Gjest Skrevet 16. mars 2016 Del Skrevet 16. mars 2016 To ganger (med en ukes mellomrom) forsøkte jeg meg på intervall på tredemølle. Jeg tok 45x10 versjonen x2, med ca 11-12km/t og 9km/t med 4% stigning. 5 min gange og 10 min gange på ca 10-13% stigning som oppvarming og nedkjøling. 5 min gange med ca. 5% stigning mellom de to settene. Totalt holdt jeg på i ca. 40 min. Underveis drakk jeg ca. 0.5-1 liter med vann. Begge gangene endte jeg opp med kraftig hodepine som varte i ca. 12 timer (til jeg sovnet). Normalt har jeg ytterst sjelden hodepine (1-2 ganger i året, og da ikke særlig kraftig). Jeg trener styrke 3 ganger i uka og er i grei form, og har for noen år siden jogget et par ganger i uka (men ikke de siste årene da jeg i stor grad finner det kjedelig). Jeg føler ikke at jeg pushet meg utrolig hardt, og drakk rikelig både under og etter trening, så klarer ikke å forstå grunnen til hodepinen. Noen som har noen tips/mulige forklaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil Larsen Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Mest sannsynlig drar du skulderbladene opp mot skallen når du løper. Ser dette ofte - altså hodepine i forbindelse med trening, spesielt armbevegelse. Tendensen er at levator scapulae er overaktiv i forbindelse med å stabilisere skulderbladene. Denne luringen er festet inn i nakken og står ofte for nakkesmerter og hodepine. Ved å sørge for at du ikke shrugger skulderbladene når du løper, men klarer å stabilisere dem mellom serratus anterior og midtre trapezius, altså i en nøytral stilling, så bør det bli bedre. Dette forutsatt at min antakelse er korrekt. Palpasjon av levator scapulae bør vise hypertonus, ofte vil trykk gjøre at det stråler opp i skallen :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.