Gå til innhold

Løpekne vs. beinhinnebetennelse


Locardo

Anbefalte innlegg

Hei,

Skriver i fortvilelse da jeg ikke finner andre råd. Kan først begynne å beskrive plagene. Kjenner iling fra hofte og ned mot kne. Videre kjenner jeg iling på forside/bakside av leggen. Disse smertene flytter på seg og er på begge føtter. Smertene er ubehagelige. Springer voldsomt mye intervaller. Har vært til fysioterapeut som ikke visste hva dette var.. hatt et opphold med løping på tre uker nå.

 

Er det noen som har hatt samme problem? Høres dette ut som løpekne eller beinhinnebetennelse? Eller kan det være nerver i klem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Smertene kommer bare jeg sitter stille. Kjenner de forsvinner litt under trening men de kommet tilbake etterpå. I og med at smertene er så diffuse høres det jo nesten ut som en nerve i klem, men jeg er usikker på det. 

 

Har trent jevnlig løping i to år, og løper like mye som tidligere. Overpronerer en del, så det skal kjøpes inn nye sko! Trener for det meste på mølle, asfalt og bane. Er i begge beina, men mer dominant i venstre. Trener styrke omtrent hver dag sett bort fra minimum 2 økter med løping i uka. 

 

Kan tilføre at jeg har eksamen i 3000m i juni. Må vel starte med alternativ trening til mølle om det ikke gir seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Høres ut som nervesmerter, men jeg trenger mye mer spesifikk informasjon.

Eksakt smerteområde (marker gjerne en tegning fra nettet)

Nøyaktig hva fremprovoserer smertene

Hvordan oppsto smertene


Hei,
Har du utdanning innen feltet? All tips mottas uansett med stor takk!

Har markert smertepunkter på vedlagt bilde. Det sprer seg fra låret, og i kneskålen, i tillegg til smerter ved beinhinna. Det hender at smerten flytter seg, en dag kan jeg ha vondt kun i kneet, eller kun langs forsiden av lår. Har ikke kjent noe smerter på baksiden av lår. Dette gjelder begge beina.

I det siste har jeg kun hatt smerter ved beinhinna, men kjenner enda at det stråler opp mot låret.

Smertene merket jeg etter at forsiden av leggen ikke var helt den samme ved ei intervalløkt, så begynte strålingene å komme i begge føttene. Dette var rett etter jul. Smertene er konstant, men jeg kjenner ikke så mye under selve trening på mølla. Tidligere var smertene ganske vonde, men nå kjennes det mer irritabelt ut. Skal jeg sammenligne dette med noe, må det være når jeg får nerver i klem i skuldra etter feks. hangups. Da stråler dette ut i armen.

Har du noen anelse om hva dette kan være? Som sagt så overpronerer jeg, og innkjøp av nye sko er gjort.

s_ny_skelkropp_2.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt prolaps eller historie med ryggsmerter?

Områdene du tegner opp, dersom det i realiteten er nervesmerter, stammer fra to forskjellige nerver. Vanskelig å si om de har samme opphav eller ei, uten palpasjon.

Smertene på fremsiden av låret stammer nok fra femoral-nerven. Det virker slik - men årsaken til kompresjonen av nerven kan være alt fra skiveutglidning, til trange kanaler ved det inguinale ligament.

Jeg tipper, fordi det er mest logisk, at det i realiteten er compartment ved utsiden av leggen din. Altså to forskjellige problemer her.

Når det er snakk om nervesmerter, er det viktig å finne en måte å reprodusere smertene på. Gjerne ved press eller muskeltesting. Da kan man ofte lokalisere opphavet til problemet.

Prøv å strekk femoralnerven, se om dette reproduserer smertene. Du kan også aktivere QL og se om dette gjør det verre (video HER)

Når det gjelder compartmentproblemet, ville jeg ha presset rundt nervegangen (søk peroneal nerve) fra fibulahodet og nedover leggen for å se om dette nok en gang reproduserer symptomene.

Vet du hva som fremprovoserer symptomene, så vet du hvilket vev som behøver behandling. Deretter må du sjekke om vevet er svakt eller sterkt - det er en dårlig ide å strekke eller massere en muskel som er både svak og stram, for eksempel.

Anbefaler deg å ta turen innom kvalifisert person for nærmere utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for et godt og utfyllende svar, skal forsøke dette.

Men kan det være at jeg har en type for falsk isjasj? Fysioterapeuten vektla at jeg var svak i hoftene. Jeg forsøkte å massere hofta på begge sider igår, og kjenner at de er veldig "ømme". Smertene forsvant litt da jeg masserte dette triggerpunktet. Har også lest at de symptomene jeg har kan være en form for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler. Såpass lokal gren av tibianerven (som er en gren av isjasnerven) - dette hva leggsmertene angår. Ikke forsiden av låret.

Som sagt, klem nedover isjas, tibial og peroneal-nerven og se hva som reproduserer symptomene. Det samme med femoris. Sjekk også om lumbalkompresjon reproduserer dem.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...