Gå til innhold

Vet ikke hvor grensen til overtrening går


XAmatørX

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg løper en del, og skal delta i halvmaraton om litt over 2 mnd. Jeg har løpt regelmessig (ca. 2 ganger i uka fordi jeg fokuserte på styrke) i flere år, og har de siste 6 mnd trappet opp til 5 økter per uke. Og nå har jeg sommerferie, og derfor mye tid, og jeg vil gjerne løpe hver dag. Skal på ferie om en måneds tid, og andre reiser så blir såklart flere dager i strekk hvor jeg ikke trener. Så kommer ikke til å løpe hver dag hele sommeren. Men går det an å f.eks. trene hver dag i 3 uker og så ha dager jeg ikke trener i det hele tatt (3-4 pga. reise) og fortsette slik ut sommeren? Men jeg er redd for å bli overtrent, men jeg trener mye i lav intensitet (langtur tempo) så kan en gjøre det da? Jeg spiser rundt ved vedlikehold og rundt 50-60 % karbohydrater (usikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grensen til overtrening er langt lengre enn en tror, og avhenger av flere faktorer enn kun treningsmengde og intensitet (evnen til å restituere seg - som igjen av henger av nivå, livsstil, døgnrytme, ernæringsstatus etc).

Å trene seg opp til et maraton (første gang?) krever at en øker mengden hver uke - her finnes det også mange gode programmer på nett (ta et google søk på "halvmaraton trneingsprogram) som passer for både nybegynnere og erfarne løpere.

Jeg vil også anbefale litt styrketrening ved siden av (avhenger også av ditt nåværende nivå) - i hovedsak for å bli mer energieffektiv når en løper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen til overtrening er langt lengre enn en tror, og avhenger av flere faktorer enn kun treningsmengde og intensitet (evnen til å restituere seg - som igjen av henger av nivå, livsstil, døgnrytme, ernæringsstatus etc).

Å trene seg opp til et maraton (første gang?) krever at en øker mengden hver uke - her finnes det også mange gode programmer på nett (ta et google søk på "halvmaraton trneingsprogram) som passer for både nybegynnere og erfarne løpere.

Jeg vil også anbefale litt styrketrening ved siden av (avhenger også av ditt nåværende nivå) - i hovedsak for å bli mer energieffektiv når en løper

Takk! Jeg varierer jo uansett, av og til løper jeg 90 min og av og til bare 45...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...