Gå til innhold

Påbygging etter yrkeskompetanse


Astriiiixxx

Anbefalte innlegg

I disse tider får de fleste av oss som har søkt på skole beskjed om vi er bra nok eller ikke for å komme inn på det som vi ønsker.

Som en som aldri har hatt store interessen for å sitte på skolebenken og oppleve at klassens bråk ødelegger for min konsentrasjon for å tilegne meg den kunnskapen som lærerne prøver å prakke på oss, så har jeg både søkt og kommet inn på påbygging for generell studiekompetanse for kidz som har fagbrev og følger 23/5 regelen. Det vil si at jeg kun trenger fire fag, så kan jeg bli ekte student.

Men, her kommer det store men'et, jeg har kommet inn på både vanlig videregående (bare de fire fagene(matte, norsk, historie og naturfag)) OG på voksenopplæringa.

Det store spørsmålet er jo hvem jeg skal si nei til, derfor trenger jeg hjelp fra dere som har gått på en av delene.

Nummer 1) hvordan er dagene og timene bygget opp på vanlig vgs? (kun på påbygging generell studiekompetanse etter yrkeskompetanse, takk)

Nummer 2) hvilken type matte er det på vanlig vgs? (1p, 2p osvosv?)

Nummer 3) hva er ditt helhetlige inntrykk av undervisningen? Motivasjon til elever og lærere? (gjelder både vgs og voksenopplæringa)

Vet godt at forskjellige skoler gir forskjellige opplevelser, men jeg vil tro at det i prinsippet er bygget opp ganske likt om man er i Oslo, Hammerfest eller Bergen.

Jeg har fått oversikt over timeplanen fra voksenopplæringa, og den er grei nok, sånn utenom at jeg kun får tatt tre fag i år, og må vente til neste høst før jeg får tatt norsken. Men orker liksom ikke gå på vanlig vgs hvis det ikke er noe optimal undervisning (typ 45 min av hvert fag om dagen som gjør at 20 min av hver time er bråk og uorden). Har lyst å bli ferdig med driten, men frister liksom mer å gjøre det best mulig for å kunne få mest mulig ut av karakterene i etterkant.

Tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksenopplæring vil variere med opplegg, noen kjører komprimert løp mens andre har tilsvarende påbygg, vanskelig å svare der uten å vite mer.

Påbygg med fagbrev samles ofte (om mulig) i egne klasser, der alle har samme bakgrunn, dvs alle er litt eldre og har vært ute i arbeidslivet. Matematikken er 2PY, dvs de emnene du ikke har hatt fra 1P+hele 2P. Opplegg med timer og dager er varierende fra skole til skole, men som regel har man på påbygg 2timer norsk hver dag og ellers andre fag fordelt ut fra timetall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen jeg har fått fra voksenopplæringa er fagene delt opp på forskjellige dager, matte to timer mandag og onsdag, historie tre timer tirsdag og naturfag tre timer på torsdager. Enkelt og greit opplegg synes jeg, da man faktisk får satt seg inn i det man skal lære før man begynner på noe nytt (jeg hata opplegget på vgs da jeg gikk kokkeskolen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen jeg har fått fra voksenopplæringa er fagene delt opp på forskjellige dager, matte to timer mandag og onsdag, historie tre timer tirsdag og naturfag tre timer på torsdager. Enkelt og greit opplegg synes jeg, da man faktisk får satt seg inn i det man skal lære før man begynner på noe nytt (jeg hata opplegget på vgs da jeg gikk kokkeskolen)

Høres ut som komprimert løp, samme pensum men på færre timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok påbygging som privatist. Fungerte helt fint for meg, men er ikke sikkert det er for alle. :)

En mulighet kan da for eksempel være å ta noen fag gjennom Sonans (matematikk og naturfag) og så tar du de enkleste lesefagene som privatist. For eksempel historie.

Men bakdelen igjen er at man da må ta eksamen i ALLE fagene. Vet ikke om dette er aktuelt, men tok meg to minutt å skrive dette, så tenkte jeg kunne nevne det uansett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har falt på voksenopplæringa, funker best for meg og min livsstil har jeg funnet ut. Alt er gratis, og det er ingen must å møte opp, så lenge jeg gjør de oppgavene jeg må og møter på prøver. Eksamen er som på vanlig vgs, opptrekkning, så kanskje jeg må, kanskje ikke.

Men takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du trenger hjelp med påbygging og evt. har noen spørsmål, så kan du legge meg til på facebook. Sondre Aalbotsjord. Jeg hadde 6 i flere fag når jeg gikk ut ifjor, og hjelper deg gjerne om du trenger det.

Undervisningen vi fikk var veldig bra, men det var lærerne som gjorde. Så lenge du er motivert og øver på fritiden, så greier du det supert. Matten er vanskelig, og det er en del du må gjøre på pcen. Men det finnes tutorials på youtube som er greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...