Gå til innhold

Latissimus dorsi strekk under markløft?


Jan

Anbefalte innlegg

Hei. Trente markløft idag og dro opp stanga da det føltes ut som om det skjedde ett eller annet i triceps og lats på høyreside å har etter det hatt smerter når jeg løfter arm over hodet eller i visse bevegelser jeg gjør. Kunne fint trene biceps etter dette, men ikke pullups eller nedtrekk da det å ha armen over hodet ikke var særlig behagelig. Merker det nå også en del timer etter trening. Kan bevege armen og skulder fritt, samt også latsen. Når jeg tøyer ut latsen med armene opp så merker jeg det godt. Noen som vet hva det kan være? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Jan skrev:

VHei. Trente markløft idag og dro opp stanga da det føltes ut som om det skjedde ett eller annet i triceps og lats på høyreside å har etter det hatt smerter når jeg løfter arm over hodet eller i visse bevegelser jeg gjør. Kunne fint trene biceps etter dette, men ikke pullups eller nedtrekk da det å ha armen over hodet ikke var særlig behagelig. Merker det nå også en del timer etter trening. Kan bevege armen og skulder fritt, samt også latsen. Når jeg tøyer ut latsen med armene opp så merker jeg det godt. Noen som vet hva det kan være? 

Opplevde noke lignande for to tre år sia. Løfta lett markløft 130 kg eller noke sånt og hørte ein lyd som minna om lyden av å rive ein telefonkatalog i to. Glapp så stanga og var sikkert på at det var muskelavriving. Det viste seg å vere ein strekk i teres minor. Greidde knapt å kjøre ryggøvelser i dagane etterpå. Kvilte ein dag eller to og trente så diverse lette ryggøvelser (nedtrekk og kabelroing) med minimal vektbelastning for å sikre sirkulasjon. Bevegelsesområdet var redusert men trente i området der det var minimalt ubehag. Økte så gradvis bevegelsesområdet og vektbelastning og droppa markløft til eg ikkje kjente ubehag meir. Mi erfaring var at eg kom meg betraktelig fortere ved å sikre sirkulasjon og beveglighet enn å kun kvile slik som eg tidligere har gjort ved skader.

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, steintrollet skrev:

Opplevde noke lignande for to tre år sia. Løfta lett markløft 130 kg eller noke sånt og hørte ein lyd som minna om lyden av å rive ein telefonkatalog i to. Glapp så stanga og var sikkert på at det var muskelavriving. Det viste seg å vere ein strekk i teres minor. Greidde knapt å kjøre ryggøvelser i dagane etterpå. Kvilte ein dag eller to og trente så diverse lette ryggøvelser (nedtrekk og kabelroing) med minimal vektbelastning for å sikre sirkulasjon. Bevegelsesområdet var redusert men trente i området der det var minimalt ubehag. Økte så gradvis bevegelsesområdet og vektbelastning og droppa markløft til eg ikkje kjente ubehag meir. Mi erfaring var at eg kom meg betraktelig fortere ved å sikre sirkulasjon og beveglighet enn å kun kvile slik som eg tidligere har gjort ved skader.

Håper dette hjalp.

Var helt sikker på muskelavrivning jeg også og det var det første jeg sa til kompisen, men ble ikke noe blå og heller ingen hevelse! Det høres veldig likt ut og etter å ha sovet nå så klarer jeg faktisk å lokalisere hvor det er vondt og det er med 90% sikkerhet teres minor, er ganske varm og øm der akkuratt nå. Var det sånn at du også kunne trene andre øvelser utenom rygg de neste dagene etter skaden? Føltes ikke galt å trene benk eller hantelpress vertfall. Takk for svar kamerat.. Hjalp meg å lokalisere hvor jeg faktisk har vondt. Lurt å kanskje kjøle det ned? Eller burde jeg bare la det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, steintrollet skrev:

Ja ble brukt låsegrep med høyrehånd som underhåndsgrep. Dog mye bedre idag! Men klarte fortsatt ikke stort med vekter på nedtrekk før det gjorde vondt idag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker at eg fokuserte veldig på å dra slakken ut av stanga før avløft slik som ex antall fitnesstjerner gnåler om. Teres minor virker då som den jobber masse hardere og når man først tester dette ved tyngre vekter så kan det vel vere mulig at denne svikter i og med at den er for lite utvikla. Berre ein tanke.

eg or min del trente alt mulig av øvelser etterpå der eg ikkje kjente ubehag. Øvelser der man spenner ryggmuskulaturen var litt meir kinkig men kommer seg etterkvart.

eg for min del kjølte ikkje ned muskelen masse i og med at dette kan forhindre imflamasjon, noke som i dette tilfellet er positivt slik eg har forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er utvilsomt teres minor fra overarm på triceps siden ned ytterst i armhulen og der teres minor tar over.. Kan kjenne det er den muskelen da det er der jeg kjenner det. Kan også kjennes ut som om det går opp i triceps og skulder å det var typisk teres minor leste jeg. Er nok en strekk, men er som sagt mye bedre allerede idag. Er kun smerte når jeg trykker hardt på muskelen og ved hendene over hodet hvor muskelen strekkes. Øvelser over hodet er vanskelig. Merker ingen smerte utenom det jeg har nevnt og kan trene øvelser som ikke går over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...