Gå til innhold

Beinhinnebetennelse?


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ganske øm på høyre legg, hvertfall de første 5-10 minuttene når jeg løper. Deretter blir det bedre, men en i familien min pådro seg nettopp et tretthetsbrudd fra jogging og derfor er jeg livredd for å få det samme eller å få beinhinnebetennelse. Jeg lurer litt på om jeg overreagerer eller innbiller meg ting, men...

Jeg har hatt en ganske gradvis opptrapping av løping, før løp jeg 3 ganger i uken på tredemølle (gjennom hele vinterhalvåret), så løp jeg 4 ganger i uken et par måneder (rundt om mars/april til mai) , og deretter 5-6 ganger i uken. Så det som har endret seg mest er total km i uken. Nå løper jeg ca. 100 km i uken, både fordi at det er sommerferie og fordi at jeg trener meg opp til halvmaraton og har lest at en bør trene mengde. Da er det såklart mye moderat/rolig intensitet. Har 1 intervalløkt i uken + en terskeløkt og resten er langkjøringer. Idrettsutøvere løper jo 200 km+, så tenkte at halvparten ikke kan skade? Og jeg løper forresten ikke så mye på asfalt. Prøver å unngå det så mye som mulig.

Tror dere at jeg kan ha beinhinnebetennelse eller kreves det mer for å pådra seg en slik skade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Beinhinnebetennelse på fremsiden eller innsiden? Sørg for at du ikke løper på innsiden av foten, men har god kontakt med hele helen, fremre utside og storetåa. Uansett stammer både tibialis anterior/posterior og flexor digitorum longus-smerter (BHB-muskulaturen) ofte fra overdreven supinasjon av foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beinhinnebetennelse på fremsiden eller innsiden? Sørg for at du ikke løper på innsiden av foten, men har god kontakt med hele helen, fremre utside og storetåa. Uansett stammer både tibialis anterior/posterior og flexor digitorum longus-smerter (BHB-muskulaturen) ofte fra overdreven supinasjon av foten.

Jeg vet ikke helt, men tror jeg kjenner det på fremsiden, nedre del av leggen... Men kan en få permanente skader om en får beinhinnebetennelse? Jeg har nok ikke fått det, fordi jeg bare kjenner meg øm (ikke vondt) og lurer på om det er varselsignal...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje antatt beinhinnebetennelse, men den høres ikke ille ut om du kan løpe på det. Jeg ville redusert løpingen (spesielt løping på asfalt/hardt underlag) en periode (du kan drive alternativ trening, for eksempel sykling/spinning for å holde kondisjonen ved like), så forsøkt opptrening igjen når symptomene er borte eller i hvert fall svakere.

Men hvis det er noe du kun kjenner i starten, som gir seg etter hvert under løpingen, så tror jeg ikke det er noe som har blitt veldig ille. En overbelastning som kan utvikle seg til beinhinnebetennelse, kanskje? Er ikke ekspert, kun erfaring med beinhinnebetennelse fra fotballdagene i ungdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, men tror jeg kjenner det på fremsiden, nedre del av leggen... Men kan en få permanente skader om en får beinhinnebetennelse? Jeg har nok ikke fått det, fordi jeg bare kjenner meg øm (ikke vondt) og lurer på om det er varselsignal...

Land godt på hele foten, og ikke knip foten i aggressiv dorsifleksjon når du løper. Tror nok dette går fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...