Gå til innhold

PHAT og noen spørsmål rundt


Gabriel89

Anbefalte innlegg

1) Er det noen som har noen tanker rundt det å starte hypertrofi dagene med 3*3-5 reps på baseøvelsene, altså bytte ut speedrepsene med samme styrke som på de tunge dagene.
Slik at det faktisk blir to dager med max styrke på de store øvelsene som starter hver økt, benk,knebøy og mark. Jeg liker balansen mellom få reps og mange reps i programmet, men samtidig føler jeg at kun en dag i uken med max styrke i øvelsene som nevnt kan bli litt lite. 

 

2) Det å kjøre bryst og armer hardt med så mange reps på lørdag, for deretter å smelle til med tung styrke overkropp allerede mandag kan bli litt hardt noen ganger. Er det noen andre som har byttet på inndelingen? F.eks bytte bein med bryst,armer? Jeg tenker at det også kan bli litt mye på armer og skuldre to dager på rad. 

Evt noen som har forsøkt å kjøre programmet på 5 dager, slik at helgene blir fri?

 

3) Hvorfor er det ikke mage innlagt i programmet? Jeg kjører nå litt mage etter underkropp tung trening.

  • Dag1: Overkropp – tung trening
  • Dag2: Underkropp – tung trening
  • Dag3: Hvile
  • Dag4: Rygg, skuldre – hypertrofi
  • Dag5: Bein – hypertrofi
  • Dag6: Bryst, armer – hypertrofi
  • Dag7: Hvile

Mine mål er å bygge, men samtidig vil jeg øke max styrke i knebøy, benk og mark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Det er en grunn til at programmet er satt opp som det er, og de fleste som har kjørt phat har gode resultater både med styrke og gains. :)

1 gang i uken med vekter rundt maks er ikke for lite. Å trene mer rundt maks av det du klarer kan i verste fall øke skade-risiko, men også gi negative resultater fordi du trener for mye for tungt. Det er en grunn til at de aller sterkeste (styrkeløftere) mesteparten av tiden trener under 80% av maks.

Jeg trente selv PHAT i rundt 8 mnd med ekstremt gode resultater, og jeg hadde ingen problemer med inndelingen sånn som den er. Enkelte uker kjørte jeg også alle 5 øktene på rappen om det var noe jeg skulle i helgene, så kan nok trygt gjøre det av og til. Og det er jo ikke verre enn at du prøver å bytte plass på armer og bein-dagen og ser hvordan det funker for deg.

Magen for mye indirekte juling i programmet, men om du ønsker å kjøre noen isolasjonsøvelser på magen så ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, FrkHoel skrev:

Hei!

Det er en grunn til at programmet er satt opp som det er, og de fleste som har kjørt phat har gode resultater både med styrke og gains. :)

1 gang i uken med vekter rundt maks er ikke for lite. Å trene mer rundt maks av det du klarer kan i verste fall øke skade-risiko, men også gi negative resultater fordi du trener for mye for tungt. Det er en grunn til at de aller sterkeste (styrkeløftere) mesteparten av tiden trener under 80% av maks.

Jeg trente selv PHAT i rundt 8 mnd med ekstremt gode resultater, og jeg hadde ingen problemer med inndelingen sånn som den er. Enkelte uker kjørte jeg også alle 5 øktene på rappen om det var noe jeg skulle i helgene, så kan nok trygt gjøre det av og til. Og det er jo ikke verre enn at du prøver å bytte plass på armer og bein-dagen og ser hvordan det funker for deg.

Magen for mye indirekte juling i programmet, men om du ønsker å kjøre noen isolasjonsøvelser på magen så ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne gjøre det.

Mange takk for godt svar. 
Hm, ja jeg har bare følt de speedrepsene går veldig enkelt, selvom jeg har lest meg opp på dets fordeler. Mulig jeg kjører begge deler hver sin periode og ser hvordan det går. Skal nemlig makse i benk, bøy og mark 1.juni mot 2 kamerater som jeg er meget gira på å gruse. 

 

Har du forresten noen meninger rundt markløft innlagt i PHAT. Når jeg leser artikkelen om PHAT, så sier han at marken bør legges inn på tung bein dag og ikke som ryggøvelse. I den norske utgaven står det at man kan kjøre foroverbøyd roing eller mark på både tung og hypertrofi dag (hhv. tung overkropp og rygg+skulder dagen). Jeg skjønner jo at artikkelen skrevet av Norton selv kanskje er mer veiledende, men jeg føler mer for å ha marken som baseøvelse på rygg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Gabriel89 skrev:

Mange takk for godt svar. 
Hm, ja jeg har bare følt de speedrepsene går veldig enkelt, selvom jeg har lest meg opp på dets fordeler. Mulig jeg kjører begge deler hver sin periode og ser hvordan det går. Skal nemlig makse i benk, bøy og mark 1.juni mot 2 kamerater som jeg er meget gira på å gruse. 

 

Har du forresten noen meninger rundt markløft innlagt i PHAT. Når jeg leser artikkelen om PHAT, så sier han at marken bør legges inn på tung bein dag og ikke som ryggøvelse. I den norske utgaven står det at man kan kjøre foroverbøyd roing eller mark på både tung og hypertrofi dag (hhv. tung overkropp og rygg+skulder dagen). Jeg skjønner jo at artikkelen skrevet av Norton selv kanskje er mer veiledende, men jeg føler mer for å ha marken som baseøvelse på rygg. 

For min del så funka markløft ypperlig på tunge beindager. Hadde vel både bøy, boks-bøy, mark og sumomark som maks-øvelser å velge mellom, men ble stortsett enten bøy eller mark.  På ryggdagene (hypertrofi) kjørte jeg roøvelser og nedtrekkvarianter. Skal sies at jeg hadde Layne Norton som coach i perioden jeg trente programmet også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, FrkHoel skrev:

For min del så funka markløft ypperlig på tunge beindager. Hadde vel både bøy, boks-bøy, mark og sumomark som maks-øvelser å velge mellom, men ble stortsett enten bøy eller mark.  På ryggdagene (hypertrofi) kjørte jeg roøvelser og nedtrekkvarianter. Skal sies at jeg hadde Layne Norton som coach i perioden jeg trente programmet også. :)

Nå er jeg meget nybegynner når det kommer til mark, men kjørte du da en viss period med bøy som maks, for deretter kjøre en "ny" periode hvor du kjørte mark som maks? Eller hvordan gjorde du det?

Du hadde det ja. Da takker jeg for all hjelpen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gabriel89 skrev:

Nå er jeg meget nybegynner når det kommer til mark, men kjørte du da en viss period med bøy som maks, for deretter kjøre en "ny" periode hvor du kjørte mark som maks? Eller hvordan gjorde du det?

Du hadde det ja. Da takker jeg for all hjelpen :D

Jeg rullerte på øvelsene. 2 uker med bøy, deretter 2 uker med mark, så 2 uker bøy igjen, osv. Kan også kjøre annenhver f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...