Gå til innhold

Rehabilitering etter skulder ut av ledd


Zeph

Anbefalte innlegg

For 5 dagar sidan fekk eg høgre skulder ut av ledd for første gang. Det var helsepersonell innan rekkevidde og den var på plass igjen etter to timar. Sidan har eg gått med fatle for å avlaste og halde den i ro. Dei siste dagane har eg kunnet ta i bruk armen meir, men løftar berre lette ting og har overarmen inntil kroppen bortimot heile tida.

Spørsmålet er kvar eg går vidare no når det snart er gått ei veke. Det vil ta mange månader å få den tilbake i normal funksjon, men eg veit ikkje når eg bør starte med bevegelse og opptrening. Har tenkt å gå til fysioterapeut eller naprapat, men ikkje heilt sikker på når det bør skje. Det viktigaste er å få den rehabilitert så bra som mogleg, ikkje at det skal gå fort. Det er større sjanse for å få den ut av ledd igjen no, og denne første perioden er viktig for å få tilbake god funksjon.

Er 29 år forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, Zeph skrev:

For 5 dagar sidan fekk eg høgre skulder ut av ledd for første gang. Det var helsepersonell innan rekkevidde og den var på plass igjen etter to timar. Sidan har eg gått med fatle for å avlaste og halde den i ro. Dei siste dagane har eg kunnet ta i bruk armen meir, men løftar berre lette ting og har overarmen inntil kroppen bortimot heile tida.

Spørsmålet er kvar eg går vidare no når det snart er gått ei veke. Det vil ta mange månader å få den tilbake i normal funksjon, men eg veit ikkje når eg bør starte med bevegelse og opptrening. Har tenkt å gå til fysioterapeut eller naprapat, men ikkje heilt sikker på når det bør skje. Det viktigaste er å få den rehabilitert så bra som mogleg, ikkje at det skal gå fort. Det er større sjanse for å få den ut av ledd igjen no, og denne første perioden er viktig for å få tilbake god funksjon.

Er 29 år forresten. :)

Jeg har hatt begge skuldrene ut av ledd, på ulike tidspunkt heldigvis. Skuldrene mine er sterkere nå en før jeg fikk de ut av ledd, men jeg mangler litt mobilitet. Kom deg til fastlegen å få henvisning til fysio. Opptreningen vil variere utifra hva/hvor mye som er skadet i skulderen. Det kan også være smart å få en ultralyd for å se om du har avrivninger i muskulaturen. Dette kan du få hos endel fysio'er. Jeg begynte med opptrening etter ca 14 dager. Det er bare å forberede seg på at dette kommer til å kreve tid og innsats, men det er fullt mulig å få normal funksjon igjen. Med tilnærmet daglige rehab øvelser var skuldre mine 90% etter ca 6mnd, de siste 10% tok ytterlige 6mnd der jeg gjorde rehab øvelser 3 dager i uka.  

 

Dette er også en ypperlig anledning til å lære seg alternative beinøvelser. Knebøy var ikke gjennomførbart for min del. Så jeg benyttet anledningen til å lære meg Pistols.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Akkurat no er eg nokre tusen kilometer frå fastlegen. Har eit midlertidig opphald i Tromsø fram til 12.juni. Fastlege og fysioterapeut i mitt område får eg altså ikkje tilgang på før 13. juni.

Innan eg kjem meg tilbake er det gått tre veker sidan skaden, så eg tenkte å få ein time med fysioterapeut her i Tromsø først for eventuelt å starte med noko før eg reiser ned igjen. Få litt tips til korleis eg bør behandle den framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å styrke muskulaturen rundt leddet. Spesielt rotator cuff (alle fire). Også deltoid, det lange hodet av  biceps og triceps, er med på lokalstabilisering av skulderleddet.

RC spesielt fungerer som en sugekopp, og holder armhodet i posisjon under bevegelse og belastning av armen.

Proloterapi av labrum, altså bindevevet rundt armhodet, kan være nyttig om disse ligamentene har blitt for løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...