Gå til innhold

Målsetting: "Alt på en gang"-syndromet - Er det mulig?

Augis

Anbefalte innlegg

Noen har enkle, klare målsettinger. "Ned i fettprosent", "bedre kondis", "større muskler", "løfte 2 X kroppsvekt i markløft".

Andre, som undertegnede, vil helst ha i pose og sekk.

Min ønskeliste:

- Løfte X kg i mark, benk og knebøy

- Bygge volum (hovedsakelig rumpe/setemuskulatur. Noe sier meg at dette er litt snevert/naivt, men dog)

- Ned i fettprosent.

Spørsmålet er følgende: Er det mulig å jobbe for to eller flere målsettinger samtidig? Hva bør i så fall prioriteres?

Om jeg ikke har vært observant nok til å finne en lignende tråd, sleng gjerne ut link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen har enkle, klare målsettinger. "Ned i fettprosent", "bedre kondis", "større muskler", "løfte 2 X kroppsvekt i markløft".

Andre, som undertegnede, vil helst ha i pose og sekk.

Min ønskeliste:

- Løfte X kg i mark, benk og knebøy

- Bygge volum (hovedsakelig rumpe/setemuskulatur. Noe sier meg at dette er litt snevert/naivt, men dog)

- Ned i fettprosent.

Spørsmålet er følgende: Er det mulig å jobbe for to eller flere målsettinger samtidig? Hva bør i så fall prioriteres?

Om jeg ikke har vært observant nok til å finne en lignende tråd, sleng gjerne ut link!

Det er veldig vanlig å ville alt på en gang, men stort sett er det bare mulig om du bruker "spesialmedisiner". Om en blanding av EPO og AAS er utelukket (noe jeg virkelig håper) må du bare innse at du ikke kan spesialisere mer enn en ting. Om gangen. Det er dog et par sideveier.

1. Styrke og volum er på en måte litt to sider av samme sak. Om du vil bli større er det en stor fordel å ha styrke, og ved et punkt kan du ikke fortsette å bli sterkere uten økt muskelmasse uansett. Se på styrkeløftere - de er ikke akkurat pipestilker når de begynner å løfte tungt.

2. For å gå ned i fettprosent må du kutte kalorier til under nivået du forbruker i tillegg til å forsøke å forbedre kroppens evne til å transportere oksygen. Dette kan du gjøre ved å ta den tradisjonelle metoden med å løpe til du ser mannen med ljåen eller du kan kjøre intervaller. Intervaller vil ikke nødvendig vis komme i veien for å bli sterkere (styrke og kondisjon bruker to forskjellige muskelfibre)

3. Leangains bruker en protokoll som er vist å øke blodsirkulasjonen til fettdepoene og dermed gjøre mer fett tilgjengelig for oksidering.

Så...om du spiser etter leangains-prinsippet, kjører intervaller et par ganger i uken (enten som spurt, romaskin eller tabata), ligger på litt under vedlikeholdskalorier (og gjerne litt over på treningsdagene) skal det ikke være umulig.

Selv har jeg blitt både sterkere og fått lavere fettprosent ved å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(men styrkeløftere spiser som hester, noe jeg ikke bør om fettprosenten skal ned. :) )

Leangains er utelukket (prøvd, mistrivdes), da jeg lever og ånder for frokost. Da står vi igjen med at jeg bør fokusere på styrke/volum en stund og siden fokusere på fettprosenten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...det viktigste er å holde kaloriene litt lavere på hviledager og litt høyere på treningsdager. Totalen over tid skal være litt lavere enn forbruk. Da vil du kunne øke litt i styrke/volum samtidig som du går noe ned i fettprosent.

Poenget blir litt som med styrke/langkjør - det er to motstridende funksjoner og du kan ikke spesialisere i begge deler. Du kan ha fremgang i begge retninger, men ikke optimalt. Så da går det jo litt på hva som er viktigst for deg. Vil du fort ned i fettprosent? Vil du først bli sterkere? Vil du bygge volum først og styrke etterpå?

Se på det slik, f.eks: Om du bygger volum, så vil fettprosenten gå ned om du klarer å bygge muskler uten å legge på deg fett. Du trenger ikke gå ned i fettvekt samtidig.

Jeg tror det beste for deg er å legge deg på et moderat overskudd på treningsdager og et moderat underskudd på fridagene og se hvordan kroppen din reagerer, men som sagt - det vil ikke være optimalt for noen av delene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det folk kaller gerilja kardio altså! :D

Takk!

Mulig. Har aldri sett noe på guerrilla cardio, men sikkert et mye kulere navn å markedsføre det under :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så kynisk Lars! :wub:

*ler* Ja, ganske ille. Tenk om alle pulverdiettene skulle bare kalt dem VLCD, for de er jo, når alt kommer til alt, like. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...det viktigste er å holde kaloriene litt lavere på hviledager og litt høyere på treningsdager. Totalen over tid skal være litt lavere enn forbruk. Da vil du kunne øke litt i styrke/volum samtidig som du går noe ned i fettprosent.

Poenget blir litt som med styrke/langkjør - det er to motstridende funksjoner og du kan ikke spesialisere i begge deler. Du kan ha fremgang i begge retninger, men ikke optimalt. Så da går det jo litt på hva som er viktigst for deg. Vil du fort ned i fettprosent? Vil du først bli sterkere? Vil du bygge volum først og styrke etterpå?

Se på det slik, f.eks: Om du bygger volum, så vil fettprosenten gå ned om du klarer å bygge muskler uten å legge på deg fett. Du trenger ikke gå ned i fettvekt samtidig.

Jeg tror det beste for deg er å legge deg på et moderat overskudd på treningsdager og et moderat underskudd på fridagene og se hvordan kroppen din reagerer, men som sagt - det vil ikke være optimalt for noen av delene ;)

Takker for svar!

• Jeg vil si det viktigste er å gjøre noe med fettprosenten først. Jeg vil ta av meg 3 cm av det nederste mageflesket (jeg ser på det som et realistisk delmål) innen slutten av april.
  • Dernest kommer styrke. Har bestemt meg for å klare 1,5 x kroppsvekt i markløft i løpet av året, og mangler pr idag 20 kg for å nå målet mitt. Andre eksempler på styrkemål er å klare 10 push-ups :blush:

Vil du si det er mulig å kombinere disse to?

Tabata må prøves, det virker DRITFETT. Hardt, selvsagt, men det skal jo svi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...