Gå til innhold

Moderat underskudd + mer trening = ...Enda dvaskere? :(


-Netti-

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha hatt en jobb som tok alt for mye tid og krefter fra livet mitt, har jeg endelig klart å endre livssituasjonen og er blant annet tilbake på trening slik jeg ønsker. Trener styrke (så tungt jeg klarer) 2 ganger i uken, og løper rundt 30km i uken. Er en normalvektig jente på 24 år, og har som mål å bli slankere og strammere i kroppen.

Dette "nye" treningsregimet har jeg holdt på med i to uker, samt at jeg har et moderat kaloriunderskudd (i snitt 200 kcal per dag). MEN isteden for å se en anelse strammere ut, så er jeg bare blitt enda dvaskere! Det synes virkelig i speilet, og målebåndet bekrefter dette. Cm har bare gått utover.

Jeg vet ting tar tid, men dette går jo helt feil vei! Og det skal jo ikke være mulig, da jeg har logget maten helt riktig (har veid og logget alt i myfitnesspal) og har bare regnet med "minuskaloriene" fra løping, og ikke styrkeøktene. Har også økt i styrke. (Bruker forresten ikke badevekt som mål av fremgang.)

Er det noen andre her som har opplevd liknende? :( Er det normalt at dette skjer når kroppen opplever endring i aktivitetsnivå? Kan nevne at forrige jobb var helt stillesittende, mens jeg nå er mer aktiv ved siden av treningen (går/står mer).

Håper på kloke svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Takk for svar! :) Jeg trener styrke to ganger i uken, med øvelser som knebøy, markløft, skulderpress, nedtrekk og diverse øvelser for core/mage. Jeg har en lang løpetur i uken hvor jeg løper mellom 10-15km, og resten er fordelt utover i uka etter dagsform over 3-4 turer. Ligger på 1500 kcal i snitt per dag, og har vedlikehold på ca 1700. Det blir vel kanskje heller et "lite" kaloriunderskudd heller enn moderat :p Er forresten 173cm og veier 65kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar! :) Jeg trener styrke to ganger i uken, med øvelser som knebøy, markløft, skulderpress, nedtrekk og diverse øvelser for core/mage. Jeg har en lang løpetur i uken hvor jeg løper mellom 10-15km, og resten er fordelt utover i uka etter dagsform over 3-4 turer. Ligger på 1500 kcal i snitt per dag, og har vedlikehold på ca 1700. Det blir vel kanskje heller et "lite" kaloriunderskudd heller enn moderat :p Er forresten 173cm og veier 65kg.

Som FrkHoel sier har du bommet litt på utregningene.

Med en stillesittende jobb og trening ca 5 dager i uken vil du ha behov for et kcal-inntak mellom 2000-2200 bare for vedlikehold.

For å sitere en av bloggens tidligere skribenter;

De fleste som bare går ned i vekt, ender opp med å se ut som en mindre utgave av seg selv før de gikk ned i vekt. Magen står fortsatt ut, armene føles like slappe, og energinivået er trolig enda lavere.

Hvis du skal "stramme opp" er det styrketrening og en litt redusert fettprosent som gjelder.

Øk til minst 18-1900 kcal, pass på å få i deg nok protein og fett (fløte:love:), og ikke drikk kaloriene, så er jeg sikker på at du vil føle deg bedre.

Kopier gjerne inn treningsprogrammet ditt også, så kan vi gi en tilbakemelding på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Allright, takk for tilbakemeldinger! :) Da får jeg ta en ny titt på kostholdet, og rett og slett starte på nytt på den fronten. Lurer på om det er verdt å snakke med en PT på gymmet og få et skikkelig treningsprogram som er satt opp av noen andre enn meg selv. Slik at jeg ikke ødelegger for meg selv på den fronten heller liksom... x__X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allright, takk for tilbakemeldinger! :) Da får jeg ta en ny titt på kostholdet, og rett og slett starte på nytt på den fronten. Lurer på om det er verdt å snakke med en PT på gymmet og få et skikkelig treningsprogram som er satt opp av noen andre enn meg selv. Slik at jeg ikke ødelegger for meg selv på den fronten heller liksom... x__X

Forsøk forumet først! :)

Jeg vet ikke hvor du trener, men for de fleste nybegynnere vil en ferdiglaget plan (med evt noen små korrigeringer fra erfarne folk her) være tilstrekkelig.

Og bare sånn som en oppmuntring. Det er ytterst lite man klarer å "ødelegge" til den grad at det ikke kan repareres og forbedres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...