Gå til innhold

fett vs karbo


Pipsa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er nok riktig det ja. Det har de siste åra kommet frem at vi trenger betydelig mer fett enn det lenge ble anbefalt. Det er visstnok usunt å spise for lite fett.
Men så må det være sunt fett da, Storkobbeburgere og Selcrisp er nok ikke den beste fettkilden.

For lite karbohydrat er heller ikke sunt, men som med fett så er det forskjell på karbohydrater også. Kilder med lav glykemisk verdi er å anbefale, som Basmatiris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke mister fett nå, og kutter 500kcal i karbohydrater, og legger til 500kcal i fett, så vil du fremdeles ikke gå ned i fett. Ikke heng deg opp for mye i de ulike makronæringsstofene så lenge behovene for dem er dekket. Det er kalorier inn vs kalorier ut som har betydning for om du går ned i vekt/mister fett. (dog kan du miste litt vannvekt ved å kutte mye karbs til fross for økt fettmengde).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jo forstått det sånn også at man må ligge i et kcal underskudd, men hva er forskjell på å spise mer fett og mindre karbo da? Jeg har ikke mye fett å ta av. Men skulle gjerne mistet litt fett noen steder på kroppen, sånn litt bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av hva du bør spise avhenger av flere ting. 

Største forskjellen om du bytter ut kaloriene fra karbohydrater med fett er at volumet på maten du spiser plutselig blir mye mindre fordi du får flere kalorier i fett enn i karbohydrater. Derfor bør du ikke bytte ut all karboen med fett. du bør heller ikke kutte ut alt fett til fordel for karbohydrater da fett har mange viktige funksjoner utover å tilføre energi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

veier 63 kg, 166 høy.

Da har du etter min mening et ganske høyt fettinntak. Jeg personlig ville redusert til kanskje rundt 65-75 g fett og økt karbohydratene. Du blir ikke noe strammere eller fit'ere av å spise i et lite overskudd av kcal med mye fett enn om du spiser moderat med fett og mer karbohydrater. Her er det det totale energiinntaket som betyr noe, men med mer mat (mer karbo/mindre fett) så vil det bli mer behagelig å kutte i kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det store og hele så vil jeg si at hvis du endrer sammensetning av makronæringsstoffer(fett vs karbohydrater), men ikke endrer den totale energimengden, så vil jo vekta ikke bevege seg særlig mye, da du fremdeles gir den samme totale energimengde; og total energiinntak er en langt bedre predikator for endring i vekt enn sammensetning av makronæringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei men jeg vil ikke legge på meg?  Har ikke noe stort behov for å gå ned i vekt egentlig. Er vel mer det å stramme opp. Har en del muskler også, spesielt på overkropp. Hvis jeg skal ned i fettprosent er det kanskje bedre å ta dette mot våren. Og da vet jeg at jeg må ligge i underskudd. Er vel mer at jeg lurer på om det kan gi noen fordeler på kroppsammensettningen av spise mindre karbo og mer fett. Jeg trives mer med det enn hva jeg gjorde av å spise mer karbo. Ble veldig oppblåst og jeg merker jeg er mer behagelig mett og at jeg har fått mindre søtsug og ikle faller like fort ut og feks overspiser og lignende noe jeg merket jeg gjorde med mye karbo. Men vil absolutt ikke ha mer fett på kroppen da jeg har litt "former" eller hva jeg skal si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil ikke legge på deg av å endre sammensetning av næringsstoffer (med mindre du er  ekstremt hyperdiabetisk og går fra å spise nullkarbo til å bare spise karbohydrater all day everyday) så lenge den totale summen av energi du får i deg,forblir den samme.

Om du går en kilometer eller om du løper en kilometer eller om du går på henda en kilometer, så har du i alle tre tilfeller beveget deg like langt. Samme ting her.

Generellt sett vil de fleste oppleve at de presterer bedre av en kost med karbohydrater ,enn en kost uten/med veldig lite.
Samtidig  er det greit med en viss mengde fett i kosten og, da kroppen trenger fett til en del oppgaver.. En grei tommelfingerregel er 1 gram fett per kilo kroppsvekt per dag, 1-1,5-2 g proteiner per kilo kroppsvekt per dag, og den mengden karbohydrater du føler du trenger for å nå de målene du har satt deg.

Hvis du trives med å spise mer fett og mindre karbs, og føler dette er en strategi du kan holde på lengre,så kan det absolutt være lurt å holde på med dette fremfor noe du ikke er like sikker på at du klarer å holde på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...