Gå til innhold

Overskudd og energi i hverdagen


Anbefalte innlegg

Når jeg har lest eller hørt om folk som har kommet i gang med trening etter mange år med inaktivitet så blir det ofte nevnt: "Jeg har så mye overskudd nå, og mye mer energi".

Jeg har stort sett alltid holdt meg aktiv, primært med styrketrening de siste årene, men jeg syns liksom aldri at jeg har hatt noe ekstremt overskudd som følge av trening.

Er det slik at grunnen til at inaktive folk går fra å føle seg elendig til å føle seg bedre, og det er dette som er den store "energiboosten"? Eller er utholdenhetstrening en del av dette å ha dette overskuddet (er feks. Marit Bjørgen på amfetaminkanin energibølgen)?

Jeg innbiller meg at det er litt som med ernæring: når du først har møtt kroppens behov for næringsstoff, så får du ikke noe effekt med å pøse på med ekstra protein/vitmaminer etc. Men ligger du i underskudd på noe så har det en klar negativ effekt på ytelse og restitusjon.

Finnes det forskning på dette? Har dere noen interessante anekdoter rundt tematikken?

BluebearWebcoaching Therese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan bare snakke for meg selv, men var tidligere aktiv i utholdenhetsidrett og var godt trent. Den energiboosten du snakker om hadde jeg likevel etter trening (vel og merke de gangene vi ikke trente mye hardt og mengde), og følelsen av å bli glad og mer oppkvikket etter ei treningsøkt var der nesten alltid. Kanskje mer ved utholdenhetstrening enn styrke, men vil si begge.

Energiboosten forsvant med dårligere form og mindre trening, men kom tilbake som før når jeg nå har begynt å trene mer (og mer jevnt) igjen og blitt i god form på ny.

Så for min del er det ikke noe som ikke kan oppnås fordi jeg har trent lenge nå, snarere tvert imot. Godfølelsen og energiboosten kommer tidligere i økta nå enn da jeg var dårligere trent. Men tror nok det er veldig individuelt hvem som får energikick av trening og ikke. Jeg er en person som får energi av å trene, men vil tro at dette som mye annet ikke er likt fra person til person. Ulik trening kan sikkert ha noe å si også, samt hvor mye man liker å trene i utgangspunktet. Skikkelig energiboost for meg er å kombinere trening med friluftsliv (løpe timesvis i fjellet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg trente til halvmaraton i 2008 så kan jeg ikke huske at jeg hadde noe spesielt overskudd, og når jeg trente thaiboksing så kan jeg bare huske at jeg følte meg ødelagt. Den eneste gangen jeg kan huske at jeg virkelig fikk overskudd var når jeg prøvde meg på diett første gang. Da var jeg oppe ca. 0600 hver dag og jogget en rolig 30 min tur. Etter å ha dusjet følte jeg meg fresh hele dagen og hadde ikke den vanlige trøttheten etter lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har lest eller hørt om folk som har kommet i gang med trening etter mange år med inaktivitet så blir det ofte nevnt: "Jeg har så mye overskudd nå, og mye mer energi".

Jeg har stort sett alltid holdt meg aktiv, primært med styrketrening de siste årene, men jeg syns liksom aldri at jeg har hatt noe ekstremt overskudd som følge av trening.

Er det slik at grunnen til at inaktive folk går fra å føle seg elendig til å føle seg bedre, og det er dette som er den store "energiboosten"? Eller er utholdenhetstrening en del av dette å ha dette overskuddet (er feks. Marit Bjørgen på amfetaminkanin energibølgen)?

Jeg innbiller meg at det er litt som med ernæring: når du først har møtt kroppens behov for næringsstoff, så får du ikke noe effekt med å pøse på med ekstra protein/vitmaminer etc. Men ligger du i underskudd på noe så har det en klar negativ effekt på ytelse og restitusjon.

Finnes det forskning på dette? Har dere noen interessante anekdoter rundt tematikken?

BluebearWebcoaching Therese

Jeg aner ikke om det finnes forskning på det, men dette som omhandler "overskudd" avhenger mer av psykiske enn fysiske faktorer - selvsagt helt individuelt.

Er en utrent, har dårlig døgnrytme og spiser næringsfattig mat og går over til en livvstil der en står opp og legger seg til mer faste tider (som kan være et resultat av økt aktivitetsnivå, en blir faktisk trøtt når kvelden kommer) samt mer næringsrik mat som gjør at en ikke går med konstante fordøyelsesbesvær..

Dertil kan motivasjonen og mestringsfølelsen gjøre at en hele tiden tar flere og bedre valg som over tid fører til at en føler seg bedre -> opplever dette som overskudd

Overskudd trenger ikke være noe fysisk, (det det derimot finnes forskning på er at en ikke trenger tilført energi for å prestere)

Bare noen tanker, det er nok ikke så voldsomt som en skal ha det til - men endringene personene opplever er selvsagt helt enorme til sammenligning med hvilke små endringer som skal til for å øke livskvaliteten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...