Gå til innhold

Riktig kosthold?


Valdresdama

Anbefalte innlegg

Innimellom ser jeg at det blir nevnt at man skal spise nok og riktig mat, men hva er riktig mat? Jeg ser det er veldig forskjellig, og det er vel det det antakelig er. Kanskje dette med riktig mat mer går på å unngå mest mulig at halvfabrikata og ferdigprodukter i butikkene.....?

Synes dette er litt spennende, men ikke minst litt frustrerende. Selv har jeg hatt et mildt sagt dårlig forhold til mat i et års tid pga min sønns dødsfall, men er nå blitt anbefalt å spise nok og riktig mat. Jeg må bygge opp et overskudd, men ønsker ikke å legge på meg så altfor mye, men noe må det nok nødvendigvis bli for at jeg skal kunne komme dithen at jeg skal få trent igjen - orker ikke det en gang ennå. Pga dårlig/lite overskudd er det lett å ty til "lettest" mulig vei - brødskiver med pålegg av proteiner, fett og karbohydrater, noe knekkebrød og lomper. Dette kombinert med "vanlig" middag - poteter, grønnsaker, fisk/kjøtt av et eller annet slag. Vil dette bli sett på som riktig mat da dette er noe jeg fikk sagt i fra noen som trener mye og hardt.....?

Hvilke tanker har dere rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Valdresdama skrev:

Innimellom ser jeg at det blir nevnt at man skal spise nok og riktig mat, men hva er riktig mat? Jeg ser det er veldig forskjellig, og det er vel det det antakelig er. Kanskje dette med riktig mat mer går på å unngå mest mulig at halvfabrikata og ferdigprodukter i butikkene.....?

Synes dette er litt spennende, men ikke minst litt frustrerende. Selv har jeg hatt et mildt sagt dårlig forhold til mat i et års tid pga min sønns dødsfall, men er nå blitt anbefalt å spise nok og riktig mat. Jeg må bygge opp et overskudd, men ønsker ikke å legge på meg så altfor mye, men noe må det nok nødvendigvis bli for at jeg skal kunne komme dithen at jeg skal få trent igjen - orker ikke det en gang ennå. Pga dårlig/lite overskudd er det lett å ty til "lettest" mulig vei - brødskiver med pålegg av proteiner, fett og karbohydrater, noe knekkebrød og lomper. Dette kombinert med "vanlig" middag - poteter, grønnsaker, fisk/kjøtt av et eller annet slag. Vil dette bli sett på som riktig mat da dette er noe jeg fikk sagt i fra noen som trener mye og hardt.....?

Hvilke tanker har dere rundt dette?

I følge termodynamikkens lover er det mengden og ikke typen energi som avgir om en går opp, ned eller vedlikeholder vekten.

likevel vet vi at det ikke er "så enkelt" da det er hundre (tusen?) faktorer som skjer i kroppen og vi ikke kan kontrollere når det gjelder å prestere og endre kroppssammensetning - nettopp fordi til et visst punkt er ikke dette noe naturlig lengre og må derfor manipuleres (ved treningsprogrammering, livvstilvalg, kostholdsplan og ikke minst restitusjon).

Det er først og fremst viktig(og riktig) å starte med det grunnleggende og først når dette ikke er "bra nok" gå litt mer i dybden.

Hvem som sier hva vil alltid være forskjellig, så om en søker hjelp må en skru på filtrene og forholde seg til en person (som følger en opp evt)

Samtidig må en definere for seg selv hva som er "bra nok" da ingen kan gi dette svaret til deg, Kun du kan sette dine egne grenser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...