Gå til innhold

Testing av max puls


Maria Angeleena

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du skaffer deg en pulsklokke som kan måle maxpuls. Finn deg en bratt bakke, sørg for å varme ordentlig opp (vær i nærheten av maxpulsen i løpet av oppvarmingen). Så løper du intervaller opp den bratte bakken etterpå. 2-3 intervaller på ca 4 minutter med økende intensitet der det siste løpet kjøres til failure. Melkesyre/utmattelse. I løpet av (som regel) den siste intervallen har du nådd maxpulsen din. Det er en forfriskende måte å teste det på!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den skal være bratt nok! For du skal ikke klare bakken opp. Men husk at måten jeg forklarte gjelder løping. Skal du sykle, stå på ski eller svømme, så må du teste det ihht den idretten du skal bruke maxpuls til. For maxpulsen i henholdsvis løping, sykling, ski eller svømming er ikke nødvendigvis den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tredemølle:

Varm opp i ca 10min med stigende intensitet.

Stigning på mølle: 3-5%

Kjør en intervall på 4 minutter hvor du øker fart hvert minutt (minst) slik at du når 8-9 av 10 på en 1-10 skala av hvor tungt du føler det er!

Ta 3 minutter pause, der du skal ligge på ca 60-70% av makspuls, bruk bare den unnøyaktige 220-alder her.

Kjør så en intervall til , alt fra 3-5 minutter,, hvor du øker på fart, og også litt bake hele tiden til du ikke orker mere!

Hvis du er en veldig "erfaren" løper, så kan det lønne seg å kjøre en intervall til. En andre intervall som er 4 minutter, så en 3 intervall som er 3-5 minutter.

Lønner seg å ha noen ved mølla som styrer dette for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tredemølle:

Varm opp i ca 10min med stigende intensitet.

Stigning på mølle: 3-5%

Kjør en intervall på 4 minutter hvor du øker fart hvert minutt (minst) slik at du når 8-9 av 10 på en 1-10 skala av hvor tungt du føler det er!

Ta 3 minutter pause, der du skal ligge på ca 60-70% av makspuls, bruk bare den unnøyaktige 220-alder her.

Kjør så en intervall til , alt fra 3-5 minutter,, hvor du øker på fart, og også litt bake hele tiden til du ikke orker mere!

Hvis du er en veldig "erfaren" løper, så kan det lønne seg å kjøre en intervall til. En andre intervall som er 4 minutter, så en 3 intervall som er 3-5 minutter.

Lønner seg å ha noen ved mølla som styrer dette for deg.

På alle målinger jeg har måttet gjøre (to-tre som dette, en i forbindelse med O2) blir det som regel lagt til 2-4 slag på maksen du oppnår. Ikke spør meg hvorfor, men de har sikkert en grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

grunnen til at det legges på ekstra slag er fordi man ikke kan springe til man stuper på møllen, derfor når man ikke total failure.

bare i forbindelse med O2 løp jeg på mølle... de andre gangene løp jeg ihvertfall til jeg nesten så svart, og kastet opp etter noen minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...