Gå til innhold

Legge til øvelser SS


crntbg

Anbefalte innlegg

Det beste er å følge Starting Strength som det er beskrevet hvis du ønsker å bli sterk. Fordelen med å bli sterk er at forbrenningen generelt øker, så det er mye lettere å bli kvitt fett etter at du har blitt sterkere enn før. Derimot er det veldig vanskelig å bli sterk hvis du prøver å slanke deg samtidig. Så anbefalingen er definintivt å bygge muskler først, og deretter bli kvitt fett.

Hvis du har problemer med smerte i skuldrene, så begynn med å sjekke teknikken. Og det er ikke sikkert at du får gode råd på treningssenteret, selv fra de som jobber der. Teknikken som beskrives i boken Starting Strength kan avvike fra det som undervises på ymse treningssentre. Og jeg ville så absolutt lyttet til boken, ikke PT-en på senteret hvis det er avvik. Teknikken er beskrevet på ganske komplisert engelsk, så få noen til å hjelpe deg hvis språket er et problem. Det finnes også videoer på www.startingstrength.com som kan være til nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For skulderhelsen sin del er det kjekt å legge til en variant av horisontal roing hver økt, eks: 

pendlay roing, sittende roing m/bredt grep, facepulls, Foroverbøyd sidehev. Samt litt curl..

Eks: 5x5, 4x6 , 3x8-15 

 

Ei god oppvarming der du får inn litt ekstra for skuldre, mage, og bakside lår er heller ikke å forakte: 

lårcurl på ball/i slynge, band pullaparts, benhev/Planken Feks, 10-20 reps, 1-2 sett.

Mange som hopper på program som dette får gjerne veldig fremoverroterte skuldre, vonde knær pga dominante fremside lår, og tight rygg pga lite mage trening. 

Å gjøre tiltak som dette kan da hjelpe :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEEEEN; jeg får sykt dårlig selvtillit av å se meg selv i speilet. Ikke med tanke på "hvordan alle andre ser ut", men fordi jeg ikke er fornøyd med fettet på magen/ryggen. Stresser veldig mye, veit ikke om det har noe med saken og gjøre, for ellers er jeg slanktynn som jeg kaller det. Er jo individuelt hvor man legger fett, men jeg orker ikke være så misfornøyd lenger. Kjæresten er fornøyd med meg, så tenker ikke på hvordan jeg skal se ut på stranda mtp andre mennesker. 

 

For en fettcelle kan jo aldri bli en muskelcelle. Og bygger jeg muskler uten at fett fjernes, så blir jeg vel større?

har ikke mye peiling derfor jeg skriver så mye haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For skulderhelsen sin del er det kjekt å legge til en variant av horisontal roing hver økt, eks: 

pendlay roing, sittende roing m/bredt grep, facepulls, Foroverbøyd sidehev. Samt litt curl..

Eks: 5x5, 4x6 , 3x8-15 

 

Ei god oppvarming der du får inn litt ekstra for skuldre, mage, og bakside lår er heller ikke å forakte: 

lårcurl på ball/i slynge, band pullaparts, benhev/Planken Feks, 10-20 reps, 1-2 sett.

Mange som hopper på program som dette får gjerne veldig fremoverroterte skuldre, vonde knær pga dominante fremside lår, og tight rygg pga lite mage trening. 

Å gjøre tiltak som dette kan da hjelpe :) 

 

 

tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å følge Starting Strength som det er beskrevet hvis du ønsker å bli sterk. Fordelen med å bli sterk er at forbrenningen generelt øker, så det er mye lettere å bli kvitt fett etter at du har blitt sterkere enn før. Derimot er det veldig vanskelig å bli sterk hvis du prøver å slanke deg samtidig. Så anbefalingen er definintivt å bygge muskler først, og deretter bli kvitt fett.

Hvis du har problemer med smerte i skuldrene, så begynn med å sjekke teknikken. Og det er ikke sikkert at du får gode råd på treningssenteret, selv fra de som jobber der. Teknikken som beskrives i boken Starting Strength kan avvike fra det som undervises på ymse treningssentre. Og jeg ville så absolutt lyttet til boken, ikke PT-en på senteret hvis det er avvik. Teknikken er beskrevet på ganske komplisert engelsk, så få noen til å hjelpe deg hvis språket er et problem. Det finnes også videoer på www.startingstrength.com som kan være til nytte.

får vondt når jeg vrir litt på skuldra generelt og, så tviler på st det kan være teknikk. Jeg må få sjekket det hos kiropraktor (får jo vondt av å kutte grønnsaker), eller noe lignende. Men det blir fort glemt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du spiser flere tusen kcal i overskudd så ville jeg meg ikke bekymret meg spesielt om å bli større. Hadde det vært så lett, hadde alle gått rundt og se ut som en kombinasjon mellom miss Universe og en kroppsbygger ;) 

Grunnen til at man gjerne sier "først muskler, så redusere fett" heller enn omvendt er rett og slett fordi man må ligge litt i overskudd for å kunne skape et miljø for å bygge muskler. Det fører gjerne til litt fett også

 

hva lente du med "det fører gjerne til litt fett også"? At jeg får mer fett, eller at fett reduseres? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva lente du med "det fører gjerne til litt fett også"? At jeg får mer fett, eller at fett reduseres? :-)

Du må ta en beslutning om du primært ønsker å bli sterkere, eller redusere fett. Det er i praksis umulig å gjøre begge deler samtidig. For å bli sterkere (bygge muskler) må du spise mer enn du forbrenner, og da vil du øke muskelmassen, men du får noe fett med på kjøpet.

Om du vil gjøre begge deler, dvs. både bli sterkere og redusere fett, så må du gjøre en ting av gangen, og da er det musklene som skal bygges først. Dvs. tren styrke (baseøvelser) med jevnt økende vekt, og spis mye (men sunt). Da får du mer muskler og blir sterkere, men du får nok mer fett, hvis du i utgangspunktet er tynn. Om du har litt for mye fett allerede, må du fortsatt spise mye, men redusere på karbohydratene. Da vil du sannsynligvis beholde vekta, men gradvis redusere fett.

Så kan du etter en stund skifte fokus fra styrkebygging til fettreduksjon. Da spiser du mindre samtidig som du trener som før. Da vil du opplever at du ikke lenger blir sterkere, men du reduserer fett. Og da  kommer du etter hvert dit du ønsket å være. Bare ikke tenk at du kan gjøre begge deler samtidig, det er en tid for å bygge muskler, og en tid for å redusere fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta en beslutning om du primært ønsker å bli sterkere, eller redusere fett. Det er i praksis umulig å gjøre begge deler samtidig. For å bli sterkere (bygge muskler) må du spise mer enn du forbrenner, og da vil du øke muskelmassen, men du får noe fett med på kjøpet.

Om du vil gjøre begge deler, dvs. både bli sterkere og redusere fett, så må du gjøre en ting av gangen, og da er det musklene som skal bygges først. Dvs. tren styrke (baseøvelser) med jevnt økende vekt, og spis mye (men sunt). Da får du mer muskler og blir sterkere, men du får nok mer fett, hvis du i utgangspunktet er tynn. Om du har litt for mye fett allerede, må du fortsatt spise mye, men redusere på karbohydratene. Da vil du sannsynligvis beholde vekta, men gradvis redusere fett.

Så kan du etter en stund skifte fokus fra styrkebygging til fettreduksjon. Da spiser du mindre samtidig som du trener som før. Da vil du opplever at du ikke lenger blir sterkere, men du reduserer fett. Og da  kommer du etter hvert dit du ønsket å være. Bare ikke tenk at du kan gjøre begge deler samtidig, det er en tid for å bygge muskler, og en tid for å redusere fett.

Men hvor mye muskler bør man egentlig bygge, helt til man kan regne det som "nok?" Skal man liksom kjenne etter, eller skal man se etter styrken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, mtp fleskereduksjon nærmere sommeren da. Jeg ligger på 1500 kalorier dagen, skulle jeg venta lenger, måtte jeg jo ligget på mindre mat for å bli såpass "slim" som jeg ønsker, for så å bygge muskler.

Så det må å ta seg av det til sommeren, snakker ikke alle alltid om at det er bedre med litt langsiktige planer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...