Gå til innhold

Muskelmasse og fettprosent?


Jannelusk

Anbefalte innlegg

Heisann. Vet ikke om dette er riktig kategori, men prøver. Jeg er en jente på 27 år som det siste halve året har gjort noen drastiske livsstilsendringer og gått ned fra 103 kg til 74 kg. Dette har jeg gjort utelukkende med spinning og løping. Jeg ville avvente med styrketrening til jeg hadde kommet under 75 kg, så nå etter jul starter jeg opp med det. Da hadde jeg planer om å legge vekt-mål til side og heller fokusere på fett- og muskelprosent. Fettprosent var det lett å finne informasjon om. For øyeblikket ligger fettprosenten min på 30% og jeg tenkte å få den ned til 20%. Er dette for mye, for lite eller et greit mål?

Muskelprosent sliter jeg derimot veldig med å finne noe om. Jeg ønsker å få synlige muskler og bli sterk. Finnes det noen standard for hva som er normal muskelprosent? Eventuelt hvordan sammensetningen av fettprosent, muskelprosent, vekt og vannmengde burde være i kroppen hvis man ønsker å være både godt og synlig trent? 

Eventuelt om noen her sitter på generell kunnskap om muskel og fettprosent de kan dele med meg? :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ingen måter å måle muskelmasse direkte på som er praktisk for folk flest. Man kan alltids ta "In Body"-tester på treningssentere, men de gir svært upresise målinger.

Du kan måle fettprosent med fettklype og beregne fettmassen. Kroppsvekt minus fettmasse er "lean body mass" (muskler+bein+innvoller og alt det andre). Det er vanskelig å si hvor stor del av lean body mass som er muskler, men endring av lean body mass er stort sett lik endring i muskelmasse siden skjelett og innvoller har konstant masse.

Med andre ord: går du opp i lean body mass, så går du opp i muskelmasse. Det er jo endringen som er interessant her. Hvor mange kg muskler du har er egentlig ikke så interessant.

Det finnes mange apper for å måle fettprosent. Denne beregner fettprosent, fettmasse og lean body mass og plotter alt i en graf:

https://itunes.apple.com/us/app/fitness-journal/id1028488155?mt=8 (iPhone) og https://play.google.com/store/apps/details?id=no.jotto.fitnessjournal&hl=no (Android).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er jo forskjellige så ikke skyt meg for å tilby en annen vinkling. Det hadde jo vært litt morsomt å vite fett- og/eller muskelprosent, men hvorfor bry seg? Det enkleste verktøyet i verden er så godt som gratis og jeg tør vedde på at alle har tilgang på det: Et speil. Å nå et tall som for de aller fleste er veldig abstrakt (de færreste vet nok sin egen fettprosent) vil ikke gagne deg noe. Om du har en fettprosent på 25 eller 15, om du veier 74 eller 68 er jo irrelevant om du liker det du ser i speilet. 

Er musklene dine tydelige? Bra! Fortsett med det du gjør.

Er de ikke synlige, men du har blitt fryktelig sterk så kan du vurdere å jobbe litt med kostholdet og kanskje øke kardiotreningen litt for å få de tydeligere frem. 

 

Uten at jeg er psykolog tør jeg også gjette på at om målet ditt på død og liv er å nå en fettprosent på 20, men at dette viser seg å være veldig tøft så kan du bli demotivert og kanskje føle en form for misnøye med kroppen din. Lever du derimot lykkelig uvitende om nøyaktig hvor mye fett du har vil jeg gjette på at det vil være enklere å trives med det du ser i speilet. Psykologien har en sterk effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...