Gå til innhold

Fordeling protein/karbo/fett 35/35/30


Joey2016

Anbefalte innlegg

Har brukt dette forumet en tid for å hente litt inspirasjon og tips og triks iblant, men har nå en problemstilling jeg sliter litt med å komme til bunns i. Saken er som følger; Trener nå styrke 3-4 dager i uka (helkropp hver gang), og driver en del aktivitet på hviledagene som langrenn og padling/roing på sommeren. Ønsket å gå ned litt i fettprosent i vinter etter en periode med lite trening, og begynte faktisk for første gang å føre "regnskap" på kcal jeg fortærte. Jeg er 28 år, 184 og veide 75kg, og gikk i løpet av noen uker ned til 72kg som jeg føler er helt perfekt nå.

Etter mye fram og tilbake med lesing her og der endte jeg opp med å sikte meg inn på 2500kcal daglig for å ha et overskudd til å bygge noe muskler fremover. Jeg har eksperimentert litt med fordelingen og endt opp med 35/35/30 (protein/karbo/fett) og lever egentlig godt med dette, men jeg ser mange av mine treningskamerater ligger mer i nærheten av 25/50/25. Noen som har en formening om jeg burde endre på dette? Evt øke kcal inntaket noe? Målet er å bygge muskler/bli mer definert, samtidig som fettprosenten holdes lav (ingen hast/bulking). 

Til info så bruker jeg kreatin daglig og proteinpulver når det trengs i forhold til regnskapet. Mye egg, kylling og laks i kosten. Raffinert sukker rører jeg i grunn ikke til annet enn som drivstoff i form av sukkerholdig saft på utholdenhetsøktene og kommer da i tillegg til de daglige 2500.

All synsing og tips mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Den 15.4.2016 at 18.02, Joey2016 skrev:

Har brukt dette forumet en tid for å hente litt inspirasjon og tips og triks iblant, men har nå en problemstilling jeg sliter litt med å komme til bunns i. Saken er som følger; Trener nå styrke 3-4 dager i uka (helkropp hver gang), og driver en del aktivitet på hviledagene som langrenn og padling/roing på sommeren. Ønsket å gå ned litt i fettprosent i vinter etter en periode med lite trening, og begynte faktisk for første gang å føre "regnskap" på kcal jeg fortærte. Jeg er 28 år, 184 og veide 75kg, og gikk i løpet av noen uker ned til 72kg som jeg føler er helt perfekt nå.

Etter mye fram og tilbake med lesing her og der endte jeg opp med å sikte meg inn på 2500kcal daglig for å ha et overskudd til å bygge noe muskler fremover. Jeg har eksperimentert litt med fordelingen og endt opp med 35/35/30 (protein/karbo/fett) og lever egentlig godt med dette, men jeg ser mange av mine treningskamerater ligger mer i nærheten av 25/50/25. Noen som har en formening om jeg burde endre på dette? Evt øke kcal inntaket noe? Målet er å bygge muskler/bli mer definert, samtidig som fettprosenten holdes lav (ingen hast/bulking). 

Til info så bruker jeg kreatin daglig og proteinpulver når det trengs i forhold til regnskapet. Mye egg, kylling og laks i kosten. Raffinert sukker rører jeg i grunn ikke til annet enn som drivstoff i form av sukkerholdig saft på utholdenhetsøktene og kommer da i tillegg til de daglige 2500.

All synsing og tips mottas med takk! :)

Nå er det umulig for andre å fastslå energiforbruket ditt, men personlig synes jeg 2500kcal kanskje høres litt lite ut. Ville ihvertfall sett an vektoppgangen og evt. økt utifra det. 

Det er ganske lurt å ikke la proteiner komme på bekostning av karbohydrater når du skal bygge muskler, 25/50/25 høres langt mer fornuftig ut.

Med en kroppsvekt på 95 kg la jeg meg på 3500kcal, 190g protein, 80g fett og 530g karbo på sensommeren/høsten i fjor når jeg skulle bulke sakte men sikkert igjen, og alt gikk etter planen. Men jeg skal heller ikke være den som serverer fasitsvar for andre, men mitt tips er ihvertfall å øke karbo.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...