Gå til innhold

Styrketrening og glaukom (grønn stær)


Swidi

Anbefalte innlegg

Hei. Har lest flere steder (ved googling) at tung trening med vekter, og da særlig "store" øvelser som benkpress, knebøy og markløft kan potensielt være risikabelt for synet. Særlig når man holder pusten en liten stund samtidig som man eksempelvis presser opp vekta i benkpress. Det beskrives at trykket i øyet/øynene øker når man gjør dette, som potensielt kan bidra til å skade en synsnerve, ihvertfall på sikt. Denne skaden kalles tydeligvis for glaukom eller grønn stær. Dette kan igjen i "worst case scenario" over tid føre til blindhet.

Tenkte jeg måtte lufte for andre, og høre hva folk på forumet mener om denne påstanden. Er det en sannhet i dette eller er det skremselpropaganda? I såfall vil det være noe som helst "tryggere" å trene med litt lettere vekter og flere repetisjoner?... Satte selv en liten demper på humøret mitt da jeg leste dette, da jeg selv er en ivrig styrketrenings-mosjonist. Setter stor pris på tilbakemeldinger fra forumet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er "bare" å google eks. powerlifting and glaucoma/eye sight eller weight lifting and glaucoma etc. Men denne linken fra 2014 er kanskje mest relevant: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2588394/Why-lifting-weights-gym-harm-eyesight.html

Fuck, kanskje man bare skal gi opp målet om å bli sterkere og "buffere" og heller bare satse på cardio og kort-spilling... Men hvis realiteten er så farlig som linken skal ha det til, hva da med alle styrkeløftere og strongman-utøvere rundt om kring. Ikke minst tidligere utøvere. Har aldri hørt om noen som har fått synsskader av tung vekt-trening tidligere.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant studien de siktet til. Og det er viktig å merke seg at;

- De konkluderte med at styrketrening "kan" gi høyere risiko, men det beviser ikke at det gjør det.

- Gruppen menn i studien ble kun undersøkt én gang, så ingen vet om de faktisk utviklet grønnstær senere i livet.

Så det denne studien fant ut var egentlig bare at benkpress ga høyere trykk på øynene når studieobjektene holdt pusten i flere sekunder. Det er altså forskerne selv som kom med konklusjonen om at det kan gi øyeskader, selv om de ikke observerte dette der og da.

Risikoen får å rive av sener og muskler er nok større enn å utvikle grønnstær. Helsefordelene ved styrketrening vil jeg si overveier denne minimale risikoen for å utvikle skader på øynene pga for høyt trykk.

Tipper mange flere styrkeløftere, vektløftere osv. hadde hatt øyeskader om det var en stor risiko for dette.

Så selv om noe kan skje, så betyr ikke det at det vil skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...