Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan er det lurt å øke vektene?

Er det smart å begynne med en høy vekt for å presse seg selv mens man har energi i kroppen og så gå ned til "vanlig" på de restrerende repetisjonene når energien går tom?

Eller skal man ta de vanlige repetisjonene først og så prøve å presse seg på siste sett?

Tenker på f.eks knebøy og benkpress.

Har snakket med forskjellige personer på trening som sier noe forskjellig og er ganske ny på dette.

Fortsetter under...

Hvordan er det lurt å øke vektene?

Er det smart å begynne med en høy vekt for å presse seg selv mens man har energi i kroppen og så gå ned til "vanlig" på de restrerende repetisjonene når energien går tom?

Eller skal man ta de vanlige repetisjonene først og så prøve å presse seg på siste sett?

Tenker på f.eks knebøy og benkpress.

Har snakket med forskjellige personer på trening som sier noe forskjellig og er ganske ny på dette.

Tenker du på hvordan man legger opp innad i en enkelt økt, eller i løpet av en periode?

På én økt er det vanlig å jobbe seg opp til en arbeidsvekt, der man gjør f.eks 5*5 eller 3*8 eller liknende. Unntak som jeg kommer på i farten er RPT (omvendt pyramide), der du har et makssett mens du forsatt er relativt frisk i kroppen, og så dropper 10-ish% av vekten og gjør et nytt sett. Oooog enkelte mengdeprogram der du gjør f.eks 5*5 på en gitt vekt, og skal gjøre én enkelt tung rep etterpå.

For program har du lineær progresjon i de fleste nybegynnere, og mer kompleks periodisering etterhvert som man nærmer seg mer og mer sitt genetiske potensiale og økning blir mer og mer vanskelig.

Jeg er jo som sagt ny på trening og har svake ben, følger pro-gram., ligger idag på knebøy med 3x5 60kg.Etter disse så greier jeg 70 kanskje 2 ganger. Lurte på om det er lurt å heller begynne med første sett på f.eks 3x65 eller 70 og så gå ned til vanlige 60kg på resten av repetisjonene? Det er kanskje det som er RPT?

EDIT: Ta følgende med en klype salt da det kun er mine egne erfaringer:

Jeg vil anbefale at du sparer litt av kruttet til neste økt(dropp de to repsene med en høyere vekt). Legg heller på noen få kilo pr trening så lenge du kan. Husk at det er 52 uker i året (do the math..).

Senere, når du ikke lenger får like mye ut av å forsøke å følge en slik lineær progresjon, vil jeg anbefale deg å prøve begge de alternativene du nevner. Det er gode måter å få inn litt mere volum uten å presse like hardt(samme vekt) på alle set.

Jeg er jo som sagt ny på trening og har svake ben, følger pro-gram., ligger idag på knebøy med 3x5 60kg.Etter disse så greier jeg 70 kanskje 2 ganger. Lurte på om det er lurt å heller begynne med første sett på f.eks 3x65 eller 70 og så gå ned til vanlige 60kg på resten av repetisjonene? Det er kanskje det som er RPT?

Nja. RPT baserer seg på den samme tankegangen som du beskriver, men forutsetter også at man har særdeles god kontroll på hva som er ens egne grenser. Du gjør gjerne bare 2-3 arbeidssett, men de skal være blytunge.

Nybegynnere har som regel bedre utbytte av å kjøre lineær progresjon i starten (legge på 2,5-5kg hver økt).

Hvis du trener 3 ganger i uka, og legger på 2,5kg i knebøy hver gang, snakker vi potensielt opp mot 140kg iløpet av et år :)

Pro-gram er forresten et ålreit program, men kan bli mye hvis du er nybegynner. Hvor lang tid bruker du på en økt? Klarer du å fullføre alle øvelsene?

Takk for alle svar, hadde aldri tenkt på at man bare behøver å øke noen få kilo hver gang og heller øke jevnt og rolig.

Det er knebøy 2x i uka så da blir det jo litt etterhvert :)

Jeg synes pro-gram er helt topp, ett variert program med mye fokus på kjerne og støttemuskler føler jeg.

Pleier å legge inn noen apparater i slutten eller noen frivekter om jeg får tid da.

Det avhenger litt, men jeg pleier å bruke 1-2 timer på en dag + 5 minutter roing i begynnelsen.

Nå greide jeg endelig å fullføre dips(3x6), første gang greide jeg 2 stk, og ladders har jeg endelig fått til så nå er motivasjonen på topp til neste gang :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...