Gå til innhold

Vurderer fitness, hjelp!


Sandra90

Anbefalte innlegg

Hei:) 25-åring, jente, 160cm. Veide 69kg når jeg begynte og trene, nå er jeg 74kg. (Men ser MYE mer dit ut enn jeg gjorde, spesielt glad for at magen har strammet seg en del)

er også på kaloriunderskudd, spiser ca 1700 kalorier på en "vanlig dag", noe mer i helgene. 

 

Jeg har trent fast i 3.5 mnd nå, men kjenner godt at jeg trenger og finne meg en retning, som jeg kan se resultater i og motivasjon.

 

kunne noen forklart meg litt hva fitness innebærer? Hvordan er hverdagen? Hvilke resultater kan jeg forvente med tanke på fysikk? Åssen burde jeg tene, og ikke? Alt annet taes også godt imot med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg vet ikke helt hvor du har det fra at hverdagen, treningen og generelt må være så fryktelig annerledes - det hele handler om prioriteringer, hva som er ens utgangspunkt og daværende kortsiktige mål.

I seg selv er "fitness" et mål som er vanskelig å oppnå, og kan i verste fall være langt mer demotiverende enn motiverende slik at treningen blir et "må" og ork enn glede. Hvor har du fått dette målet fra? Sett bilder av utøvere?
Siden du er i startfasen med styrketrening vil jeg heller råde deg til å hele tiden se fremover, og hele tiden ha et ønske om å bli bedre, men samtidig ikke la seg knekke av perioder der en ikke er helt på topp - for de vil alltid komme hos oss alle. Veien til mål er ikke en rett strek oppover, heller en krusedull av alt mulig av opp- og nedturer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men om den ikke er noe særlig annerledes, så var det egentlig nok til svar :) Er liksom det jeg lurte på, siden jeg kjenner til noen som ja..de gir opp en del for og trene/se ut som de gjør. Men det var egentlig ikke poenget, vil aldri konkurene eller noe sånt. Ikke helt meg, i alle fall ikke nå eller som jeg kan tenke meg ak nå.

Å ha det som mål har jeg vell ike fått ennå, føler jeg vil vite mer først. Men det kan se ut som om at det er i den retningen jeg går, men aner egentlig ikke. Har sett bilder av utøvere ja, følger noen og de ser jo bra ut. 

Og trening for meg er aldri noe ork, får så mange helsegevinster av det at jeg ikke ville ha byttet det bort mot noe :)  Men det som er mest demotiverende er når du egentlig ikke har et direkte mål og gå mot, og ingen pln,- eller generelt nok god nok peiling på hvordan og HVA man skal trene. egentlig der jeg håpte på litt hjelp

Ellers, takk for gode råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Hvis du tenker på sporten (stille i konkurranser) så vil jeg påstå at det vil påvirke hverdagen din ganske mye. Da spesielt det at å sørge for et næringsinntak som underbygger målene dine er ganske krevende hvis du skal hevde deg på konkurransenivå.

Hvis målet ditt er å utseendemessig komme i bedre form og "se bra ut" så er det lurt å sette seg et prioritert delmål og jobbe mot dette fremfor å ha en generell "jeg vil se bra ut" innstilling. Du deler det mao litt opp.

Slike mål kan feks være:
1. Jeg vil ha en fettprosent på X.
2. Jeg vil løfte X kg i Y øvelse
3. Jeg vil ha X cm rundt armer/lår/whatever

Erkjenn og aksepter at det målet du setter deg kan gå på bekostning av et annet. Feks vil du måtte akseptere at (1) å gå mye ned i fettprosent kan påvirke styrken din negativt. Eller at et mål om større lår (3) ofte kommer sammen med en høyere fettprosent.

Hva er viktigst for deg nå i første omgang? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...