Gå til innhold

Lei av å ligge på 1200 kcal, hvordan øke?


smurfine78

Anbefalte innlegg

Begynte å spise 1200 kcal daglig i mai for å gå ned i vekt. Tidligere lå jeg på 16-1700 kcal og vekta sto stille på 65. Nå har jeg gått ned 0,5 kilo i uka og stagnert på mellom 58 og 59 kilo. Jeg er fornøyd med vekta nå og håper å kunne øke kaloriinntaket igjen slik at jeg kan spise 16-1700 igjen med tida og samtidig holde nåværende vekt. Lå på dette for mange år siden da jeg veide 58 kilo så det er kanskje mulig, men hvordan? Akkurat nå er 1200 kcal det jeg trenger for å holde vekta, går ikke lenger ned i vekt på det. Trener forøvrig 3 ganger i uka og har også lavt stoffskifte (regulert), derfor har jeg noe lavere forbrenning enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Revers dieting. Legg til kalorier sakte slik at kroppen og forbrenningen henger med.

F.eks nåværende kalorier 1200kcal

uke 1: 1350kcal om dagen

uke 2: 1500kcal om dagen

uke 3: 1650kcal om dagen

uke 4: 1800kcal om dagen

Uke 5: 1950kcal om dagen etc..

Kan også øke med 100kcal istede for 150 men de fleste tåler denne tilnærmingen rimelig greit.

Slik kan du egentlig holde på helt til du ser at du går opp i vekt. .kan godt hende du klarer å komme deg over 2000kcal med denne metoden uten at du går opp noe som helst i fett.

2 uker der du øker i form av karbohydrater, og 2 uker der du øker i form av fett, også 2 nye der du øker i form av karbohydrater osv.. 37g carb er 150kcal ekstra, så start f.eks med det :) Altså uke 1: 150kcal ekstra om dagen i form av 30-40g karbohydrat så nye 30-40g i uke 2. også legg til 150kcal i form av fett i 2 uker..

du vil nok gå opp noen hundre gram i vannvekt + ekstra mat i mage/tarm gjennom dagen så ikke bry deg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er egentlig 1 kilo til ned, men den lar vente på seg. Som sagt står jeg på 1200 kcal og går verken opp eller ned. Hvis jeg øker gradvis øker inntaket nå til jeg f..eks kan ligge stabilt på 1700 kcal, da kan jeg vel kjøre på igjen med 1200 kcal og lettere få ned den siste kiloen? og så gradvis øke igjen til 1700? Kan man holde på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig helt sikker på at du ligger på 1200? Din vekt tilsvarer at dette er under hva kroppen trenger bare for å holde alle funksjoner i gang. Svært svært mange tror en inntar mindre kalorier enn en faktisk gjør. Har du forsøkt å _virkelig_ skrive ned absolutt alt som passerer leppene dine hver eneste dag iløpet av en uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett så har jeg aldri ment å skrive at jeg ønsker å ligge videre på 1200 kcal. Jeg spurte hvordan jeg kan komme meg opp på 1700 kcal. Og videre spurte jeg om det fungerer slik at når jeg har kommet meg opp på 1700, om jeg da kan gå ned til 1200 igjen for en liten periode og gå ned den siste kiloen, og så øke igjen til 1700 og bli værende der.

Det er jo ikke snakk om å ødelegge kroppen sin her, dette med 1200 kcal har hele tiden vært planen å kun gjøre i en periode fram til vekta var nådd. Jeg har aldri greid dette tidligere med masse trening og et kaloriinntak på 1700, så derfor måtte jeg drastisk til verks. Husk som jeg skrev at jeg har lavt stoffskifte og har til tider veldig lav forbrenning.

Faktisk har jeg aldri hatt mer energi enn jeg har nå og jeg synes det lave inntaket har gått veldig fint. Spiser mindre karbohydrater og blir mett på masse proteiner istedet. (Har ligget på 70-80 g karbo daglig).

Men selvsagt ønsker jeg å kunne spise mer så man slipper å føre opp alt man spiser hele tiden.

Hvis dette forumet kun er ment for hardbarka fitnessfolk så får jeg heller finne meg et annet sted å spørre, men jeg har fått veldig fine svar her tidligere og håpet på litt tips til dette også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg tipset du fikk om å gradvis øke kcal-inntaket ditt hver uke, gjerne 50-100 kcal. På den måten kan du komme opp i et kcal-inntak som er lettere å jobbe med videre.

Bruk snittvekt og målebånd for å følge med på endringene. Om vekta øker litt en uke så venter du med å øke igjen til du ser om det har stabilisert seg. Så øker du igjen når du ser at vekten har "stabilisert" seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da prøver jeg å jobbe meg litt og litt oppover igjen, og om venta øker litt så har jeg likevel et bedre utgangspunkt for å begynne på'n igjen med å gå ned den siste kiloen etterhvert

Jeg kan garantere deg at du ikke legger på deg mye fett om du gjør dette gradvis og har litt tålmodihet. Den vektoppgangen du eventuelt blir å se er fra mer mage/tarm-innhold, eventuelt mer muskelglykogen og noe mer vann. :) Kun om vekta fortsetter å stige over 3-4 uker på et gitt kcal-inntak at du kan anta at du muligens legger på deg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...