Gå til innhold

Null kontakt what so ever med setemusulatur, kun hamstring


HannePåLandet

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har drevet med styrketrening i litt over et år, og synes det er kjempe gøy. Har hatt skikkelig utvikling i lårmuskler, rygg, mage og armer, men rumpa er det værre med :( 
Problemet er at setemuskulaturen min er stein død. Jeg tror jeg har sterke hamstrings (hvis det er navnet på muskelen bakre lår, nederst over knehase?), for uansett hvilken øvelse jeg gjør kjenner jeg det her. Kjenner det godt på øvelser som glute bridge/hip thrust, og bird dog.  

Jeg får heller ikke til noe av utfall/knebøy etc. uten å bli sliten i kneet, på en måte som et rundt bånd like over/i rundt kneet. Dette er forsåvidt et problem på hip thrust også! :( Har prøvd det meste, som å juster beinstilling ved hip thrust nærmere rumpe, lenger unna etc. Prøvd meg på step kasse, med og uten vekt, men kjenner det altså ikke.

Ved knebøy-liknende øvelser har jeg alltid vekt på hæl, rett vinkel ved kneet og slikt.

 

Er det noen stramme sener eller noe? Noen aktiveringsøvelser jeg kan gjøre? Håper noen kan hjelpe meg for dette har vært skikkelig demotiverende, og setemuskelaturen har ikke vist noen fremgang på det året jeg har trent styrke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...

Jeg har slitt med det samme, og jobber hele tiden for å få bedre kontakt med rumpa. I begynnelsen kjentes det ut som om jeg var født uten setemusklatur. Les artikkelen over, og pass på rett teknikk. For meg begynte det faktisk i trapper. Trappegåing, saaakte, samtidig som alt fokus var på rumpa. Rumpa bakover, sett høyre ben på første trinn, ikke spark ifra med venstre, men "trekk" deg opp med setemusklaturen på høyre side, kjenn at det strammer. Når jeg hadde gjort dette en stund, begynte jeg å "kjenne igjen" riktig posisjon, riktig følelse, riktig fokus. Ta med dette inn på gymmet, begynn knebøy eller utfall uten belastning, og øk gradvis belastningen så lenge du kjenner at du klarer å ivareta kontakten med rumpa. Jeg vet ikke om dette er "riktig" eller "vitenskapelig" på noe vis, men det har funket for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...