du mer cardio... liker du det ikke så gjør du mindre.. det er ikke mer komplisert enn det, så lenge du ikke dropper det helt...

3:

  • Hverdag-aktivitet er noe mange ikke tenker så mye på... Alle de små tingene i hverdagen kan bidra til å forbrenne like mye som en hard treningsøkt, uten at man bruker noe særlig ekstra tid... Gå i trapper isteden for rulletrapp/heis, parker på motsatt side av inngangen til butikken på parkeringsplassen, når du handler i butikken - hent varene i rekkefølgen de står på handlelisten, ikke etter hvordan varene er plassert i butikken.... 
  • Ikke bli fanatisk mtp maten (men regner med at du vil klare det greit :-) ), ikke ha Ja/Nei mat... alt er lov å spise, bare begrens mengdene... 
  • Bruk målbånd for å sjekke progresjon i tillegg til badevekt, ta bilder en gang i mnd...
  • Stol på prosessen, det vil være platåer, ikke la deg knekke av dem, men forsett med det du gjør og resultatene vil komme...

 

Lykke til, dette klarer du! 

Jeg heier på deg!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, The_Underdog skrev:

Hei og velkommen :-)

Det virker som om du er inne på riktig tankesett mtp vektreduksjon... Det er ekstremt viktig å spise nok!

For å kjapt svare på det du lurer på:

1: JA! Styrketrening vil bidra til å beholde mest mulig muskelmasse i en vektreduksjonsfase. Når man skal ned i vekt såpass som du ønsker, så er det ganske uunngåelig og også miste en del muskelmasse. Styrketrening vil gi signaler til kroppen om at du trenger musklene dine, ergo så vil kroppen drøye så lenge som mulig før den kvitter seg med muskler og i stede kvitte seg med mer fett. Jo mer muskler du har jo høyere forbrenning vil du også ha ;) Styrketrening er også en bra ting for å forebygge slitasjeskader, ryggproblemer og anna rusk og rask...

2: Cardio forbrenner mye, det er ingen tvil om det... men med et skikkelig kosthold og passelig kaloriunderskudd så er det ikke nødvendig med mange timer cardio i uken for å gå ned i vekt... Gjør nok cardio til at du opprettholder en go kondisjon, det er noe du drar nytte av i hverdagslivet generelt. Liker du cardio, så gjør du mer cardio... liker du det ikke så gjør du mindre.. det er ikke mer komplisert enn det, så lenge du ikke dropper det helt...

3:

  • Hverdag-aktivitet er noe mange ikke tenker så mye på... Alle de små tingene i hverdagen kan bidra til å forbrenne like mye som en hard treningsøkt, uten at man bruker noe særlig ekstra tid... Gå i trapper isteden for rulletrapp/heis, parker på motsatt side av inngangen til butikken på parkeringsplassen, når du handler i butikken - hent varene i rekkefølgen de står på handlelisten, ikke etter hvordan varene er plassert i butikken.... 
  • Ikke bli fanatisk mtp maten (men regner med at du vil klare det greit :-) ), ikke ha Ja/Nei mat... alt er lov å spise, bare begrens mengdene... 
  • Bruk målbånd for å sjekke progresjon i tillegg til badevekt, ta bilder en gang i mnd...
  • Stol på prosessen, det vil være platåer, ikke la deg knekke av dem, men forsett med det du gjør og resultatene vil komme...

 

Lykke til, dette klarer du! 

Jeg heier på deg!

 

Tusen takk for svar :) Veldig glad for å høre at styrke hjelper, selv om man skal ned såpass mye. Jeg er veldig glad i styrke, og intervalltrening, men lange cardio-økt er veldig kjedelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sh23 skrev:

Tusen takk for svar :) Veldig glad for å høre at styrke hjelper, selv om man skal ned såpass mye. Jeg er veldig glad i styrke, og intervalltrening, men lange cardio-økt er veldig kjedelige.

Det finnes flere studier på at intervalltrening øker forbrenningen langt ut over endt økt... så intervalltrening er gull :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sh23 skrev:

Når det gjelder kosthold så vil jeg IKKE havne i den fella der jeg ødelegger metabolismen ved å sulte. Tenker å holde meg på rundt 2000kcal om dagen. Jeg har telt myt kalorier før, så har en god feeling på hva ting inneholder, men bruker alikevel lifesum til å begynne med :) Har også kjøpt proteinpulver da jeg ikke er en stor fan av kjøtt (hadde ikke klart å spise det jeg må av kjøtt).

Det jeg lurer på er:

1) Vil jeg få effekt av å trene tung stykre mtp vektnedgang?

2) Burde jeg ha mer cardio?

3) noen generelle tips? mening? Setter stor pris på alt :)

Nå kjenner du selvsagt din egen kropp best selv, og 2000kcal er mye bedre enn 1200kcal, som med god margin er forbi grensa for å defineres som helsefarlig - Men personlig synes jeg 2000 høres alt for lavt ut, tatt i betrakning kroppsvekt og mye trening.

Hvis jeg var i dine sko, så hadde jeg lagt meg høyere, f.eks på 3000kcal i døgnet i starten (JEG hadde nok lagt meg enda høyere, rundt 3500) og da har jeg allerede tatt med i betrakningen det faktum at personer med en del overvekt tåler et større kaloriunderskudd bedre mtp. faktorer som tap av muskelmasse.

Med det sagt så kjenner du selvsagt dine egne grenser aller best selv, men en person på 125 kg med et høyt aktivitetsnivå og et fornuftig kosthold vil i de aller fleste tilfeller med fordel ha en solid vektnedgang på langt over 2000kcal.

Å starte veldig lavt vil også gå utover forbrenningen din - Og det er ekstra kjedelig når denne på et visst punkt stagnerer, og du må kutte ytterligere i kcal fra 2000 og ned. Da er det mye bedre å ha noe mere å gå på (Kutte av) både for forbrenningen og ikke minst for det psykologiske aspektet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...