Gå til innhold

Kraftig hodepine etter jogging/intervall


Gjest

Anbefalte innlegg

To ganger (med en ukes mellomrom) forsøkte jeg meg på intervall på tredemølle. Jeg tok 45x10 versjonen x2, med ca 11-12km/t og 9km/t med 4% stigning. 5 min gange og 10 min gange på ca 10-13% stigning som oppvarming og nedkjøling. 5 min gange med ca. 5% stigning mellom de to settene. Totalt holdt jeg på i ca. 40 min. Underveis drakk jeg ca. 0.5-1 liter med vann. Begge gangene endte jeg opp med kraftig hodepine som varte i ca. 12 timer (til jeg sovnet). 

Normalt har jeg ytterst sjelden hodepine (1-2 ganger i året, og da ikke særlig kraftig). Jeg trener styrke 3 ganger i uka og er i grei form, og har for noen år siden jogget et par ganger i uka (men ikke de siste årene da jeg i stor grad finner det kjedelig). 

Jeg føler ikke at jeg pushet meg utrolig hardt, og drakk rikelig både under og etter trening, så klarer ikke å forstå grunnen til hodepinen. Noen som har noen tips/mulige forklaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mest sannsynlig drar du skulderbladene opp mot skallen når du løper. Ser dette ofte - altså hodepine i forbindelse med trening, spesielt armbevegelse.

Tendensen er at levator scapulae er overaktiv i forbindelse med å stabilisere skulderbladene. Denne luringen er festet inn i nakken og står ofte for nakkesmerter og hodepine.

Ved å sørge for at du ikke shrugger skulderbladene når du løper, men klarer å stabilisere dem mellom serratus anterior og midtre trapezius, altså i en nøytral stilling, så bør det bli bedre.

Dette forutsatt at min antakelse er korrekt. Palpasjon av levator scapulae bør vise hypertonus, ofte  vil trykk gjøre at det stråler opp i skallen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...