Gå til innhold

2xOperert kne sliter.Noen tips til hjelp?


Kaiman

Anbefalte innlegg

Mitt kne er tidligere operert 2 ganger. Ingen menisk, mangler et leddbånd og har fått hamstring som korsbånd.

Nå når jeg er i gang igjen med trening, har dype knebøy vært av interesse, da det ikke har vært praktisert så mye før.

Jeg har også blitt glad i Sumomark.

Men nå er det ikke noe godt i det kneet!

Lurer da på om jeg skal

a: ta knebøy i 90grader en stund i håp om at det styrker for å kunne ta dype igjen. Eventuelt bare holde meg til 90 videre.

b: kutte ut sumomark, og ta den "vanlige" isteden

c: begge deler, og heller teste ut etter hvert.

d: andre forslag?

 

På forhånd takk for svar!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, Kjetil Larsen skrev:

Alt for få opplysninger her. Smertelokasjon nøyaktig, video av løft, smertesensasjon etc

Teknikken er blitt vurdert og godkjent av profesjonell, så trenger ingen video. Lokasjon kan ikke sies annet enn rundt hele, men kanskje mest ved fremre korsbånd og ovenfor patella.

I dag er det faktisk mye bedre, og det kan gi tegn til å ha blitt styrket. Her vil jeg trekke inn en øvelse i programmet som aldri er blitt utført etter operasjonene, planken.

Kan planken ha gitt utslag på kne? Og er det av det positive slaget?

Jeg merker når jeg tester bare noen få sekunder av planken nå så kjenner jeg lokasjonen for hvor smerten har vært/er litt enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vurdering om planken når det gjelder kneområdet?

Hadde litt over en time med ulendt terreng i skogen nå nettopp, med forskjellige variabler av snødybder og underlagsmotstand. Kjente så vidt litt smerte i korsbåndregionen etterpå, men ellers virket alt bra. Det kjentes ut som det var kommet mer styrke i kneregionen, så her trekker jeg inn planken igjen. Det er jo en stabiliseringsøvelse, så kanskje det manglet/mangler stabilitet i kneregionen.

Tar det som utforskning i øktene fremover. Neste økt er uten planke, men med knebøy. Og økta etter er det knebøy, mark og planke. Oppdatering kommer, men håper det også kommer innspill, særlig hvis noen har erfaring med planke som er kneoperert. Eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dype knebøy var ikke godt, men 90grader gikk meget bra. Hip thrust meget bra, men tåhev måtte jeg ta av vekt på. Får se neste gang det er tåhev om det er blitt bedre. Vært minimalt med smerter i dag generelt.

Spennende å se neste økt når planke er på programmet.

Erfaringen hittil sier at dype knebøy eller planke, eventuelt kombinasjonen ikke var no god for kneet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knebøyen går fint nå, tok en liten test med dyp og da sa kneet i fra. Byttet fra sumo til konvensjonell markløft, etter en test med sumo, der også sa kneet i fra. Konvensjonell gikk bra. Planken ble gjennomført bra og ingen smerter (eventuelt enda). Spenningsområdet til kneregionen under planken var å forstå slik at det var nok uvant for kneet sist. Kjenner nå etter økta litt irritasjon og varme ved kneet, men langt i fra sånn som sist. Puttet også inn 1beins lårcurl, stor forskjell på det beinet som har ofret hamstring til kneet og det friske. Kommer til å fortsette med denne som ekstra på B-dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...