GĂ„ til innhold

Hjelp! Vil opp i vekt


Jeanette89

Anbefalte innlegg

Hei 😊

Jeg Þnsker Ä gÄ opp i vekt veier 60 kg og er 170 hÞy. 

Noen som vil hjelpe meg med en Kostholdplan? Litt lettere Ä fÞlge en plan. OgsÄ for styrketrening spesielt lÄr og legger :)

helt ny pÄ dette sÄ setter pris pÄ tips og ting jeg burde gjÞre. 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Fortsetter under...

Hei! NÄr det gjelder opp og ned i vekt er det som du sikkert har hÞrt kalorier inn mot kalorier ut det gÄr i. Vil du opp i vekt trenger du ikke gjÞre det vanskeligere enn Ä se hva du spiser til vanlig, juster dette med 500 kalorier ekstra. Om du ikke gÄr opp/gÄr for mye opp justerer du deretter. Du kan ogsÄ suppelere med diverse weight gainers eller legge til kaloririke og nÊringsrike matvarer i kostholdet som nÞtter, nÞttesmÞr, avokado, olivenolje og fet fisk. Du kan ogsÄ legge inn sjokomelk etter treningsÞkta, som bygger muskler!

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for tips :) 

Jeg har ikke akkurat et sunt kosthold sÄ det kan jeg ikke forsette med hvis jeg skal legge pÄ meg. Vil gjerne gÄ opp i vekt mens jeg bygger muskler. Og hvilken mat mÄ jeg spise da? Vet at hvis jeg ligger pÄ 500 kal i overskudd legger jeg pÄ meg. Vil ikke legge pÄ meg masse fett Ä fÄ cellulitter :p 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

9 timer siden, Jeanette89 skrev:

Takk for tips :) 

Jeg har ikke akkurat et sunt kosthold sÄ det kan jeg ikke forsette med hvis jeg skal legge pÄ meg. Vil gjerne gÄ opp i vekt mens jeg bygger muskler. Og hvilken mat mÄ jeg spise da? Vet at hvis jeg ligger pÄ 500 kal i overskudd legger jeg pÄ meg. Vil ikke legge pÄ meg masse fett Ä fÄ cellulitter :p 

Det er ingen fasit pÄ hva du mÄ spise for Ä legge pÄ deg muskler, men du kan selvfÞlgelig ta den mer "sunne" veien (sier "sunne" fordi sunt er relativt". Finn ut ditt kaloribehov, for sÄ hvilken makrofordeling du vil ha ogsÄ kan du bygge opp kostholdet pÄ proteinkilder som: egg, fisk, kylling, cottage cheese, melk, mager biff, svin. Karbohydratkilder som: havregryn, grovbrÞd, brun ris, fullkornspasta, poteter og sÞtpoteter. Fettkilder som: nÞtter, nÞttesmÞr, avokado, olivenolje, fet fisk og frÞ. Spis ogsÄ variert med grÞnt og ta kosttilskudd om nÞdvendig.

Husk at du skal opp i vekt, sÄ ikke gjÞr det vanskelig for deg selv ved Ä spise 100% rent hele tiden. Da gjÞr du det bare vanskelig for deg selv ved Ä mÄtte trykke ned ganske mye mat.

Du sier du er redd for Ä legge pÄ deg fett og cellulitter, men om du ligger i et moderat overskudd, som du ogsÄ gjÞr vil du ikke bule ut over natta. Bare ta bilder og hold progresjon og gjÞr kostholdsendringer deretter. Husk Ä ikke lur deg selv ved hverken kosthold eller trening, da VIL fremgangen stagnere.

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Takk for svar :)

 

FÄr prÞve Ä kjÞre pÄ med styrketrening og et litt sunnere kosthold Ä fÄ i meg godt med proteiner. Hvor mye proteiner burde jeg fÄ i meg om dagen da? 120? 

Kanskje lurt Ä drikke en gainer rett etter trening ogsÄ :) 

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

1 minutt siden, Jeanette89 skrev:

Takk for svar :)

 

FÄr prÞve Ä kjÞre pÄ med styrketrening og et litt sunnere kosthold Ä fÄ i meg godt med proteiner. Hvor mye proteiner burde jeg fÄ i meg om dagen da? 120? 

Kanskje lurt Ä drikke en gainer rett etter trening ogsÄ :) 

1,5 til 2 gram pr kg kroppsvekt er ett bra utgangspunkt :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

2 minutter siden, Jeanette89 skrev:

Okei 😊

Men er det veldig viktig med de faste mÄltidene? Eller er det samma bare jeg fÄr i meg det jeg skal ha i lÞpet av dagen 

 

I bunn og grunn sÄ er det totalen pr dag som gjelder, det spiller minimal rolle om du spiser de kaloriene fordelt over  2 eller 8 mÄltider :)

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Det meste funker for Ä bygge muskler og gÄ opp i vekt. Det viktigste er kaloriene, sÄ spis sÄ mye ''ren'' mat som du klarer [kylling, fisk, ris, potet, sÞtpotet, brunris, havregryn, avocado, nÞtter, osv, osv..], og om du heller kommer pÄ fÞr du legger deg ''Oi, jeg har ikke fÄtt i meg nok mat/kalorier, sÄ tar du deg bare en porsjon med bacon og egg, eller smÄgodt for sÄvidt... Gainer kan ogsÄ vÊre nyttig, men er ikke for alle pga. smak, f.eks...

Lenke til kommentar
Del pÄ andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...