Gå til innhold

Vil minske trenignsmengden - men hva er nok?


Gjest

Anbefalte innlegg

Per dags dato trener jeg 2/3 styrkeøkter i uka (eventuelt 2 styrke og 1 cardio), 1 yoga økt og 2 økter med taekwondo. Dette blir ca. 9 timer og 6 dager i uka, og jeg kjenner at ikke bare tar det tid, men trening er noe jeg ikke gleder meg til men heller finner som stressmoment. Av denne grunnen har jeg vurdert å trappe ned, men er usikker på hvor mye. Vekt per dags dato er 60 kg, hvor 47 kg er muskelmasse og fettprosenten er på 18,8 (kjønn er kvinne og høyde er 165 cm). Dette er noe jeg egentlig ønsker å vedlikeholde, og jeg har ikke noe behov for å få få mer muskler eller lavere fettprosent. Trening er noe jeg gjør for å vedlikeholde helse, holde meg slank og gjerne ha litt muskeldefinisjon.

Yoga-øktene jeg har nå er bare midlertidig, og jeg vurderer å slutte på taekwondo til våren om jeg ikke føler den gir meg nok "trening". Spørsmålet er da: vil 2-3 styrkeøkter i uka med f.eks. 8 rep x 4 sett, samt kanskje ei cardioøkt, være godt nok for målet mitt om helse og vekt, om en tar med i beregningen at jeg spiser sunt og går rundt 10 000 skritt om dagen (altså ikke er helt sittestillende)?

Vet det ikke er noe fasit, men er det noen som har noen pekepinner eller tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første er jo å bestemme prioritetene sine. Det kan være at taekwondo ikke gir nok "trening" (hvordan du nå enn definerer dette), men det kan være det gir deg noe annet - livskvalitet, mestringsfølelse, trygghet på egen kropp og evne til å beskytte deg selv i en truende situasjon (for eksempel) og så videre. Dette kan selvfølgelig oppnås ved styrketrening også, men det er bare du selv som kan definere hva som gir deg mest her i livet.

Hva med noe ala dette?

Dag 1: Styrke + intervalltrening for kardio

Dag 2: Taekwondo

Dag 3: Styrke + intervaller HVIS du har overskudd og lyst

Dag 4: Taekwondo

Droppe yoga, droppe en dedikert kardioøkt, og heller fokusere på 4 kvalitetstreninger i uken. Har du lyst og energi kan du jo ta deg en joggetur eller gå i skogen utenom disse faste treningene, men det er på ingen måte påkrevd for å oppfylle målene om 60kg og fettprosent på 18-20. Det som helt sikkert er påkrevd er kontroll på kjøkkenet - treningen holder lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato trener jeg 2/3 styrkeøkter i uka (eventuelt 2 styrke og 1 cardio), 1 yoga økt og 2 økter med taekwondo. Dette blir ca. 9 timer og 6 dager i uka, og jeg kjenner at ikke bare tar det tid, men trening er noe jeg ikke gleder meg til men heller finner som stressmoment. Av denne grunnen har jeg vurdert å trappe ned, men er usikker på hvor mye. Vekt per dags dato er 60 kg, hvor 47 kg er muskelmasse og fettprosenten er på 18,8 (kjønn er kvinne og høyde er 165 cm). Dette er noe jeg egentlig ønsker å vedlikeholde, og jeg har ikke noe behov for å få få mer muskler eller lavere fettprosent. Trening er noe jeg gjør for å vedlikeholde helse, holde meg slank og gjerne ha litt muskeldefinisjon.

Yoga-øktene jeg har nå er bare midlertidig, og jeg vurderer å slutte på taekwondo til våren om jeg ikke føler den gir meg nok "trening". Spørsmålet er da: vil 2-3 styrkeøkter i uka med f.eks. 8 rep x 4 sett, samt kanskje ei cardioøkt, være godt nok for målet mitt om helse og vekt, om en tar med i beregningen at jeg spiser sunt og går rundt 10 000 skritt om dagen (altså ikke er helt sittestillende)?

Vet det ikke er noe fasit, men er det noen som har noen pekepinner eller tanker?

Det korte svaret er: Ja. 2-3 kvalitetsøkter i uka er nok til å kunne gjøre gode framskritt i lang tid.

Ta en titt hitåt, tre ulike opplegg for trening to ganger i uka:

http://www.bakerstrengthcoaching.com/training-on-imperfect-schedules-part-1-training-twice-per-week/

http://www.bakerstrengthcoaching.com/training-on-imperfect-schedules-pt-2/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...