Gå til innhold

Smerte rett over kneskålen


Andyb

Anbefalte innlegg

Hei hei.

Stiller en del spørsmål angående min litt mørbanka kropp her, men det er vell det forumet er til :)

 

Har egentlig hatt problemer med høyre kne av og på etter en bryte skade for 10 år siden. Problemet har gått frem og tilbake, men aldri så plagsomt som nå. Jeg kjenner i dag at jeg sleit med å ta goblet squats med 12kg som skal være veldig veldig lett uten smerter. Smerten er lokalisert rett over kneskålen, litt usikker på om det er en sene eller ett muskelfeste som er der, men er i hvert fall der det gjør vondt. Det er verst i øvelser med stor knefleksjon. Om jeg for eksempel tar beinpress med beina øverst på "plata" hvor det er mindre knefleksjon er ikke smertene like store. 


Før pleide det å holde å bare varme opp litt ekstra godt, men det fungerer ikke lenger og lurer på om noen har noen råd til hva det kan være eller hva jeg kan gjøre? Alt kan vell fort henge sammen så setter opp at jeg har en grei anterior pelvic tilt og som jeg jobber med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Kjetil Larsen skrev:

Prøv å massere vastus medialialis eller lateralis avhengig av hvilken som er vondest, og styrk rectus femoris

Kan også være femurkondylen, men hvis det er lenger opp enn kneskåla så er det lurt å sjekke muskulaturen først.

 

 

Takk for svar. Mener du vanlig selv massage eller foamrolling osv? Har foamroller og div massasje baller jeg pleier å bruke. Pleier å ha ganske mye fokus på vastus medialialis, kanskje ikke nok på lateralis, men noe. Skal teste det du viser i den videoen også :) 

Smerten er stort sett fra den øvre 10% av kneskåle, på undersiden og til ett stykke over kneskålen om det hjalp deg noe mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, FHecht skrev:

Anterior tilt i pelvis har sandsynligvis ikke noget  at gøre med dine smerter.

Hvor lang tid har smerterne været der, og har du før tager goblet squat hvor det ikke gjorde ondt?

Mvh.

FHecht Fysioterapeut
www.fhecht.dk

Jeg tenkte bare at jeg har hatt veldig stramme quads som har dratt bekkenet nedover og litt svake glutes som jeg tror har forårsaket pelvic tilten, så da tenkte jeg bare om stramme quads også kan være en faktor på knesmertene :)

Smertene har kanskje vært her i 10 år, men de har alltid vært holdbare. Jeg har bare stretchet og massert tilstrekkelig og sørget for å varme opp kneet godt før jeg trente bein. Noen dager kjente jeg ingenting, andre dager kjente jeg ubehag frem til jeg ble varm. Jeg pleier egentlig bare å ta goblet squats under min dynamiske oppvarming før jeg tar knebøy og andre øvelser. Noen ganger er det ubehagelig, men etter 2-3 sett pleier smertene å være borte, men det fungerer ikke lengre. Smertene ble vell heller forverret. 

Om noe er uklart er det bare å spørre på nytt så skal jeg prøve å forklare det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...