Gå til innhold

Matallergi?


SamGold

Anbefalte innlegg

Hei alle,

Uten å gå i detaljer, har jeg hatt ubehag i mageregion i et par måneder nå. Kan bli fort mett og har gjerne en følelse av at luft vil opp. Ingen syreproblemer. Smertene har vært fra så alvorlige som at jeg har vært sikker på noe er alvorlig galt til bare et generelt ubehag.

Har tatt både kolo/gastro og de fant ingenting annet enn noen polypper som trolig er harmløse. De siste ukene følte jeg meg ganske bra, såpass bra at jeg vurderte å avlyse siste undersøkelse, men tenkte det var lurt å ta den. De fant ingenting.

Tidligere i uken hadde jeg et stort brød/melk måltid, matvarer jeg ikke spiser så ofte, og dagen etter følte jeg at symptomene var tilbake. De har forøvrig vedvart (uten at jeg har spist brød og har drukket lite melk), men er kanskje litt bedre i dag.

Ettersom de ikke fant noe på undersøkelsene og jeg i tillegg fikk et tilbakefall, har jeg begynt å lure på om det kan være noen allergier. Har nå testet meg for både gluten og laktose hos fastlegen, så vi får se hva svar jeg får der. 

Finnes det andre ting man kan reagere på? Og er dette ting man kan testes for eller er det i stor grad elimineringsmetoden man må bruke? Hvor lenge varer typisk en reaksjon på mat? Jeg kan for eksempel våkne med disse smertene/ubehaget. Er dette normalt om man er allergisk mot noe? :)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, @Therese. :)

Har ikke hørt om FODMAP før du nevnte det her, men leste artikkelen og litt annet stoff jeg fant på nettet. Inntrykket mitt er at kostholdet mitt typisk inneholder matvarer med lav FODMAP. Unntaket er melk, men det er noe jeg spiser kun periodevis og jeg hadde ikke konsumert særlig melk første gang jeg fikk symptomene mine.

Forresten merket jeg først at noe var galt på en PSMF-dag. Spiste dagens andre måltid noe sent og ble ekstremt mett. Trodde det var en naturlig reaksjon på magekrymp og at jeg spiste litt fort. Men når jeg neste dag ble sprengmett på to knekkebrød skjønte jeg at noe var galt. :) Og slike vedvarte det. 

Kan man få slike plager av å spise på underskudd? Tviler egentlig på det. Og har ikke spist så lite heller. 

Har heller ikke endret noe i kostholdet i nyere tid. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, @Therese. :)

Har ikke hørt om FODMAP før du nevnte det her, men leste artikkelen og litt annet stoff jeg fant på nettet. Inntrykket mitt er at kostholdet mitt typisk inneholder matvarer med lav FODMAP. Unntaket er melk, men det er noe jeg spiser kun periodevis og jeg hadde ikke konsumert særlig melk første gang jeg fikk symptomene mine.

Forresten merket jeg først at noe var galt på en PSMF-dag. Spiste dagens andre måltid noe sent og ble ekstremt mett. Trodde det var en naturlig reaksjon på magekrymp og at jeg spiste litt fort. Men når jeg neste dag ble sprengmett på to knekkebrød skjønte jeg at noe var galt. :) Og slike vedvarte det. 

Kan man få slike plager av å spise på underskudd? Tviler egentlig på det. Og har ikke spist så lite heller. 

Har heller ikke endret noe i kostholdet i nyere tid. Merkelige greier.

Jeg tviler også sterkt på at FODMAP er avhengig av kcalinntak/uttak. Når en reagerer på en FODMAP kan en bli veldig(!) oppblåst iom tarmen bearbeider karbohydratene en har reagert på og det oppleves som du beskriver, at en har blitt blåst opp og det er fysisk vondt å spise.
Hatt et par reaksjoner selv, men kun den første (da jeg ikke visste hva som skjedde) ble det bare verre og verre fordi jeg ikke kuttet ut matvaren (fersken!) og attpåtil spiste like mye som jeg skulle, til slutt fikk jeg feber og trodde jeg skulle sprenge. Gikk over etter 1,5dag, og hvis jeg reagerer slik nå i ettertid vet jeg med en gang hva det er og fortsetter iallefall ikke å spise matvaren i like store mengder da jeg prøver å unngå å måtte ekskludere - ikke har jeg noen form for intoleranse eller allergi i utgangspunktet, det handler mer om mat en ikke har spist mye av "i det siste" og å evt ekskludere vil bare føre med seg at en får et snevrere kosthold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler også sterkt på at FODMAP er avhengig av kcalinntak/uttak. 

Jeg ikke nødvendigvis på underskuddet i seg selv, men at en enkelte dager "sulter" seg selv og spiser LITE mat (PSMF). Samtidig har jeg tre-fire dager per uke med overskudd og brukbare mengder med mat, så jeg hadde egentlig ikke trodd det var derfor.

Når en reagerer på en FODMAP kan en bli veldig(!) oppblåst iom tarmen bearbeider karbohydratene en har reagert på og det oppleves som du beskriver, at en har blitt blåst opp og det er fysisk vondt å spise.Hatt et par reaksjoner selv, men kun den første (da jeg ikke visste hva som skjedde) ble det bare verre og verre fordi jeg ikke kuttet ut matvaren (fersken!) og attpåtil spiste like mye som jeg skulle, til slutt fikk jeg feber og trodde jeg skulle sprenge. Gikk over etter 1,5dag, og hvis jeg reagerer slik nå i ettertid vet jeg med en gang hva det er og fortsetter iallefall ikke å spise matvaren i like store mengder da jeg prøver å unngå å måtte ekskludere - ikke har jeg noen form for intoleranse eller allergi i utgangspunktet, det handler mer om mat en ikke har spist mye av "i det siste" og å evt ekskludere vil bare føre med seg at en får et snevrere kosthold

Interessant. Høres ut som en lignende reaksjon, ja. 

Får prøve å være litt mer oppmerksom på hva det kan være. 

Skal prøve å kutte ut melk 100%. I utgangspunktet er forbruket mitt begrenset til melk i kaffe. Trodde ikke det skulle være nok til å utløse en reaksjon, men det blir kanskje litt i løpet av en dag og det skal vel kanskje ikke så mye til?

Ellers har jeg ikke spist noen NYE matvarer siste tiden. 

Men jeg ser at løk er høyt på FODMAP-listen. Løk har jeg imidlertid spist omtrent daglig i årevis. Så jeg synes det er rart om det skulle være den. Men slikt kan kanskje oppstå plutselig?

Endret av SamGold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære løftevenner,

Prøvene på både gluten og laktose var negative. Har drukket både melk og spist knekkebrød denne uken uten noen reaksjoner. Faktisk har jeg følt meg ganske bra i magen. Til og med helt frisk? Jeg tenker jo at det må ha vært en grunn til mine plager, men grubler ikke mer på det så lenge jeg er frisk.

Har unngått egg (noen få har det blitt) og løk denne uken. Om jeg får noen reaksjoner av å spise det igjen, så er det kanskje noe jeg ikke tåler der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler også sterkt på at FODMAP er avhengig av kcalinntak/uttak.

Viss eg et gulrot, kål eller erter på tom mage får eg heilt forferdelige smerter i magen, type mageknip frå helvete. Dersom det derimot er kort tid sidan førre måltid går det fint. På kcal-underskot går fordøyelsen fortare, og det skal mindre til for at eg får problemene. Veit ikkje heilt om det er FODMAP, men det er ihvertfall ein type fiber som eg ikkje kan ete på tom mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakefall! :(

Ikke like ille som når jeg laget denne tråden og kanskje tilfeldig, men jeg føler meg mett og full i magen på en ubehagelig måte.

I eksamensperioden spiste jeg relativt normalt daglig og i julen ble det jo litt fråtsing som med oss alle. Nå etter jul gikk jeg tilbake på dietten som ble laget til meg av Menno. I korte trekk:

Treningsdager (nå tre per uke) - 1 lite måltid + 2 store måltid. 

Fridager PSMF (tre-fire per uke)  - Tre relativt små måltid. 

Dette blir jo periodevis lite mat og så perioder med ganske mye mat. Kan det forklare symptomene? Hadde ingen issues første gangen jeg kjørte dietten. 

Spiste ganske lite cottage cheese i desember/julen, men har lagt det tilbake i kosten nå. Samt havregryn/havremel. Spiste ikke så mye av sistnevnte i desember/julen, men fikk jo i meg litt gjennom brød/knekkebrød. 

Har drukket ganske mye melk, så tror jeg tåler melk fint. 

F.eks i dag på PSMF dag, spiste jeg ikke første måltid før 1500. Kunne strengt tatt spist det før og det var tanken, men hadde litt logistikkproblemer. Til tross for det, var jeg ikke spesielt sulten. 2. måltid kl 1930. Ikke sulten. Kveldsmat nå snart. Kunne lett droppet den.

Anyone? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...