Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en mann på 23 år som har begynt å fokusere mer på trening og kosthold nå (endelig). Har klart å ta meg i nakkeskinnet igjen, og håper på at det skal bli permanent denne gangen! :whistle:

Er 177 høy, og har på det meste veid 109 kg, og på det laveste veid 68 kg (16 år). Fra jeg var 14-17 år trente jeg bra med styrke og syns det var morsomt å drive med, men som sikkert flere har erfart, når man får seg kjæreste så kommer kjærlighetskiloene i en rasende fart.. Selv om jeg veide 68 kg og hadde bra med muskelmasse, hadde jeg aldri i nærheten av synlige mageruter og var aldri spesielt tynn.

Har i perioder trent og gått på dietter.. I fjor vinter trente jeg mye og gikk ned til 92 kg, før jeg stagnerte, og treningskompisen min bytte senter, så det ble til at jeg slutta å trene.

Så har jeg klart å spise meg opp igjen, da. Til 107 kg nå 22 mai. Da begynte jeg for fullt å spise sunt, før jeg begynte treningen igjen en ukes tid etter. Nå gikk jeg på vekta idag, og den viste 97.9 kg. Altså har jeg hatt stor vektnedgang på kort tid.. Ikke 4 uker engang.

Så kommer bekymringene.. Jeg sleit i starten med å spise lite, fordi jeg ble så sulten. Nå sliter jeg med å få i meg nok, fordi jeg er blitt så vant til å spise mindre. Har i perioder vært under 1000 kcal om dagen, noe som ikke er bra i det hele tatt.

Etter utregning på Elixia "min side" har jeg fått opp at for å gå ned 1 kg i uka, bør jeg ligger på rundt 3200 kcal i inntak hver dag. Jeg ligger garantert under 2000 om dagen.

Det jeg frykter mest er å miste for mye muskelmasse, og blir dvass og ekkel når jeg endelig kommer meg godt ned i vekt, da. For jeg har alltid hatt bra med muskelmasse, og det er ikke noe stort ønske for meg å bli en pinne.

Tenker derfor, er det hensiktmessig ift. for stort kaloriunderskudd, å innta BCAA tilskudd for å gi kroppen litt mer grunn til å holde på muskelmassen min?

Jeg trenger styrke 3 ganger i uka, da. Det også hjelper nok litt. Har i løpet av disse snart 3 ukene med trening, opplevd å øke i styrke.. Vil man kunne øke i styrke og samtidig miste muskelmasse?

En typisk dag kan jeg spise :

Frokost - Omelett, gjerne med smårettskinke. Bruker litt melk, og noen ganger bittelitt ost for å få inn flere kcal

Lunsj er gjerne jordbær eller annen frukt, mager vaniljekesam

Middag er stort sett kylling eller ørret, med fullkornspasta- eller ris.

Kvelds er ofte en skyr, eller diverse frukt.

Jeg er ELENDIG på å spise grønnsaker. Tar multivitamin tilskudd og omega3 kapsler. Jeg har målt alle mulige verdier i kroppen hos legen for et år tilbake, og da hadde jeg absolutt ingen mangler.

Har dere et forslag til meg ? Kan BCAA være med på å opprettholde min muskelmasse?

Jeg ønsker ikke å justere kaloriinntaket mitt til 3000 om dagen. Jeg klarer rett og slett ikke få i meg 3000 kalorier i form av SUNN mat. Tidligere har mitt kalorioverskudd kommet i form av brus… og litt snacks

Takk for hjelp :) Langt og kjedelig innlegg, men ikke alltid enkelt å forklare i detalj :wacky:

Fortsetter under...

Dersom eg har fortstått deg riktig, så ønska du IKKJE å gå ned i vekt? BCAA vil vera foredelaktig ja, MEN - du trenger meir kaloria i maten din. Å eta chips er ingen nødvendighet.

Frokost: ha avokado ved sidan av omeletten. Del opp og ta på salt/pepper

lunsj: bytt ut mager vanilje kesam med vanlig kesam. Den magre har meir protein, men da kan du eventuelt tilsetta nøtter (uten salt)

Altså, mat trenger ikkje vera mager og med lavt kaloriinnhold for å vera sunn:)

Annonse

Bayesian Bodybuilding

6. april kl. 05:50 ·

In response to my previous post showing BCAAs are generally a useless supplement, many people asked: what about when fasted?

Christos et al. found that whey stimulated protein balance over 3-fold more than the same amount of free-form essential amino acids (EAAs). "Whey protein ingestion improves skeletal muscle protein accrual through mechanisms that are beyond those attributed to its essential amino acid content." And that's even with all 9 EAAs, not just the 3 BCAAs.

There are many mechanisms by which other components in whey than just the BCAAs stimulate protein balance. As Hulmi et al. (2010) noted: "via the

PEPT-1 cotransporters' high capacity, low specificity rate of transport, and an apparent increased transport affinity for L-valine bound peptides, ... the bound form of an EAA may be more efficiently utilized than when delivered in its free-form."

Conclusion: Fasted or not, pure BCAAs won't have the same effect as whole protein. Plus, pure BCAAs are generally even more expensive than that amount of BCAAs in whey. You get about 5 times as much protein and the same amount of BCAAs for less cash if you buy whey instead of BCAAs. So to me this seems like an easy way to save cash and get better gains.

Dersom eg har fortstått deg riktig, så ønska du IKKJE å gå ned i vekt? BCAA vil vera foredelaktig ja, MEN - du trenger meir kaloria i maten din. Å eta chips er ingen nødvendighet.

Frokost: ha avokado ved sidan av omeletten. Del opp og ta på salt/pepper

lunsj: bytt ut mager vanilje kesam med vanlig kesam. Den magre har meir protein, men da kan du eventuelt tilsetta nøtter (uten salt)

Altså, mat trenger ikkje vera mager og med lavt kaloriinnhold for å vera sunn:)

Hei! Jo, jeg ønsker å gå ned mye i vekt! Derfor jeg spør om bcaa som har lavt kaloriinnhold

Bayesian Bodybuilding

6. april kl. 05:50 ·

In response to my previous post showing BCAAs are generally a useless supplement, many people asked: what about when fasted?

Christos et al. found that whey stimulated protein balance over 3-fold more than the same amount of free-form essential amino acids (EAAs). "Whey protein ingestion improves skeletal muscle protein accrual through mechanisms that are beyond those attributed to its essential amino acid content." And that's even with all 9 EAAs, not just the 3 BCAAs.

There are many mechanisms by which other components in whey than just the BCAAs stimulate protein balance. As Hulmi et al. (2010) noted: "via the

PEPT-1 cotransporters' high capacity, low specificity rate of transport, and an apparent increased transport affinity for L-valine bound peptides, ... the bound form of an EAA may be more efficiently utilized than when delivered in its free-form."

Conclusion: Fasted or not, pure BCAAs won't have the same effect as whole protein. Plus, pure BCAAs are generally even more expensive than that amount of BCAAs in whey. You get about 5 times as much protein and the same amount of BCAAs for less cash if you buy whey instead of BCAAs. So to me this seems like an easy way to save cash and get better gains.

Det var ganske oppklarende og! Takk!

Visste jo fra før av at det ikke kan ta plassen til proteinpulver, men tenkte som alternativ ved vektnedgang

Poenget er at jeg anatar jeg ikke får i meg optimal mengde proteiner og er redd for høyere nedbrytning av musklene enn nødvendig under dietten.

Hva med proteinpulver? Burde vel fint kunne ta dette og fortsatt være i godt underskudd, men hvilke proteinpulver gir mest proteiner pr 100g?

Poenget er at jeg anatar jeg ikke får i meg optimal mengde proteiner og er redd for høyere nedbrytning av musklene enn nødvendig under dietten.

Hva med proteinpulver? Burde vel fint kunne ta dette og fortsatt være i godt underskudd, men hvilke proteinpulver gir mest proteiner pr 100g?

Uten at jeg har tatt meg tid til å regne noe som helst på dette vil jeg tro du er ganske nære optimal proteinmengde. Proteinbehovet er ofte mye lavere enn mange tror, spesielt når man har trent i noen år. Desto bedre trent man er, jo mindre protein trenger man ettersom proteinmetabolismen blir mer effektiv. Hvis du ønsker å bruke proteinpulver vil jeg anbefale en variant som inneholder 50 % myse og 50 % kasein da disse utfyller hverandre mtp opptakshastighet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...