Gå til innhold

Kostholdskluss, stramme opp


crntbg

Anbefalte innlegg

Hei :-) blir ikke noe klokere så må rett og slett spørre her.

Jeg veier alt fra 52-55kg, vekta er litt opp og ned så er ikke helt sikker, og er 161 høy (jente). Vil ha en markert kropp, og da må man jo ned i fettprosent (har en del mage). Men vil og ha litt markerte bein, og markerte armer.

Foreløpig spiser jeg 2300 kcal på de dagene jeg trener styrke, og 1800 dagene jeg ikke trener og dagene jeg løper. Skal ligge på cirka 100g proteiner, 55g fett og resten karbo. 

Men foreløpig har jeg for mye fett på kroppen for å bli markert. Skal man heller ligge nøytral i kaloriene hver dag, underskudd hver dag for å gå ned i fettprosent, eller fortsette med det jeg gjør? Veier jo ikke mye, men kan heller vise bilde av hvor mye fett jeg har på kroppen.

Trener cirka 2-3 ganger uka. Prøver å løpe en av de dagene, ellers er det styrke det går i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Resultater tar tid, og om du nylig har startet med denne rutinen må du belage deg på å fortsette et par uker (eller mnd) før du vil se noe resultat. Kroppen er tilpasningsdyktig og venner seg til det en gjør - en er et resultat av sin livsstil osv..

Derfor er det viktig å finne seg rutiner en kan holde over tid, og ikke bli fanatisk over detaljene, men det store bildet - det er det en får resultater av :)

Liker du best å trene styrke eller løpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Resultater tar tid, og om du nylig har startet med denne rutinen må du belage deg på å fortsette et par uker (eller mnd) før du vil se noe resultat. Kroppen er tilpasningsdyktig og venner seg til det en gjør - en er et resultat av sin livsstil osv..

Derfor er det viktig å finne seg rutiner en kan holde over tid, og ikke bli fanatisk over detaljene, men det store bildet - det er det en får resultater av :)

Liker du best å trene styrke eller løpe?

Liker best styrke, styrke elsker jeg! Løping må jeg presse meg selv til, men er veldig deilig når jeg først løper :-)

 

men, siden jeg har "for mye" fett på meg. Er ikke overskudd da dumt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Liker best styrke, styrke elsker jeg! Løping må jeg presse meg selv til, men er veldig deilig når jeg først løper :-)

 

men, siden jeg har "for mye" fett på meg. Er ikke overskudd da dumt?

Det et absolutt ikke en nødvendighet for deg å løpe om du ikke liker det, da kan det heller lønne seg å trene mer styrketrening siden målet ditt er å stramme opp :)

Du har et gjennomsnittlig kaloriinntak på 1950kcal, og det er absolutt ikke et energioverskudd, heller vedlikehold eller et lite underskudd (helt avhengig av hvor mye aktivitet du er i hverdagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det et absolutt ikke en nødvendighet for deg å løpe om du ikke liker det, da kan det heller lønne seg å trene mer styrketrening siden målet ditt er å stramme opp :)

Du har et gjennomsnittlig kaloriinntak på 1950kcal, og det er absolutt ikke et energioverskudd, heller vedlikehold eller et lite underskudd (helt avhengig av hvor mye aktivitet du er i hverdagen)

Hmm skjønte ikke helt det nederste! Har ligget på 2300 kalorier dagene jeg har trent, men har ikke vært flink nok med å oppfylle makroene (?). Så ingen endringer har skjedd i kroppen, men i gjennomsnitt sånn sett de siste åra er nok 1950 kalorier ganske riktig? Om det var det du mente? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm skjønte ikke helt det nederste! Har ligget på 2300 kalorier dagene jeg har trent, men har ikke vært flink nok med å oppfylle makroene (?). Så ingen endringer har skjedd i kroppen, men i gjennomsnitt sånn sett de siste åra er nok 1950 kalorier ganske riktig? Om det var det du mente? ^_^

Hvis du har ligget på 2300kcal på styrketreningsdager og 1800kcal på dager med løping og uten trening gir dette et gjennomsnitt på 1950kcal pr uke, sett at du trener to dager styrke, en løp og fire dager fri.

Dersom du ikke ser noen endring med dette og har gjort det samme over lengre tid (3mnd+) må du gjøre en endring - jeg ville iallefall rådet deg til å trene mer styrke.

Hvordan er programmet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hvis du har ligget på 2300kcal på styrketreningsdager og 1800kcal på dager med løping og uten trening gir dette et gjennomsnitt på 1950kcal pr uke, sett at du trener to dager styrke, en løp og fire dager fri.

Dersom du ikke ser noen endring med dette og har gjort det samme over lengre tid (3mnd+) må du gjøre en endring - jeg ville iallefall rådet deg til å trene mer styrke.

Hvordan er programmet ditt?

åå takk! Følger starting strength, men har betennelse i skuldra nå, så benk er umulig nå. Så må mest sannsynlig bytte program, skal søke opp når jeg kommer frem til skolen, litt vanskelig på mobil. Progresjon har vært bra i knebøy og mark, men ikke i benk. 

 

Så det store spørsmålet; mer mat, mindre mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åå takk! Følger starting strength, men har betennelse i skuldra nå, så benk er umulig nå. Så må mest sannsynlig bytte program, skal søke opp når jeg kommer frem til skolen, litt vanskelig på mobil. Progresjon har vært bra i knebøy og mark, men ikke i benk. 

 

Så det store spørsmålet; mer mat, mindre mat?

Jeg ville ikke endret for mye på en gang - forsøk deg på en høyere frekvens med styrketrening og se hva det gir deg for utslag - du kan fint bygge muskler på det kaloriinntaket, samtidig som du går ned i fettprosent - men det forutsetter at du har god progresjon i treningen (over tid).

Benkpress kan du kanskje bytte ut med hantler, eller pushup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke endret for mye på en gang - forsøk deg på en høyere frekvens med styrketrening og se hva det gir deg for utslag - du kan fint bygge muskler på det kaloriinntaket, samtidig som du går ned i fettprosent - men det forutsetter at du har god progresjon i treningen (over tid).

Benkpress kan du kanskje bytte ut med hantler, eller pushup?

Brystpress gjør vondt hvertfall, men push ups funker! Men en på forumet her sa at jeg forbrant rundt 1850 kalorier dagen, så 1950 blir kanskje hakket mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brystpress gjør vondt hvertfall, men push ups funker! Men en på forumet her sa at jeg forbrant rundt 1850 kalorier dagen, så 1950 blir kanskje hakket mye?

Hvordan kom vedkommende frem til det?

Uansett - 1950kcal på din høyde/vekt/aktivitetsnivå er IKKE "for mye", det er det mest sansynlig du trenger for å vedlikeholde vekten din, minimum.

Og så har jeg jobb, hest, og går på vgs. Så å trene mer kan bli vanskelig å få til, noen uker går det, andre går det ikke. Litt dårlig med tid noen ganger merker jeg

Mener ikke at du skal trene flere dager i uken, men evt bytte ut en løpedag med en styrkedag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kom vedkommende frem til det?

Uansett - 1950kcal på din høyde/vekt/aktivitetsnivå er IKKE "for mye", det er det mest sansynlig du trenger for å vedlikeholde vekten din, minimum.

Mener ikke at du skal trene flere dager i uken, men evt bytte ut en løpedag med en styrkedag :)

Er ikke helt sikker på hvordan hun kom frem til det, men var sånn "jeg regnet ut at du forbrenner det" om du skjønner. Men har holdt på sånn her i over 3 måneder. Ingen forandriner..

Det kan jeg få til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men føler meg ikke noe klokere enda. På magen er det snakk om at jeg kan ta tak i store deler fett, og det knuser selvtilliten min. Har sett at noen mister fettet, for så å bygge muskler. Hvis heg flexer, ser man musklene i ryggen, og jeg får 2pack, ser ut som jeg har abs (selv om magen ikke er helt flat når jeg flexer selv om). Og vil jo gjerne være sånn, uten å måtte flexe på en måte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...