Gå til innhold

Motbakkeløp uten forberedning!


xxKristinexx

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal delta på et motbakkeløp i helgen. Fristen var i dag, og jeg meldte meg på spontant. Men, jeg har ikke akkurat løpt så mye i motbakker! Jeg løper mye i terreng da og på flate, og i tillegg trener jeg tung styrke for ben 3 ganger i uka. Har jeg likevel en sjanse da? Har styrken hjulpet kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjanse til å få en god nok tid! Men har styrketrening "veiet opp" for det å ikke løpe i motbakker?

Motbakkeløping gjør at man får skyhøy puls veldig fort, og pulsen blir værende høy. Så man må rett og slett øve på det å ligge høyt i puls. Og kjenne til når syra melder seg.

Lykke til! Og ærlig talt. Ditt første motbakkeløp. Som du ikke har trent til? Da synes jeg gjennomføring bør være mål nok. Motbakke tvinger deg på en måte til å gi alt helt til det ikke går mer, så det bør ikke være så vanskelig å bli fornøyd med egen innsats uavhengig av tid på klokka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start i ditt eget tempo og ikke bli stresset av de rundt deg, selv om dette kan være vanskelig. I et motbakkeløp vil du komme fort opp i puls, så om du da starter for hardt, vil melkesyren komme krypende... Du kan faktisk spare en del krefter og energi på å gå raskt i enkelte parti, kontra og småjogge i gåtempo.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvor langt? Hvor bratt? Det har MYE å si! :-)

Selv løp jeg Dalsnuten 323 for halvannet år siden - det var da mitt første (og hittil eneste) motbakkeløp i meget kupert terreng. 323 høydemeter, ca 2 km. Løp opp på 18 min og 6. plass i kvinneklassen - og hadde ikke trent i motbakker på forhånd. Hadde kun løpt lange turer (16-22 km), og syklet veldig mye. Så - det kan gå! Psyken er avgjørende, samt at du fysisk har grunnformen inne. Jeg slet ikke meg legger og lår som fikk krampe eller stivnet, slik mange andre gjorde. Men - dette var et kort løp. Hadde det vært skåla opp e.l ville det krevd noe helt annet ettersom leggene får bank.

Uansett - lykke til, og se det positive i det; du har gode forutsetninger for å gruse din egen tid igjen neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...