Gå til innhold

Trenger hjelp med dagsplan


Fit4lifegirl

Anbefalte innlegg

Jeg har fryktelig dårlige rutiner på maten i løpet av en dag. Ender lett med å hoppe over frokost, spise for stor lunsj også blir det bare surr resten av dagen med mye søtsug, sjokolade osv ... Noen som kan hjelpe meg litt på vei? Målet mitt er egentlig bare å ligge på vedlikehold, rundt 2000 kcal per dag, men makroer og slikt har jeg kontroll på selv, det jeg trenger hjelp til er hva jeg skal spise når. Hører så mye om biorytme, lite karb på dagtid, mye karb til kvelds, spise før trening, ikke spise før trening ... Har problemer med fordøyelsen, så det meste av frukt og melkeprodukter gjør meg veldig oppblåst, noe som gjør ting litt utfordrende. Trener som regel ved lunsj-tider (12/13-ish). Trives med 3-4 måltider per dag. 

Forslag, noen? :) Bør jeg spise noe før trening? Klarer ikke få maksimalt utbytte av øktene om jeg skal faste helt frem til etter trening.

Har sett at @Therese og @FrkHoel har god peiling :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjør det enkelt, tenk protenkilde, karbokilde og fettkilde til hvert måltid, og kanskje en ekstra frukt eller to rundt trening.

Frokost: en boks cottage cheese med frukt/bær og litt nøtter. Eller omelett med kylling og ost + frukt.

Lunsj: lompewraps med laks/kylling, smøreost og en frukt

Middag: fugl/fisk/kjøtt + poteter/ris og litt smør til steiking eller kokosmelk el.l

Trening: 1-2 frukt eller riskaker med honning

Kvelds: samme som middag, eller mager kesam/CC med havregryn/frukt/nøtter etc.

 

Så er det jo bare å fordele mesteparten av karbohydratene rundt middag og kvelds om du vil følge biorytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det samme Hoel nevner

Med 3-4 måltider om dagen der du trener ved lunsjtider har du 1-2 måltider før trening (avhengig når du står opp) og 2-3 måltider etter trening. 

Ha gjerne samme tider (+/- 2t) når du spiser og trener, slike rutiner er bare bra :) de dagene du spiser 3måltider kan du enten slå sammen måltidene eller om det blir sånn i tilfeller der dagene blir kortere (sover lengre/legger seg tidligere f eks, selv om jeg anbefaler at søvnrutiner også holdes nogenlunde stabilt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis et proteinrikt måltid 1-2 timer før trening og 1-2 timer etter trening så holder det. Ta gjerne en frukt en liten halvtime før trening f.eks, eller rett etterpå om du føler behov.

Selv så passer jeg bare på at jeg har spist i løpet av de 2 siste timene, og spiser igjen når jeg kommer hjem fra trening.

Bcaa er det mange delte meninger om, og jeg personlig mener at det ikke er noe vits å bruke med mindre du trener fastende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...