Gå til innhold

Plattfot og såler til styrketrening


Lea

Anbefalte innlegg

Hei! I det siste har jeg av og til følt litt ubehag i knærne etter beinøktene, og funnet ut at det sannsynligvis kommer av at knærne mine kan falle litt innover i bla. knebøy. Jeg er plattfot og overpronerer, og har alltid vært opptatt av å ha gode løpesko. Jeg har derimot ikke tenkt over dette i forhold til styrketrening. Jeg bruker helt flate sko, men har funnet ut at jeg bør investere i noen gode såler tilpasset føttene mine. Sett at man kan få støpt såler fra Footbalance på et treningssenter jeg trener på i blant. Noen som har erfaringer med det merket, eller kan anbefale andre såler?

Håper noen kan hjelpe, for jeg har tenkt å holde meg sterk og skadefri i mange år til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Såler vil kunstig øke fotbuen, og dette fører til at muskulaturen jobber enda mindre i området. Er det ikke bedre å trene opp foten istedet?

Ved å trene tibialis anterior, posterior og å tråkke litt mer mer storetåa når du går, kan dette jevne seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg nok litt uenig med Kjetil, jeg er selv plattfot og merker fort store knesmerter hvis jeg går lenge eller trener uten såler, smerter som forsvinner når sålene er i bruk. (har massiv kollaps av fotbuen som forplanter seg oppover og gir feiltracking av patella)

Mitt tips; dra til ortoped og si du vil ha formstøpte såler (jeg behøvde til jobbsammenheng - etter to år med 220+ timer jobb i mnd tåler de fremdeles å brukes til knebøy på 180 kg) - her dekker nav alt av kostnader, med kun en egenandel på 3-400 kr.

Når det kommer til at knærne faller innover, så er en del av knebøy det å aktivt lære seg å dytte knærne ut,og holde de der. Bare å øve! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gjort for å forsøke å trene opp foten Aurelius? Om du har gjort noe i det heletatt, så er du jo fortsatt plattfot i følge deg selv. En kan ikke forvente smertelindring om plantarmuskulaturen ikke holder foten i korrekt stilling under belastning.

Utover dette er jeg helt enig med deg i at teknikk er det som bør ses på først.

McKeon et al 2015

"However, the intrinsic muscles are largely ignored by clinicians and researchers. As such, these muscles are seldom addressed in rehabilitation programmes. Interventions for foot-related problems are more often directed at externally supporting the foot (dvs innleggsåler) rather than training these muscles to function as they are designed"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gjort for å forsøke å trene opp foten Aurelius? Om du har gjort noe i det heletatt, så er du jo fortsatt plattfot i følge deg selv. En kan ikke forvente smertelindring om plantarmuskulaturen ikke holder foten i korrekt stilling under belastning.

Utover dette er jeg helt enig med deg i at teknikk er det som bør ses på først.

McKeon et al 2015

"However, the intrinsic muscles are largely ignored by clinicians and researchers. As such, these muscles are seldom addressed in rehabilitation programmes. Interventions for foot-related problems are more often directed at externally supporting the foot (dvs innleggsåler) rather than training these muscles to function as they are designed"

Nei jeg har aldri fått noen rehab - oppfølging på dette, ei heller gjort noe for å trene dette opp, jeg har like paddeflate føtter som da jeg startet, men med såler er smertene borte og funksjonen i dagliglivet restaurert.

Kjenner meg følgelig igjen i din link.

Jeg kan ingenting om hva som skal til for å trene opp normal fotbue, men hvis valget først er mellom å kjøpe ferdigsåler og custom made - så stemmer jeg for sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg har aldri fått noen rehab - oppfølging på dette, ei heller gjort noe for å trene dette opp, jeg har like paddeflate føtter som da jeg startet, men med såler er smertene borte og funksjonen i dagliglivet restaurert.

Kjenner meg følgelig igjen i din link.

Jeg kan ingenting om hva som skal til for å trene opp normal fotbue, men hvis valget først er mellom å kjøpe ferdigsåler og custom made - så stemmer jeg for sistnevnte.

Og det skal du selvfølgelig få lov til. :-)

Men det kan være at ikke alle vil være avhengig av å måtte bruke innleggsåler, når det finnes andre alternativer. Har lest om folk her inne som, etter at de begynte å bruke såler, ikke kunne gå mer enn 1-2 timer uten store smerter i foten. Grunnen til dette er at sålene gjør foten enda svakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Apropos ; (og beklager til trådstarter for at vi sporer av tråden hans)

Hvordan skulle dette fungere, hvis sålene (gitt at de er korrekt tilpasset) bidrar til at korrekt fotbue opprettholdes (om enn kunstig)? Vil ikke bedre fotbue føre til at evt (kne)smerter burde reduseres hvis de skyldes feil i fotbuen?

At foten kan oppleve ubehag ved overgang til nytt fotbuemønster, høres ikke så rart ut, alt nytt og uvant er jo ubehagelig. Men at det gjør vondt NÅ, betyr jo ikke at det blir vondt permanent?

Og hvilke tråder/personer sikter du til? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos ; (og beklager til trådstarter for at vi sporer av tråden hans)

Hvordan skulle dette fungere, hvis sålene (gitt at de er korrekt tilpasset) bidrar til at korrekt fotbue opprettholdes (om enn kunstig)? Vil ikke bedre fotbue føre til at evt (kne)smerter burde reduseres hvis de skyldes feil i fotbuen?

At foten kan oppleve ubehag ved overgang til nytt fotbuemønster, høres ikke så rart ut, alt nytt og uvant er jo ubehagelig. Men at det gjør vondt NÅ, betyr jo ikke at det blir vondt permanent?

Og hvilke tråder/personer sikter du til? :)

Joda, sålene opprettholder foten kunstig. Så de vil til dels bedre kneetproblemet, *OM* det kun stammer fra biomekanisk feilposisjonering i foten. Problemet er uansett at muskulaturen i foten er koblet til hele kroppen, via fascieslynger. Disse slyngene vil få et 'hull', om du vil. Et slakk, som må hentes inn et annet sted.

208e98d0f2d8fd90022efde39efb0540.jpg

Hvorfor blir da smertene borte ved å kunstig endre de (i ditt tilfelle heve fotbuene)? Det argumentet forstår jeg ikke helt. Det må gå begge veier.

Det er lenge siden, 1-2 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene, selv om jeg kanskje bare ble enda mer forvirret nå. Interessant å lese uansett, og er jo alltid både fordeler og ulemper med det meste :) Jeg er absolutt villig til å prøve og trene opp foten. Har i det siste blitt mer bevisst på å trø mer med utsiden av foten, selv om det føles litt unaturlig da ankelleddene naturlig går lett innover. Venstre fot er om mulig enda flatere enn høyre, så utgangspunktet er vel også litt ulikt.

Har allerede blitt tipset om å legge til flere øvelser knyttet til gluteus medius for å styrke opp på andre siden av "problemet", men kan nok med fordel legge til flere øvelser for leggene også. Tips til øvelser, Kjetil1234?

Om jeg likevel vil skaffe meg såler, så vet jeg ikke hvor jeg jeg kommer i kontakt med en ortoped. Blir man henvist av vanlig lege, Aurelius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kneproblemene kom etter at du begynte å trå mer på utsiden, kan dette være årsaken. Du skal ha kontakt med hele foten under gange, som en tripod. Foten skal forkortes og fotbuen høynes via fotmuskulaturen og flexor hallucis (storetåbøyeren).

Når du overdrevent supinerer foten, og går på utsiden, endrer dette knestillingen. Prøv å aktiver storetåa i større grad når du tråkker ifra, dette vil bidra til å øke fotbuen og trene foten. Som Aurelius var inne på, kan økt innoverføring av kneet være skadelig for kneet under trening. Det samme kan økt utoverføring. Viktig at kneet er på linje med foten, cirka 2 tå (2 digiti - ved siden av storetå), noe avhengig av ankelstilling. Se på dette først. Å trene gluteus medius er en av flere muskler som holder beinet ute, men det er viktig å vite at denne ikke kan fungere dersom bekkenet er feilstilt.

Skjønner at dette blir mye info.

Prøv å tråkk litt mer med storetåa. Ha god kontroll over kneet mht inn og utoverføring av kneet under knebøy og lignende øvelser. Dersom du sliter med at kneet går for langt ut, tren rumpe og gluteus medius. Ikke krum ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også plattfot men har valgt å fokusere på teknikk, både når jeg står og når jeg går, for å motvirke negative effekter av det. Du aner ikke hvor mye bedre alt ble når jeg fokuserte på å ha foten pekende rett frem når jeg går i stedet for ut til sidene som en and.

Jeg brukte innleggssåler under oppveksten fordi vi ble fortalt at hvis jeg ikke gjorde det kom jeg til å ende opp i rullestol (:eek:). Problemet med innleggssåler for min del er at ja, de bygger opp under fotbuen, men da hviler jo også mye av vekten på denne fotbuen. Det førte for min del til utrolige smerter og kramper etter kun kort tid på beina. Når jeg så ble voksen og måtte begynne å betale for denne driten selv gadd jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...