Gå til innhold

Lyskebrokk


Onkl M

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som tidligere har vært borti lyskebrokk ? Skjønner jo selv at jeg må holde meg unna de værste baseøvelsene som markløft og knebøy, da det presser veldig på buken og kan risikere mer skade... Men går det greit å trene vanlig ellers eller er det andre forbehold man må ta ?

Tenker å få dette operert så snart som mulig. Men da har eg lest at man må avstå trening i 6-8uker etterpå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt trene baseløftene, faktisk. En brokk er ikke en direkte "skade", og det verste som kan skje er at den bare kommer mer ut. Du bedømmer jo selvfølgelig selv utfra denne informasjonen hvordan du vil gjøre det.

Sørg for å få en type operasjon hvor de bruker et slags "gitter" til å holde det hele sammen. På engelsk heter det "mesh", og det er nærmest umulig å få en ny brokk hvis problemet fikses på denne måten. Etter det er det såvidt meg bekjent bare smerteterskel som faktisk begrenser treningen din. Er du villig til å "take the pain" kan du komme igang en uke etter operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Brokk forekommer hovedsakelig når den dype magemuskelen (transversus abdominus - TVA) ikke aktiverer godt nok. Denne fungerer blant annet som en barriere mellom organene og ytre muskulatur.

Foreslår at du dytter inn brokken (om det lar seg gjøre), og trener opp denne.

Snakk med en lege før du foretar deg noe.

Deadbug er en fin øvelse for å trene opp TVA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er operert for dobbelsidig lyskebrokk. Trente endel år uten og gjøre noe med det men klarte ikke ta mark og knebøy med serlig mye vekt før det gjorde vondt. Gikk greit og trene alt annet. Så lenge du ikke kjenner smerte er det ikke no stress.

Tror nok du må belage deg på endel uker uten trening, jeg fikk blødninger i pungen og hadde det rimelig vondt endel uker etter operasjon, Men kan være at du er mer heldig en meg,men uansett vente noen uker så meshen får grodd skikkelig er vel lurt. jeg mistenker at jeg fikk en revva utført operasjon også siden jeg til tider får vondt i pung lyske område hvis jeg får litt feil press der.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...