Gå til innhold

Langtidsskade, trenger råd og tips


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en gutt på 21 år som driver aktivt med styrketrening på studio 4-5 ganger i uken. 

 

For ca 2 1/2 halvt år siden påførte jeg meg selv et stygt fall på en frossen Snøskavl. Jeg falt med høyre nakke/skulder og kjente strålinger i både nakke og langs nedover høyre armen etter fallet.

Dagen etter følte jeg stor smerte i nakke og nummenhet i pekefinger og langefinger. 

Trening i denne tilstanden ble altså da et problem da musklene i høyre bryst, høyre skulder og høyre rygg ikke fungerte som det skulle. Jeg følte musklene ble nedsatt og mindre i størrelse. Jeg greide heller ikke å stramme musklene noe særlig..

 

Jeg trente kun bein over lengre perioder før jeg i det hele tatt kunne starte med å trene overkroppen igjen. Når jeg begynte å trene overkroppen igjen sånn smått så følte jeg meg utrolig svak i høyre del forhold til venstredelen av kroppen. F.eks med benkpress, så kunne løftet mitt bli skjevt pga venstrearmen kom opp før høyrearmen. Ved pull-ups og dips "hang" høyre skulder igjen og jeg fikk ikke presset skulderbladet mitt ned. 

Når jeg stiller meg i strak-mark posisjon (bøyd ned) og ser meg selv i speilet ser jeg også forskjell på ryggmusklene mine, høyre side er selvfølgelig mindre her også. 

Til nå idag har det bedret seg veldig mye, jeg trener styrke som vanlig, men merker fortsatt att høyre brystmuskel er litt mindre, den ene siden på ryggen er litt annerledes og at høyre skulder ikke er like brei som den på venstre. Jeg har også merket en forskjell på kragebeinet mitt nå i ettertid men vet ikke om det spiller noe rolle.

 

Jeg har vært på både røntgen og CT, men bildene viser ingenting uvanlig. Jeg har prøvd akupunktur og vært hos flere kiropraktorere men ingen greier å fikse problemet.

 

så, er det noen her som har en anelse hva slags skader jeg har påført meg? Jeg vil gjerne høre av dere lesere hva jeg evt kan gjøre for å evt fikse problemet mitt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke ekspert på dette (trent i 12 år, og gått 1 år på fysioterapi, går på sykepl. nå :D ) men det høres ut som en type skade jeg hadde i skulder. Det var etter støt / traume mot scapula fra bakside i fall fra hest, der muskelen subscapularis (bak skulderbladet) ble affisert. Fikk altså en slags klem-skade. Muskelen fungerer, det er nerveforbindelse både sensorisk og motorisk - men motorsisk evne er nedsatt. Så når jeg løfter arm, så aktiverer jeg mye mer av m. trapezius. I tillegg hadde jeg, slik du beskriver - strålende smerte nedover armen - og nedsatt førlighet og motorikk i lillefiner (altså er det n. ulnaris som er affisert) - i ditt tilfelle høres det ut som det er n. medianus ettersom du beskriver det i langefinger og pekefinger. Det som hjalp meg var å trene med middelstunge vekter og å gjøre flere ulike øvelser, også statiske øvelser. I tillegg til at jeg også har trent mye med egen kroppsvekt (calistinetichs). Jeg tok en intensiv periode med akupunktur behandlinger - altså 1 gang hver uke over 8 uker. Dette hjalp mot sånne triggerpunkter som oppstod rundt rotatorcuffen og nervesmerter i arm. Jeg gikk også noen ganger til fysioterapeut, som rådet meg til å strekke mye for å gi god plass til nerver og øke blodgjennomstrømningen. Det virker som om det har hjulpet! Massasje har hatt liten effekt. Jeg vet ikke hvor mye akupunktur du har prøvd - også viktig å finne riktig! Mange akupunktører bruker også nåler med strøm på, og også kopping som begge deler er effektivt. En fysioterapeut kan være nyttig i forhold til øvelser. Du kan også forsøke naprapat? Men problemet høres ut til å være mer relatert til muskler og nerver, enn skjelettet.

Lykke til! ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nervesmerter. Nervus medianus er den nerven som sannsynligvis innerverer de to fingrene. Er det på over eller undersiden du har følingen i fingrene?

Sannsynligvis klemmes nerven i nakkeområdet ditt, også kalt thoracic oulet syndrome.

Hvis strålingen er på oversiden (dorsalt) av fingrene, er det radialnerven som er problemet. Er det på innsiden, er det medianus som er affisert.

Sannsynligvis ligger median-nerven klemt mellom en eller flere av følgende strukturer:

  • Mellom m. scalenius anterior og intermedius
  • Under kragebenet (for lavt krageben)
  • Under m. pectoralis minor
  • Under m. pronator teres

Ved på klemme på disse strukturene, kan man finne ut hvor hovedproblemet ligger og behandle deretter. Sannsynligvis scalenius eller kragebenet, tror jeg.

Det skal også nevnes at nervesmerter i forbindelse med muskelkompresjon, nesten ALLTID stammer fra svakhet, og ikke overaktivitet av muskulaturen. Stretching vil i mange tilfeller gjøre det verre.

Du trenger oppfølgning fra noen som er i stand til å korrekt identifisere og behandle nervesmerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, HappyGoLucky skrev:

Jeg er ikke ekspert på dette (trent i 12 år, og gått 1 år på fysioterapi, går på sykepl. nå :D ) men det høres ut som en type skade jeg hadde i skulder. Det var etter støt / traume mot scapula fra bakside i fall fra hest, der muskelen subscapularis (bak skulderbladet) ble affisert. Fikk altså en slags klem-skade. Muskelen fungerer, det er nerveforbindelse både sensorisk og motorisk - men motorsisk evne er nedsatt. Så når jeg løfter arm, så aktiverer jeg mye mer av m. trapezius. I tillegg hadde jeg, slik du beskriver - strålende smerte nedover armen - og nedsatt førlighet og motorikk i lillefiner (altså er det n. ulnaris som er affisert) - i ditt tilfelle høres det ut som det er n. medianus ettersom du beskriver det i langefinger og pekefinger. Det som hjalp meg var å trene med middelstunge vekter og å gjøre flere ulike øvelser, også statiske øvelser. I tillegg til at jeg også har trent mye med egen kroppsvekt (calistinetichs). Jeg tok en intensiv periode med akupunktur behandlinger - altså 1 gang hver uke over 8 uker. Dette hjalp mot sånne triggerpunkter som oppstod rundt rotatorcuffen og nervesmerter i arm. Jeg gikk også noen ganger til fysioterapeut, som rådet meg til å strekke mye for å gi god plass til nerver og øke blodgjennomstrømningen. Det virker som om det har hjulpet! Massasje har hatt liten effekt. Jeg vet ikke hvor mye akupunktur du har prøvd - også viktig å finne riktig! Mange akupunktører bruker også nåler med strøm på, og også kopping som begge deler er effektivt. En fysioterapeut kan være nyttig i forhold til øvelser. Du kan også forsøke naprapat? Men problemet høres ut til å være mer relatert til muskler og nerver, enn skjelettet.

Lykke til! ^_^

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Kjetil Larsen skrev:

Dette er nervesmerter. Nervus medianus er den nerven som sannsynligvis innerverer de to fingrene. Er det på over eller undersiden du har følingen i fingrene?

Sannsynligvis klemmes nerven i nakkeområdet ditt, også kalt thoracic oulet syndrome.

Hvis strålingen er på oversiden (dorsalt) av fingrene, er det radialnerven som er problemet. Er det på innsiden, er det medianus som er affisert.

Sannsynligvis ligger median-nerven klemt mellom en eller flere av følgende strukturer:

  • Mellom m. scalenius anterior og intermedius
  • Under kragebenet (for lavt krageben)
  • Under m. pectoralis minor
  • Under m. pronator teres

Ved på klemme på disse strukturene, kan man finne ut hvor hovedproblemet ligger og behandle deretter. Sannsynligvis scalenius eller kragebenet, tror jeg.

Det skal også nevnes at nervesmerter i forbindelse med muskelkompresjon, nesten ALLTID stammer fra svakhet, og ikke overaktivitet av muskulaturen. Stretching vil i mange tilfeller gjøre det verre.

Du trenger oppfølgning fra noen som er i stand til å korrekt identifisere og behandle nervesmerter.

Hei, tusen takk for at du tok deg tid til å veilede meg!

 

følingene er borte for en god stund siden nå, men jeg vil tro det var undersiden da håndleddet mitt også er litt "stivt". 

Jeg har nå i ettertid også som du forklarer prøvd å trykt på punkter for å finne ut hvor det ligger. Når jeg trykker på et punkt i halsen/nakken kragebein området mitt så kjenner jeg det helt ned bak skulderbladet mitt og i triceps. 

 

Skal jeg bare slutte med stretching da? Før hver trening kjører jeg som regel to runder med dynamisk oppvarming, deretter litt stretching. Jeg må si at etter litt stretching så har jeg følt meg litt "bedre", men ikke sikkert "bedre" egentlig er bra?

 

Det virker som du har mye peiling på dette, så jeg lurer på hvilken behandling tror du jeg må ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at det stråler inn bak triceps også, indikerer dette at også nervus radialis er affisert.

Prøv opptrening av scalenius anterior og intermedius, dette er det mest sannsynlige mtp strålingen du får ved trykk i halsområdet. Kan også hende at skulderbladet på den siden ligger for lavt; dette er veldig vanlig. Men jeg gjetter bare ut i fra lignende caser som jeg har sett på klinikken.

Behandlingen er å roe ned muskulaturen rundt nerven. Oftest skjer dette via opptrening og/eller holdningskorrigeringer. Men det må undersøkes nøyaktig hvor problemet sitter og hva som har forårsaket det. Erfaringsmessig vil jeg si at det er mye mer sannsynlig at du er svak i nakken enn "overaktiv" i scalenius-området. Anbefaler å prøve opptrening og ikke stretching (selv om det hjelper midlertidig).

Det er ingen spesiell behandling (protokoll) for dette, det kommer helt an på hva den enkelte terapeuten kan, hva som blir funnet samt hvordan han eller hun jobber. Jeg har mine egne protokoller, fremgangsmåter, måte å jobbe på etc.

thoracic-outlet-syndrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

I og med at det stråler inn bak triceps også, indikerer dette at også nervus radialis er affisert.

Prøv opptrening av scalenius anterior og intermedius, dette er det mest sannsynlige mtp strålingen du får ved trykk i halsområdet. Kan også hende at skulderbladet på den siden ligger for lavt; dette er veldig vanlig. Men jeg gjetter bare ut i fra lignende caser som jeg har sett på klinikken.

Behandlingen er å roe ned muskulaturen rundt nerven. Oftest skjer dette via opptrening og/eller holdningskorrigeringer. Men det må undersøkes nøyaktig hvor problemet sitter og hva som har forårsaket det. Erfaringsmessig vil jeg si at det er mye mer sannsynlig at du er svak i nakken enn "overaktiv" i scalenius-området. Anbefaler å prøve opptrening og ikke stretching (selv om det hjelper midlertidig).

Det er ingen spesiell behandling (protokoll) for dette, det kommer helt an på hva den enkelte terapeuten kan, hva som blir funnet samt hvordan han eller hun jobber. Jeg har mine egne protokoller, fremgangsmåter, måte å jobbe på etc.

thoracic-outlet-syndrome.jpg

Har du noe tips til hvor jeg evt kan gå for å kanskje finne ut mer om skaden og hvordan den kan fikses? Jeg føler alle jeg har vært med ikke har noe peiling. Jeg må sikkert til en større by f.eks Trondheim/Oslo for å finne noen som kan mye om dette.

 

Vet du om noen øvelser for opptreningen på scalenius anterior og intermedius? Hvor mange ganger i uken burde jeg kjøre disse? Kan jeg trene som normalt samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder til i oslo. Ellers kjenner jeg en dyktig fyr på vestlandet (Ørjan Lie, klepp fysioterapi).

Helt umulig for meg å anbefale for deg. Som du sier, du føler at folk ikke har peiling, og derfor kan jeg ikke anbefale folk jeg ikke kjenner. Hadde jeg vært pasient, hadde jeg sendt mailer til div behandlere og bedt om konkret teori før jeg hadde giddet å besøke noen m  betaling.

Vær varsom med dem som forklarer alt med triggerpunkter, massasje, nåling etc. Dette er sjeldent løsningen, og spesielt ikke ved nervesmerter.

Kom evt til meg i oslo eller Ørjan i stavanger. Eller noen andre som kan gi deg et godt svar.

Skal se om jeg får laget video for scalenius i morgen. Hvorvidt du kan trene som normalt, kan ikke jeg svare på - har ikke sett på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28. juli 2016 at 21.27, Kjetil Larsen skrev:

Jeg holder til i oslo. Ellers kjenner jeg en dyktig fyr på vestlandet (Ørjan Lie, klepp fysioterapi).

Helt umulig for meg å anbefale for deg. Som du sier, du føler at folk ikke har peiling, og derfor kan jeg ikke anbefale folk jeg ikke kjenner. Hadde jeg vært pasient, hadde jeg sendt mailer til div behandlere og bedt om konkret teori før jeg hadde giddet å besøke noen m  betaling.

Vær varsom med dem som forklarer alt med triggerpunkter, massasje, nåling etc. Dette er sjeldent løsningen, og spesielt ikke ved nervesmerter.

Kom evt til meg i oslo eller Ørjan i stavanger. Eller noen andre som kan gi deg et godt svar.

Skal se om jeg får laget video for scalenius i morgen. Hvorvidt du kan trene som normalt, kan ikke jeg svare på - har ikke sett på deg.

Tusen takk for svar, Kjetil. 

Kommer til å kontakte deg senere. Fikk en veldig god følelse på at du er personen som kan hjelpe meg med problemene mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...