Gå til innhold

Hjemmelaget 5x5-program, trenger tips!


Hannemari

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har prøvd å lage min egen versjon av 5x5-programmet, ut i fra mine mål og hvilke øvelser jeg mestrer teknikken i. Jeg sliter veldig med teknikken i knebøy og har derfor byttet ut knebøy med markløft og motsatt, slik at det blir mer markløft og mindre knebøy. Jeg vil også bli god i chins, så har lagt inn mer av det enn i det opprinelige programmet:

http://fitnessbloggen.no/5x5-for-styrke-og-muskelmasse/

Mitt ser slik ut:

Dag 1

Benk 5x5

Chins 5x5

Mark 5x5

Planke

Dag 2

Mark (lett) 2-3x5

Knebøy (evt. noe annet?) 5x5

Skulderpress 5x5

Hipthrust? 5x5

Dag 3

Benk 5x5

Chins 5x5

Mark 5x5

Rygghev (?)

Jeg har ikke begynt å trene det enda, men tenke å høre om noen her har meninger rundt programmet før jeg starter. Har aldri laget program selv før.. Så regner med at det ikke er helt bra. Jeg har planer om å kjøre alle øvelsene i "pyramider", slik det står i det opprinnelige programmet.

Er det noe jeg mangler, eller noe som burde vært annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler varmt å øve på knebøyteknikken, slik at du kan gjøre programmet slik det originalt er tenkt. Bøy er mor, bøy er far. Det er den viktigste øvelsen som kan utføres.

Snakk med noen på treningssenteret ditt. Enten en trener, eller en som ser ut som han/hun forstår hvordan en knebøy skal utføres. Øv deg med stanga, igjen og igjen og igjen. IKKE se på deg selv i speilet. Les om teknikk, se Rippetoe-videoer på Youtube. Tenk på det du har lest og sett, IKKE se på deg selv i speilet. Ikke legg vekt på stanga før teknikken er solid. Drit i hva folk rundt deg måtte tenke om at du holder på med stanga dag ut og dag inn. En dag er du dobbelt så sterk som hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd i lang tid med knebøy. Får enten vondt i knær eller i rygg. Men må vel bare prøve mer. Det er på grunn av plagene jeg får av knebøy og ønske om å klare chins som gjør at jeg har endret på programmet. Føler jeg får mer utbytte av å trene markløft siden teknikken min der er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk ikke prøvd meg så mye på frontbøy, bare goblet squats, men vanskelig å øke mye i vekt på den. Kanskje jeg skal prøve på frontbøy, det var ingen dårlig ide!

Problemet mitt er at jeg havner alt for langt fram med ryggen, og at leggene mine er for stive for å komme godt nok ned. Har derfor brukt å bygget opp under hælene, men har fått vondt i knærnet av det... Har fått uttalige tips fra forskjellige personlige trenere, og de har ulike meninger om knebøy alle sammen, jeg blir bare forvirret av å høre så mye forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veier 67 kg, 176 høy. Tok på sist trening 60kg (5x5).

Finfint! Men ja, se den videoen noen ganger, og prøv å huske så mye som mulig. Du skal helt klart ha low bar squats. Bevegeligheten du trenger i anklene kommer med nok øvelse, om den ikke er der allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...