Gå til innhold

Knebøy + hopphøyde


Ingsii

Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål innenfor dette med muskelstyrke, på PT-studiet jeg går. Sliter veldig med å finne riktig svar på dette, og vi får heller ikke noen fasit. Noen som kan hjelpe meg? :-) 

 

    En utøver klarer å hoppe vertikalt 40 cm. I en tidlig treningsfase løfter han sin egen kroppsvekt i knebøy. Etter en stund klarer han å løfte 2 x sin egen kroppsvekt og hopphøyden øker til 60 cm. 2 år etter løfter han 3 x sin egen kroppsvekt, men hopphøyden er uendret. Hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det var et interessant spørsmål så jeg legger mest igjen svar for å bli oppdatert når noen med reell kunnskap svarer, men min ukvalifiserte gjetning går ut på at det har med diminishing returns å gjøre. Jo mer styrke man oppnår til bruk i knebøy lar seg ikke overføre til de elastiske muskelfibrene som bidrar til spenst. *gjemmer seg i et hjørne og venter på et ekte svar*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et interessant spørsmål så jeg legger mest igjen svar for å bli oppdatert når noen med reell kunnskap svarer, men min ukvalifiserte gjetning går ut på at det har med diminishing returns å gjøre. Jo mer styrke man oppnår til bruk i knebøy lar seg ikke overføre til de elastiske muskelfibrene som bidrar til spenst. *gjemmer seg i et hjørne og venter på et ekte svar*

Jeg tenker om det også kan ha noe med økt kroppsvekt å gjøre? Altså, at personen gjennom treningsperioden øker i kroppsvekt samtidig som han/hun øker 1RM i knebøy, men at økningen i kroppsvekt gjør at man ikke klarer å hoppe høyere? Haha, mulig det er helt feil, men var det første jeg kom på :) Eller kan det feks. ha noe med muskelfibertyper og gjøre? At man etter en tid med økt 1RM i en styrkeøvelse for maksimalstyrke ikke lenger kan få flere type II-fibrer, som har positiv påvirkning på den eksplosive styrken? Hmmm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg også tenke høyt uten å slå opp i boka mi :p

Men ved trening for å øke 1RM i knebøy så vil du jo trene for maksimal styrke, mens spensttrening vil jo være å trene for eksplosiv styrke. Ved trening av maksimal styrke vil du jo også trene opp nervesystemet til å fyre av flere aksjonspotensial med raskere frekvens i starten av treningen, som vil gi økt eksplosiv styrke. Mens du etterhvert ikke øker noe særlig her videre, men muskelstyrken din vil øke.

Så om du ikke trener spensthopp, så vil du jo ikke bli bedre på spensthopp, men at du får noe effekt i starten av treningen på grunn av adaptasjon i SNS.

Høy tenking fra mitt hode altså! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skal jeg også tenke høyt uten å slå opp i boka mi :p

Men ved trening for å øke 1RM i knebøy så vil du jo trene for maksimal styrke, mens spensttrening vil jo være å trene for eksplosiv styrke. Ved trening av maksimal styrke vil du jo også trene opp nervesystemet til å fyre av flere aksjonspotensial med raskere frekvens i starten av treningen, som vil gi økt eksplosiv styrke. Mens du etterhvert ikke øker noe særlig her videre, men muskelstyrken din vil øke.

Så om du ikke trener spensthopp, så vil du jo ikke bli bedre på spensthopp, men at du får noe effekt i starten av treningen på grunn av adaptasjon i SNS.

Høy tenking fra mitt hode altså! :D

Der sier du noe! Kan også påpeke at dette spørsmålet står under temaet "Hva bestemmer muskelstyrken vår?", altså faktorer som er avgjørende for muskelstyrken i feks. muskler og skjelett (muskeltverrsnitt, fibertypesammensetning, muskellengde, konsentrasjon av kontraktile proteiner etc.), og i nervesystemet (rekruttering av motoriske enheter, samspill mellom muskelgrupper etc.), som du peker på :) 

Så hvis jeg har forstått essensen i det du mener riktig: I begynnelsen vil tilpasninger i nervesystemet stå for en stor andel av økningen i maksimalstyrke, og dette vil også virke positivt på den eksplosive styrken, som videre er viktig for spensten. Senere i treningsperioden vil ikke nervesystemets rolle være like stor, da hypertrofi og økt muskelstyrke er hovedårsaken til økning i 1RM. Derfor vil ikke ferdighetene i spensthopp øke noe senere, siden det ikke trenes spesifikt på dette. Er det riktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der sier du noe! Kan også påpeke at dette spørsmålet står under temaet "Hva bestemmer muskelstyrken vår?", altså faktorer som er avgjørende for muskelstyrken i feks. muskler og skjelett (muskeltverrsnitt, fibertypesammensetning, muskellengde, konsentrasjon av kontraktile proteiner etc.), og i nervesystemet (rekruttering av motoriske enheter, samspill mellom muskelgrupper etc.), som du peker på :) 

Så hvis jeg har forstått essensen i det du mener riktig: I begynnelsen vil tilpasninger i nervesystemet stå for en stor andel av økningen i maksimalstyrke, og dette vil også virke positivt på den eksplosive styrken, som videre er viktig for spensten. Senere i treningsperioden vil ikke nervesystemets rolle være like stor, da hypertrofi og økt muskelstyrke er hovedårsaken til økning i 1RM. Derfor vil ikke ferdighetene i spensthopp øke noe senere, siden det ikke trenes spesifikt på dette. Er det riktig? 

Yes :) Det er ihvertfall min tankegang bak det. (Burde ikke være så langt bak mål håper jeg) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vil også gjette ukvalifisert.

"His glutes ain't firing like they used to"

I sitt søken etter høyere vekt på stanga har andre muskler tatt over i løftebanen som kroppens forsvar mot skader.

Personen har blitt mye sterkere i "Musculus erector spinae og lår" 

Men styrken i «gluteus maximus» har ikke økt nevneverdig i mangel på direkte stimuli som han fikk ved lavere vekter og annerledes løftebane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men latskap stimulerer jo til IIx, så hvorfor er da ikke sofaslitere forbanna gode på spenst?

Fordi de er svakere generelt. Små muskler, lite effektivt nervesystem.

Men hvis styrken øker uten at hopphøyde gjør det, så er det tydeligvis andre ting som er begrensende faktor for hopphøyde. Som kraftutvikling (RFD)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...