Gå til innhold

Lange joggeturer og vektnedgang, liten vits?


Anbefalte innlegg

Leser for tiden en bok (Get serious, Dr. Brett Osborn) hvor det hevdes at lengre joggeturer ikke er gunstige mtp utvikling av styrke. Jeg har forstått det slik at for lange joggeturer mer eller mindre sliter ut kroppen på lang sikt. Det siktes her til marathon-løpere hvor den kjære forfatter kategoriserer disse som "jogging skeletons". Det understrekes istedet viktigheten av å trene styrke for å bygge muskler som igjen fører til en økt fettforbrenning som igjen fører til et større vekttap. Mer muskler - mer varme - mer kalorier brent jevnt over. Når det kommer til jogging så hevdes det man bør kun kjøre intervaller og at alt annet er en waste of time - fordi intervalltrening bygger styrke.

Jeg liker boka egentlig ganske godt hittils - men har en sterk ambivalens da jeg elsker å løpe lange turer. Dette har en nærmest meditativ effekt på meg som gir meg veldig mye overskudd. Jeg tenker da på sakte joggeturer på 1 - 2 timer. Dette gjorde jeg før  2 - 3 ganger i uken.

I disse dager har jeg begynt med styrke trening igjen. Så spørsmålet er. Burde korte ned på disse joggeøktene og heller bruke denne tiden på å bygge styrke i forbindelse med vektnedgang? Noen som har gjort seg noen erfaringer på dette området?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For all del ikke slutt med joggeturer om du liker dem! Det er bare sunt og godt for både lunger og hjerte. Men du bør jo passe på å få inn styrke i tillegg selvfølgelig. Vil ikke si at løping er negativt for veltnedgang så lenge det ikke hår utover evt styrketrening. Som sagt bør du altså ha mest fokust på å bygge muskler. 

Liten morsom quote til slutt:

"If you look like shit and only lose weight you'll just look like a smaller shit"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du leser i boken er helt korrekt. lanrge joggeturer bygger ikke nevneverdig styrke. Om du vil bli sterkere så må du løfte vekter.

Det er ingenting i veien med å løpe 2-3 rolige turer i uken og trene styrke samtidig. Bare pass på å dekke kcal-behovet ditt, fordi det vil bli høyere om du skal gjøre begge deler. 







 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som mål å løpe 1/2 maraton i august, men håper å få trent 1-3 styrkeøkter i uka i tiden frem mot det, må bare passe på å spise bra, og få nok hvile :)

Går fint an å kombinere, men det spørs jo såklart hva som er målet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er målet vektnedgang på best mulig vis og ikke nødvendigvis det man liker? Tren styrke.

Er målet vektnedgang på en fornuftig måte, med ting man liker? Gjør ting man liker, men tren litt styrke også.

Lange I1-I2 økter er slitsomt for kondisjonen din, men du får ikke større muskler av det. Intervaller kan gi deg økt styrke. Styrketrening gir deg økt styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...